Tuesday, April 17, 2007

Mitt gamla jobb

Innan jag berättar om mitt gamla jobb måste jag bara komma med en uppdatering om min mobiltelefon från Tracfone.

Jag fick faktiskt en telefon för några dagar sedan och lyckades få mina minuter överförda från min gamla telefon. När man programmerar en ny telefon från Tracfone skall man slå in flera koder med 20-30 siffror. Det är en utmaning att få med alla siffror men jag lyckades.
Idag kom ytterligare en telefon! Varför den kom vet jag inte. Nu skall jag skicka tillbaka min gamla telefon och den som kom idag och förhoppningsvis kommer inga fler telefoner. Kanske det är som att öppna dörren till en skattkammare. Tracfone skickar telefon på telefon.

Över till mitt gamla jobb. Innan jag flyttade till Oregon jobbade jag på ett college som heter College of the Siskiyous. Jag arbetade på avdelningen för distansundervisning och hade ett deltidsjobb. Jag trivdes där och var litet ledsen att sluta. Innan min man gick bort hade jag varit i kontakt med min tidigare chef och hon sade att de inte anställt någon. Eftersom jag inte fått något nytt jobb i Oregon och var litet osäker på om jag verkligen ville vara kvar där lät det ju intressant. Veckorna gick och ingenting hände och jag började undra om de verkligen skulle anställa någon. Samma dag som jag bokade min flytt tillbaka till Mt Shasta kom annonsen ut! Tala om timing och synkronicitet.
Trots att jag gjort jobbet under ett år skulle jag få gå igenom samma procedur som andra som sökte jobbet. Tala om byråkrati. Jag skickade in min ansökan och för ca 1,5 vecka sedan gick ansökningstiden ut. Idag ringde min tidigare chef och sade att det varit så få sökande att de skulle förlänga ansökningstiden. Men under tiden skulle hon verkligen behöva någon - hon har gjort sitt jobb och mitt gamla jobb under snart 5 månader. Så nu skall jag jobba tillfälligt i mitt gamla jobb och så får vi se vad som händer. Egentligen räcker inte ett deltidsjobb eftersom allt är så dyrt här och hyrorna är höga men det är ju bättre än ingenting. I morgon blir det att stiga upp tidigt eftersom jag skall var på plats före 8.

Att jobba inom skolvärlden i USA har sina fördelar. Ofta har de litet högre löner och mer semester och sjukledigt. Nackdelen är att byråkratin är otrolig. I samma klass som immigrationsverkets byråkrati. Vilken tur att jag var här nu och inte flyttade en månad senare!

4 comments:

Anonymous said...

Hoppas det inte kommer fler sökande!

:)

Desiree said...

Bra att du får möjlighet att hoppa in på ditt gamla jobb. Jag fattar dock inte riktigt varför de ska fortsätta leta efter sökande när du är interesserad av att återuppta ditt gamla jobb och dessutom vet de ju att du kan sköta jobbet och vet vem du är. Det kanske är en sådan där kulturskillnad som jag inte riktigt fattar mig på.

Annika said...

Nej, jag säger som Desiree, jag fattar det inte heller...Men jag hoppas att det blir DU som ska få det. Finns det chans att det kan bli heltid?
Hoppas du hade en bra dag!!!

Anne-Marie said...

Matilda: Vi får se hur det går. Kommer inga fler sökande vet jag inte vad de gör eftersom de tydligen har regler för hur många sökande de skall ha för att kunna ha intervjuer. Mycket byråkratiskt tycker jag.

Desiree: Jag förstår det inte heller. Men det verkar som om det finns vissa regler inom skolan som de måste följa. Hade det här varit en privat arbetsgivare hade det nog varit litet annorlunda.

Annika: Vet inte om det kan bli heltid eller ej. Jag klarar mig inte på bara en deltidslön så jag måste ha antingen ett heltidsjobb eller två deltidsjobb. Det kändes roligt att ha något "vettigt" att åka till idag. Jag har gått så länge (ända sedan jag flyttade) utan att ha riktiga rutiner att det kändes bra att komma tillbaka även om det bara är tre dagar i veckan.