Saturday, May 12, 2007

Tvättomater / Laundromats


Här i USA är det rätt vanligt att folk tvättar i tvättomater, s k "laundromats". Många tycks inte ha tvättmaskiner och nu hör jag till den skaran.

När jag bodde i Sverige hade jag aldrig satt min fot i en tvättomat. Finns de ens (nu menar jag separata tvättomater som alltså inte hör till lägenheter)? Någon som vet? Antingen tvättade jag hos mina föräldrar som hade en stor, härlig tvättstuga i källaren eller i den tvättstuga som fanns i lägenhetsområdet där jag bodde.

Här i USA hade Michael och jag tvättmaskin när vi bodde i Mt Shasta men när vi flyttade till Hawaii blev det tvättomat som gällde. Där var man också i stort sett tvungen att använda torktumlare eftersom tvätten aldrig torkade. Det var så fuktigt i luften att det tog evigheter för den att bli torr. Jag gillar egentligen inte torktumlare eftersom kläderna slits något otroligt.

Nu när jag bor i lägenhet finns det inga uttag för tvättmaskin och det finns ingen allmän tvättstuga i huset så idag var jag iväg till tvättomaten i Weed. Min erfarenhet av amerikanska tvättmaskiner (jag vet att detta diskuterats på andra bloggar) är att de tvättar mycket snabbare än de svenska och jag tycker personligen att tvätten egentligen aldrig känns så där ren som den gör när man tvättat i Sverige. Anne och jag pratade om det där en gång och hon sade att de amerikanska tvättmaskinerna inte värmer vattnet alls så som de svenska gör utan vattentemperaturen är mycket lägre. Det kan säkert vara en anledning till att det inte verkar bli lika rent.

Här i Weed kostar en omgång i en tvättmaskin $2 och det är det mesta jag betalat. Både i Hawaii och Oregon kostade det mindre. Men jag tänker inte stå och tvätta handdukar och lakan för hand, det är då säkert.

Bilden från Wikipedia

6 comments:

Monica said...

Ja, det känns verkligen amerikanskt det där med tvättomater. Tänk vad många filmer man sett där scener utspelar sig just i dessa inrättningar. Inte sällan uppstår ju ljuvlig musik... :)

SweFlo said...

Jag var sååå glad efter 8 år i ett lägenhetsområde med dåliga tvättmaskiner att äntligen få mina egna. Samma här med torktumlare, luftfuktigheten är så hög så det skulle nog aldrig riktigt torka själv... plus grannarna skulel nog vrålstirra om man hängd eut tvätt!

Desiree said...

Nej tvättomater finns inte i sverige. Har aldrig sett det någonstanns och har aldrig hör om det i sverige. Antigen har man sin egen tvättmaskin eller så finns det en tvättstuga i huset där man bor om man bor i lägenhet.

Vi har valt att satsa på en bra tvättmaskin av hög kvalité här. Den har en inbyggd internal heater som värmer upp vattnet till max 75 grader celcius. I sverige andvänder man ju knappt klorin när man tvättar men det verkar vara betydligt vanligare här. Jag antar att det är så just för att man ska få tvätten ren i lägre temperaturer och för hygiensiska skäl.

Anne-Marie said...

Monica: Ja, det är nog ett amerikanskt fenomen med tvättomater. Det är ju tur att de finns och jag har tre olika att välja på i det här området. Men alla kostar lika mycket så ingen skillnad där.

Sweflo: Visst är det skönt att ha egen tvättmaskin. Det skulle jag också helst vilja ha men det finns inte ens uttag för en tvättmaskin i min lägenhet. Är det väldigt svenskt att hänga ut tvätt? Jag gillar verkligen doften av nytvättade kläder som hängt ute.

Anne-Marie said...

Desiree: Det där med inbyggd heater hade jag aldrig ens tänkt på innan jag pratade med Anne om det. Som svensk är man ju van att verkligen kunna tvätta i varmare vatten. Det är nog bra att satsa på en "top of the line" tvättmaskin så att tvätten verkligen blir ren. Ja, kanske det är därför som Klorin används här. Det hade jag inte tänkt på.

Anonymous said...

Det finns det visst..

Tvättomat Västmangatan
Västmannagatan 61
113 25 Stockholm

Telefon
08-34 64 80

Övrig information
Öppet
Måndag – Fredag 08:30 – 18:30
Lördag 09:30 – 15:00
Söndag STÄNGT

Pris: 67 Kr, självtvätt



Gotlandsgatan 59
116 38 Stockholm

Telefon
08 642 69 41

Övrig information
Öppet:
Måndag – Fredag 10 – 18
Torsdag 10 – 19
Lördag – Söndag STÄNGT

Pris: 60 Kr inkl. Tvättmedel. Tumling max 5kg.

Elit tvätten
Gotlandsgatan 59