Friday, October 19, 2007

Bensinpriser


Bensinen är fortfarande mycket billigare här i USA än vad den är i Sverige. Men vi som bor i Mt Shasta området betalar mycket mer än vad man gör i andra delar av Kalifornien och USA.

Ingen tycks ha någon riktigt bra förklaring till varför det är så. Men det jag hört och det måste jag nog instämma i är att det råder något slags monopol här. Ofta har ju bensinstationer olika priser men här spelar det i stort sett ingen roll vart man åker eftersom priserna är desamma.

I veckan gick priserna upp igen och nu betalar vi $3.35/gallon. Det är ungefär 5.90/liter i svenska kronor. Vi betalar nu till och med mer än vad man gör på Hawaii och där brukar det alltid vara dyrare än på fastlandet.

Jag är glad att jag kan gå till jobbet. Det blir en del pengar jag kan spara varje månad.

Oj, vad mycket snö det är uppe på berget. När molnen lättade en stund idag såg jag all snö som fallit. Det har varit busväder hela veckan och det har gjort att berget nu är helt vitt. Så här kallt brukar det inte vara i oktober. Nästa vecka har de lovat litet varmare väder och det vore skönt.

11 comments:

Anonymous said...

ÅÅÅÅ, besninen är rätt billig i USA, men då är det ändå bilens förlovade land.

Går det att klara sig utan bil, tro?

Anonymous said...

Ja, det låter ju lite skumt att ni har mycket högre priser. Olagligt monopol mån?! värt att undersökas (av dem som kan & har lust). Fast å andra sidan det bara är bra, att priserna går upp generellt; så folk skaffar sig mindre slukande bilar och kollektivtrafiksnätet byggs ut. För miljön om inte annat.

Petchie75 said...

Snö - hu, redan i oktober! När jag kollade på din blogg för nga timmar sedan stod det att det var -3 grader i Weed, nu är det 5, låter lite bättre!
Jag hoppas att ni får lite varmare höstväder och tjejerna på östkusten får lite kallare ;-) I Skåne har det hittills varit helt ok hösttemperatur och väder sedan jag kom hem.

Annika said...

Snö!!! Och så kallt...Nu står det att ni har 11 grader...och det är väl klart godkänt.
Vem vet...det kanske blir en vargavinter för er iår...
Här är det endast fortsatt varmt...

Fröken fräken said...

Ja det är bra om man har nära till jobbet så man slipper att ta bilen.Här i Oregon är $2,89 per gallon så det är en aningens billigare. Jag tar alltid cykeln, den är bra tycker jag

Desiree said...

Det är ju toppen att du kan gå till jobbet. Du sparar både pengar på bensin och får gratis motion. Låter dyrt med dessa bensinpriser ni har.

Saltistjejen said...

Vi har ju ingen bil eftersom vi bor på Manhattan så jag är inte så insatt i bensinpriserna här i USA. Men oavsett så verkar de ju vara en bråkdel än vad de är i Europa?? Men detta beror väl främst på att det är såpass hög beskattning på bensin i Europa jämfört med här i USA?

Låter i vilket fall oerhört skönt att kunna promenera till jobbet! Jag cyklade alltid till jobbet när jag bodde i Stockholm, och det saknar jag nu. Här måste jag ta tunnelbana o buss eftersom jag jobbar en bra bit från Manhattan där vi bor.

Anne-Marie said...

Maria: Där jag bor måste man nästan ha bil eftersom det knappt finns någon kollektivtrafik. Nu behöver jag ju inte köra bil särskilt ofta och det är väldigt skönt.

Louise: Visst är det bra om folk tvingas att ställa sina bilar. Men då måste det finnas alternativ och det gör det egentligen inte här. Och det kommer det nog aldrig att göra eftersom det är landsbygd och glesbygd det här området.

Anne-Marie said...

Petra: Idag, måndag, var det faktiskt hela +19 och solen sken från en klarblå himmel. Det lär nog inte bli så långvarigt men det är skönt när det pågår.

Annika: Som jag skriver till Petra var det riktigt behagligt idag. Jag har hört flera personer säga att det kan bli en vargavinter. Det låter inte bra tycker jag eftersom jag absolut inte är någon vintermänniska.

Anne-Marie said...

Fröken Fräken: Välkommen hit! Nu skall jag kolla in din blogg också. Oregon har alltid haft billigare bensin än Kalifornien men Mt Shasta området är extremt när det gäller höga bensinpriser.

Desiree: Jag gillar verkligen att ha gångavstånd. Visst är det dyrt. Som jag skrev har Hawaii till och med billigare bensin och de ligger ju mitt ute i havet och vi ligger precis vid en stor motorväg. Något är inte som det skall.

Anne-Marie said...

Saltis: Förstår att du saknar cykeln men du har i alla fall kollektivtrafik som går ofta. Det har ju inte vi. Vet faktiskt inte vad denna stora skillnad beror på som finns mellan USA och Europa. Kanske någon annan vet.