Saturday, August 18, 2007

Jehovas Vittnen

Människor i USA är ofta mer religiösa än vad vi svenskar är. Tittar man i en telefonkatalog finns det ofta flera sidor mer olika slags kyrkor. Här i Mt Shasta området finns det många kyrkor men då det också är en plats som drar till sig många andliga sökare (många skulle kanske kalla det New Age) märks kyrkorna inte så mycket.
När jag bodde i Oregon var det ett mycket mer konservativt område och det fanns ännu fler kyrkor där.
Här i USA finns det ett stort område som kallas för "The Bible Belt". Det täcker stora delar av sydöstra USA och inom det här området finns det många konservativa kristna.

Jag har svårt att identifiera mig med denna religiositet eftersom jag har mitt eget sätt att se på tillvaron. Idag fick jag besök av Jehovas Vittnen som ju även finns i Sverige. Flera gånger när jag bodde i Sollentuna fick jag besök av dessa "vittnen". De har alltid några exemplar av Vakttornet med sig och de gör sitt bästa för att värva nya medlemmar. Är man inte intresserad, vilket jag inte är, gäller det att vara bestämd, annars kan man komma in i en längre diskussion. Idag var det två kvinnor som kom till min lägenhet och de hade ingen större lycka att "omvända" mig. De såg litet snopna ut eftersom de inte hade en chans att börja med sin presentation.

7 comments:

nina said...

Jag brukar också råka ut för Jehovas Vittnen här på stan, ofta går de fram till just turister och vill dra med en på möten så man kan få "lära känna lite folk", som de säger. Ingenting som intresserar mig direkt.

Minns när jag var liten och var hos mormor, hon bodde i ett med utsikt över hela byn så man kunde se vem som kom. Det fanns några Jehovas Vittnen som kom på besök i byn ibland, när hon såg att de var på väg skyndade hon sig att släcka alla lampor och låtsas att vi inte var hemma, för annars stannade de i timmar. Jag tyckte det var lite spännande att gömma mig. ;-)

Anonymous said...

Å, dessa vittnen. Uppriktigt så förstår jag inte deras logik. Å ena sidan missionerar de att de vet att endast 144 000 personer (av alla människor som lever och/eller har levt på jorden) kan hänga med till Guds rike i evigheternas evighet. Å andra sidan så värvar de fler anhängare. Varför? Konkurrensen att bli en av de utvalda måste ju vara enorm?
*grubbel*

Anne-Marie said...

Nina: Vad praktiskt att din mormor hade en sådan utsikt. Jag har för mig att jag också gömde mig en gång i min lägenhet i Sollentuna när jag såg "vittnena" komma - jag var på markplan och såg alla som passerade utanför. :)

Maria: Du gav mig dagens skratt. Tack för det! Vi kanske får skicka in våra resumeer och se vilka som blir utvalda. Nej, jag ser inte hur de resonerar heller. :)

Anonymous said...

Jaghar nog blivit svartlistad hos Jehovas Vittnen. Jag har sagt klart och tydligt att jag inte är intresserad när dom ringt på. Numera kan jag se att dom stannar upp och verkar läsa i någon bok sedan passerar dom utan att ringa på. Skönt tycker jag. Ett tag hade dom ett fult trick för sig då dom hade små barn med sig och som dom puttade fram när man öppnade dörren. Det tycker jag är lite otäckt.

Anne-Marie said...

Marianne: Det verkar ju bra att du blivit svartlistad. Att använda barn är verkligen fult - de kanske är litet desperata att få nya medlemmar.

Anonymous said...

Jag bor i hus med portkod nu, så jag slipper påknackningar som tur är!

Anne-Marie said...

Matilda: Mycket praktiskt med portkoder. Var glad att du slipper påknackningarna. :)