Saturday, January 20, 2007

Engelska TV-serier


När jag bodde i Sverige tittade jag ofta på engelska TV-serier eftersom de för det mesta var väldigt välgjorda och skådespelarna duktiga.

Här i USA är det tunnsått med dessa serier och det saknar jag. En serie som går nu på Public Television (kan väl jämföras med TV1 och TV2 i Sverige) är "Keeping up Appearances." Har för mig att den också visats i Sverige. Den går på lördagkvällarna i alla fall här på västkusten

Serien kretsar kring Hyacinth Bucket (som envisas med att hennes efternamn uttalas Bouquet) och hennes ständiga önskan att vara en överklassdam även om hon inte är det. Den är verkligen rolig och som vanligt är skådespelarna duktiga.

En annan klassiker som också visats i amerikansk TV är "Pang i bygget" (Faulty Towers). Visst är väl John Cleese perfekt som den helneurotiske Basil Fawlty!

Ett gott skratt förlänger livet.

Bilderna från Wikipedia

3 comments:

Anonymous said...

Keeping up appearances är en av mina favoritserier, fast det var länge sedan den gick här. Eller kanske går än, jag har inte kollat på länge. Bästa avsnittet är när man får inblick i hennes slafsiga brors intellektuella liv, där han och hans fru sitter och diskuterar filosofi bl.a. Underbar, underbar humor!

Annika said...

Har inte sett "Keeping up appearanced", men VÄL "Fawlty Towers". Den är VERKLIGEN BRA!!! En riktig klassiker!!!

Spirello said...

Skaffa kanalen bbc america den visar brittiska serier