Sunday, September 9, 2007

Föraning om hösten

Trots att det fortfarande är högsommarvärme här är det en annan känsla i luften. Det känns som en föraning om hösten som är på väg.

Idag när jag tog en promenad på eftermiddagen tänkte jag på att något kändes annorlunda. Jag hade svårt att riktigt sätta fingret på vad det var men jag tänkte flera gånger att sommaren snart är över. Nätterna är också riktigt kyliga och ibland är det svårt att veta vilka kläder man skall ha eftersom det kan vara +8 på morgonen och sedan +28 på eftermiddagen.

September kan annars vara riktigt varm och skön här och det är härligt eftersom hösten blir kortare. I Mt Shasta området har vi höst och vinter precis som i Sverige. Min första vinter här var mer eller mindre chockartad eftersom jag aldrig hade sett så mycket snö i hela mitt liv. På ett par dagar fick vi ungefär 1.5 meter snö.

Jag hoppas på litet brittsommar i Stockholm under mitt besök och avstår gärna från både hagelstormar och kyla.

4 comments:

Petchie75 said...

Anne-Marie, jag håller tummarna för dig att vädret blir fint i Sthlm... I Bryssel är det verkligen höst nu, även om det är soligt vissa dagar så blir det direkt kallt om solen går i moln.
Visst är det svårt att veta hur man ska klä sig i skiftet mellan årstiderna, jag flyttar ju nu runt bland kompisar och har hela min garderob i kappsäck (känns det som iaf) - svårt att planera vad jag skulle packa!

Annika said...

Jag hoppas också att vädret i Sthlm ska vara härlig brittsommar när du anläder!! Ska verkligen hålla tummarna!!!
Höst i luften i norra CA säger du, vad härligt!!! Här i DC är det lika hett och fuktigt som vanligt.
Jag kan knappt bärga mig tills det blir höst på rikigt....Längtar!!!

Sporty Spice said...

Jag längtar också efter höst och krispig, småkylig luft. Långa promenader med mysig polotröja, alla höstlöv och kanske en och annan thunder storm så man får sitta inne med en pläd och mysa.

Anne-Marie said...

Petra: Jag vet hur det känns att leva i kappsäck. Det gjorde Michael och jag många veckor när vi hade flyttat till Hawaii. I Puerto Rico antar jag att det är ständig sommar?

Annika: Nja, det är ju inte några hösttemperaturer precis, men det är en annan känsla i luften. Man känner att hösten är i antågande. Idag var det över +30 här igen.

Petra: Det kommer snabbare än vad man tror och sedan längtar man troligen till våren och sommaren.