Monday, January 7, 2008

Att bo i bergen

Att bo i bergstrakter är helt annorlunda än att bo till exempel på havsnivå.
Vädret (som tydligen skall ge mer snö i natt och i morgon) är en stor skillnad. Allt blir mer intensivt när man bor högre upp. När jag var liten på 60-talet hade vi några vintrar i Stockholmstrakten med mycket snö men oftast var det ju inte särskilt mycket snö som kom. Här är det inget ovanligt att det kan komma en meter snö under ett dygn.

Något annat som skiljer sig är att det är mer otillgängligt uppe i bergstrakterna. Nu har vi den stora motorvägen I-5, som går utmed hela västkusten, som går genom både Mt Shasta och Weed så det är relativt lätt att komma hit. Men om det är ett snöoväder är det inte alldeles ovanligt att denna stora motorväg kan stängas av. Och att de som kör bil måste ha kedjor på däcken. Det finns ett högt pass på gränsen mellan Kalifornien och Oregon där det ofta blir stora problem om det snöar och om man kollar på de trafikkameror som finns kan det ibland vara jättelånga köer för att personbilar och lastbilar skall sätta på dessa kedjor.

Efter snart 10 år här har jag vant mig vid att det inte finns samma utbud som jag tidigare var van vid. Men visst saknar jag en större stad på nära avstånd. Större städer ligger ju ofta inte uppe i bergen.

Ett exempel på att det är stora avstånd och otillgängligt om det snöat mycket är en TV-kanal som inte kan visas nu. Och det är en nationell kanal - NBC. Jag ringde idag till vårt enda kabelTV företag som finns här och de sade att de inte ens visste när denna kanal skulle kunna visas igen. Tydligen var de tvungna att fysiskt ta sig till någon plats för att få igång kanalen. Låter litet mystiskt men det var vad de sade.

Som tur är visas ett program som jag skall börja titta på i kväll på en annan TV-kanal. Två av domarna från "Dancing with the Stars" har ett eget program som heter "Dance War, Bruno vs. Carrie Ann". De är på jakt efter "heta" dansare och sångare. Det kan nog bli roligt att titta på. Och nästa vecka börjar en ny säsong av American Idol.

6 comments:

Anita said...

Hej Ann-Marie, har just last din historia har for forsta gangen egentligen, fast jag varit inne tidigare och tittat lite da och da. Har last i ett par timmar tror jag. Har aldrig riktigt fattat nar du bott i Kalifornien och Oregon forut, men nu har jag forstatt sammanhangen. Vilken fin blogg du har skrivit, en san levande beskrivning av ditt liv i Kalifornien. Jag kanner igen mej i sa mycket av vad du sajer och vad du har upplevt och skriver om. Laste om vad som hande med din man - och hur stark du har varit som tagit hand om situationen efterat helt sjalv. Ar sjalv livradd att natt sant skulle handa har. Vet inte om jag skulle vara lika stark som du.
Hoppas allt gar bra for dej i fortsattningen.
(nu ska jag ocksa titta pa Dance war)

Annika said...

Jag förstår att det är trixigt och bökigt att bo där du bor, men att NBC inte kan fixas fram låter väldigt underligt. Hoppas det löser sig snart!
Jag gillade "dance wars" igår. Tycker om både Bruno och Carrie Ann.

aurorabuddha said...

Men, nu maste ju jag *ocksa* lasa hela din blogg - jag har bara last det du skriver dag for dag.

Tank att du har sa spannande vader! Kanske far jag mer vader att beratta om senare i ar... vi kan ha det ganska fantastiskt har i Texas oxa.

Saltistjejen said...

Jag kan verkligen tänka mig att vädersituationen i bergsområden är betydligt mer skiftande än på andra ställen. Det känner man ju t o m igen enbart från de låga svenska fjällträkterna, och även i Alperna. Vädret kan skifta på ett ögonblick.

Men jag förstår verkligen itne riktigt varför inte NBC sänds?? Jag trodde det mesta TV sändes via satellit eller så nuförtiden?? Eller?

Anne-Marie said...

Anita: Tack för dina snälla ord och vad roligt att du tyckte att det var intressant att läsa "min historia". Ja, det var en utmaning när min man gick bort men jag är övertygad om att allt har en mening och att man växer av utmaningar. Jag vet att jag i alla fall gjort det.

Annika: Det där med NBC-kanalen lät helmysko. De påstår att någon måste åka till en plats rent fysiskt för att få igång apparaten som finns där. Låter ju som rena stenåldern. :) Jag kommer inte att kunna se Biggest Loser idag eftersom kanalen fortfarande inte fungerar.

Anne-Marie said...

Aurorabuddha: Det är bara roligt om någon finner det jag skrivit intressant och givande. Ja, vårt väder blev ännu mera spännande (inte från min synvinkel men andra tyckte säkert det) med massor med snö. Boken heter förresten: "The Hidden Messages in Water". Jag har aldrig läst den, men sett bilder på dessa vattenkristaller.

Saltis: Ja, vårt väder blev som sagt ännu mera dramatiskt idag som jag skriver om idag. Som jag skriver till Annika fattar jag heller ingenting när det gäller NBC. Så efter kan vi väl inte vara bara för att vi bor uppe i bergen. :)