Sunday, October 28, 2007

Jordnötssmör


USA är ett land med oändligt många valmöjligheter. Annika skrev för några dagar sedan väldigt träffande om hur man som ny i USA kan få mindre panik av att bara beställa en smörgås.

Dessa valmöjligheter finns överallt och när jag var och handlade igår kollade jag för skojs skull hur många sorters jordnötssmör som fanns i den affär jag brukar handla i. Innan jag kom till USA hade jag faktiskt aldrig ätit jordnötssmör men nu gillar jag det. I lagom mängder eftersom man väldigt lätt går upp i vikt. Många använder jordnötssmör som pålägg. En klassiker här i USA är väl "the peanut butter and jelly sandwich".

Det fanns rätt många olika märken av jordnötssmör och här kommer nu alla de olika typer som fanns (på engelska för enkelhetens skull):

No-stir creamy (vanlig sort och organic)
No-stir crunchy (vanlig sort och organic)
Organic creamy
Organic crunchy
Vanlig creamy
Vanlig crunchy
Crunchy unsalted
Extra crunchy
Crunchy
Super chunk
Creamy unsalted
Peanut butter & grape jelly stripes

Jag blev nästan litet trött när jag insåg hur många sorters jordnötssmör som fanns. Som tur är har jag min favorit så jag behöver inte kolla in alla sorter varje gång jag handlar.

Det har varit en helg med mycket fint väder. Kallt på nätterna men soliga och fina dagar. Skönt med litet brittsommar så här i slutet på oktober.

6 comments:

Anonymous said...

Jag älskar jordnötssmör! Tyvärr. Man bli snabbt tjock om magen, det är så sant.

Annika said...

Jag tycker också om jordnötssmör i måttliga mängder...ÄLSKAR Pb&J mackor...men äter dom sällan just pga att man blir FET!!!
Visst finns det en uppsjö med sorter...pust...:-)
Kram!!!

Desiree said...

Den där med jelly stripes i är det för att man är lat och ska slippa ta fram ytterligare en burk som man väljer att redan köpa en färdig blandat variant eller finns det någon annan poäng i det hela?

Anonymous said...

Jornötssmör är så gott. Mumma. Jag brukar gilla den med bitar (crunchy)!

Däremot har jag inte testat det ihop med jelly... är det gott ihop?

Anne-Marie said...

Matilda: Visst är det gott med jordnötssmör men så lätt att gå upp i vikt.

Annika: Innan man hittat sina favoriter kan man ju bli smått förvirrad av alla olika varianter. Jag kanske skulle pröva en P&J macka. Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: En mycket bra fråga. Jag antar att det är för att folk är lata och inte orkar köpa två burkar. Det finns så många konstiga och litet smått löjliga varor som inte verkar vettiga tycker jag.

Maria: Jag har faktiskt aldrig prövat peanutbutter & jelly. Däremot har jag ätit banan ihop med P-butter och det är riktigt gott (tycker jag).