Saturday, June 9, 2007

Lördagkväll

Efter en varm och tryckande dag kom jag helt oplanerat iväg på en teaterföreställning.

Den person jag bodde hos när jag flyttade tillbaka hit ringde och sade att hon skulle gå på en föreställning och undrade om jag hade lust att följa med. Eftersom den var på skolan där jag jobbar var det ju nära och bra.

Föreställningen heter "These are the Good Old Days". I Mt Shasta finns en grupp som består av seniorer - Mount Shasta Senior Theatre - och det var de som uppträdde. De var duktiga och roliga och de två timmar som föreställningen varade bara flög iväg. Trots att det var varmt och fuktigt som på Hawaii i den lilla teaterlokalen.

Det slog mig när jag var på väg hem att vi ofta inte tar tillvara det som litet äldre personer kan. Vi bryr oss inte om den livserfarenhet och kunskap de fått under ett långt och produktivt liv. Vissa kulturer värderar sina äldre mycket mer än vad vi gör här i USA och även i Sverige. Den här teatergruppen visade att litet äldre personer fortfarande har en massa att ge och det var en trevlig avslutning på lördagen.

4 comments:

Annika said...

Jag brukade följa Fredrik Lindströms program "Världens modernaste land" på svt.se. SÅ BRA! FL sa att en av de saker han skäms över som svensk är hur dåligt vi tar hand om våra gamla, att det är få kulturer i världen som behandlar sina äldre så dåligt som i sve. Att han skäms så över det faktumet. Tror tyvärr att dte stämmer rätt bra in på US också. Roligt att du hade en fin kväll på Senior-teatern!

Desiree said...

Låter som en trevlig kväll och föreställning. Tror också att äldre mycket väl kan ha en hel del att ge.

Anonymous said...

ååååå, låter helt underbart!

Anne-Marie said...

Annika: Jag tror att många länder i västvärlden är dåliga på att ta hand om sina äldre. Vi har nog mycket att lära av s k utvecklingsländer där man säkert fortfarande har mycket mer respekt för äldre personer.

Desiree: Förr i tiden blev ju folk gamla mycket tidigare än vad de gör idag. Idag är ju 70- och 80-åringar många gånger otroligt pigga och kan de bidra med sin kunskap är det ju bara positivt.

Maria: Ja, det var riktigt roligt att gå på den föreställningen.