Tuesday, June 12, 2007

Mail-in rebates

Mail-in rebates är otroligt populärt här i USA. Jag vet faktiskt inte vad det kallas på svenska och hur vanligt det är i Sverige.

Köper man en dator, skrivare, stereo, kopiator, mobiltelefon osv har många företag en rabatt som man får om man skickar in någon form av bevis för att man köpt just deras pryl. När jag köpte min laptop fick jag en sådan rabatt och nu senaste när jag skaffade bredband fick jag möjligheten att få rabatt för mitt modem vilket gjorde att jag egentligen fick modemet gratis. Det är litet lustigt att man först betalar för det och sedan får man pengar tillbaka. Men företagen tjänar pengar på mina pengar medan de handlägger rabatten. Money makes the world go around.

Jag har mitt bredband genom AT&T (det största telefonbolaget här på västkusten tror jag) och när jag gick in på deras hemsida för att kolla att de fått kupongen för min rabatt fick jag mig ett gott skratt. Jag knappade in mitt telefonnummer och då stod det att de höll på att processa min rabatt och att de räknade med att den skulle skickas ut den 16 november 2005!

Efter ett samtal med AT&T fick jag veta att den som haft mitt telefonnummer tidigare hade haft en rabatt och det var det som låg kvar i deras system. Min kupong hade inte ens kommit in ännu. Bäst att kolla om någon vecka igen.

Företagen vet vad som lockar människor och de här rabatterna gör det helt klart.

14 comments:

Anonymous said...

Den där sortens rabatter förekommer även här i Australien. Det känns lite ovant i början, men är ju egentligen en riktigt fiffig idé.

Cecilia said...

Jag tror inte att det finns över huvud taget här i Sverige,men det kommer säkerligen att komma hit också.Såg precis att du ändrat foto bilden på dig.Vilken skillnad det är på det nya kortet och det gamla.Det är som en helt annan människa.

Annika said...

Rätt smart det där...Nyligen köpta jag en ny mobil och Peter en ny blackberry, allt genom Cingulair/AT&T. Ngn vecka senare anlände ett AT&T VISA kort med posten med vår "cash-back"--smart, bara att ta med sig kortet ut och handla.
KUL med ny bild, A-M!!! Fint kort!

Anonymous said...

Intressant blogg :)
Hur hamnade du i USA?

Desiree said...

Tycker också att det är bra med mail-in-rebates. Det finns ännu inte i Sverige.

Desiree said...

Gillar ditt nya foto också.

Anne-Marie said...

Matilda: Ja det är fiffigt - och företagen vet säkert precis vad de gör genom att locka oss med rabatter. De tjänar pengar helt klart.

Cecilia: När jag flyttade till USA för 10 år sedan fanns det ju knappt datorer (kanske litet av en överdrift) och inga sådana här rabatter. Intressant att höra att de fortfarande inte finns.

Anne-Marie said...

Annika: Jag har en känsla av att mobiltelefoner är de prylar som har flest rabatter. Bra att ni fick kort med pengar. Kul att du gillar bilden!

Anna: Jag hamnade i USA genom att jag träffade en amerikan. Min vistelse här har gått via att vara turist, ha studentvisum och nu grönt kort. Jag har lärt mig en del om "djungeln" här i USA och hur man kan vara här lagligt.

Desiree: Roligt att du gillar mitt nya kort. Kanske Sverige skulle ta efter USA när det gäller de här rabatterna.

Monica said...

Precis som Annika så fick jag i dagarna ett VISA kort med ett värde av 50 buckar...inte dåligt! :) Jag skulle ju hellre vara utan dessa mail-in-rebates och få prylen billigare direkt..men så enkelt är det ju inte :)

Anne-Marie said...

Monica: Visst vore det enklare att få prylen billigare direkt men då skulle inte företagen tjäna lika mycket pengar och de skulle säkert inte kunna ha lika många anställda. Det finns en tanke bakom allting.

Olle said...

Företagen "hoppas" väl antagligen att de flesta inte skall orka skicka in rabattkupongerna (jag är lite cynisk nu...). Dessutom känner i alla fall inte jag för att skicka in originalkvitton, det kan ju vara andra prylar inköpta på dem med garantier osv. Men, planerar man kan man ju skaffa ett eget kvitto på just den saken som skall skickas in.

Anonymous said...

olle, vaddå orginalkvitto? När man betalar i kassan får man två [orginal] kvitton. Ett för dig o ett för mail-in-rebate.

För övrigt hatar jag mail-in-rebates! Antingen missar jag att skicka in kvittot och UPC koden, eller så missar jag att lösa in checken när den kommer ett halvår senare. *grrrr*

Anne-Marie said...

Olle: De mail-in rabatter som jag skickat kräver oftast att man skickar med någon slags etikett som funnits på paketet med en "bar code". Några gånger har jag fått skicka in ett kvitto men oftast räcker det ju med att skicka in en kopia av kvittot och då gör det ju inget om andra saker finns med.

Anne-Marie said...

Utlandsmartin: Ja du, troligen vet företagen om att många gör som du och då tjänar de ännu mer pengar. Det här är en smart affärside som företagen troligen lärt sig att verkligen utnyttja till fullo.