Saturday, July 19, 2008

Popcorntak


Idag var det dags att byta en glödlampa i en av mina taklampor och jag tänkte då på hur fula mina "popcorntak" är.
Bilden är lånad från http://activerain.com (Real Estate Blog)

Jag vet inte om popcorntak finns i Sverige. Här i USA är de väldigt vanliga. Alla hus
jag bott i (Hawaii undantaget) har haft ett eller flera popcorntak.
De enda rum i min lägenhet som inte har dessa tak är mitt kök och badrum.

Tydligen slog de här taken igenom på 60- och 70talen eftersom det var mycket billigare att spruta på den popcornliknande färgen än att göra ett "vanligt" tak. De har en yta som nästan ser ut som keso och de är vita.
De blir dammiga lätt, de är egentligen omöjliga att måla och ofta innehåller
de också asbest.

Jag kan ju inte göra några förändringar i min lägenhet så det är bara att leva med dessa tak men de är definitivt inte någon höjdare i amerikansk arkitektur. :)

10 comments:

Anonymous said...

hej, ja tkr såna tak e snygga hehe :) du e utmanad! http://miss-sparkling.blogspot.com/2008/07/utmaning.html

Anonymous said...

hej, ja tkr såna tak e snygga hehe :) du e utmanad! http://miss-sparkling.blogspot.com/2008/07/utmaning.html

Saltistjejen said...

De ser ut ugenfär som strukturtapeter som var så poppis på typ 80-talet i Sverige... Jag gillar inte det så mycket faktiskt. Men vi har likadana tak i vår lgh här i NYC.

Anne-Marie said...

Sparks: Visst är de fina popcorntaken. :)

Saltis: Jag tror de är väldigt vanliga i USA. Troligen byggs inte hus med den typen tak längre men litet äldre hus har tydligen kvar dem.

nina said...

Popcorntak minns jag från när jag var liten. Strukturtapeter likaså, jag hade vita med lite rosa i och tyckte de var sååååå fina. :-)

Här är det förresten vanligt med popcornväggar också, man målar direkt på cementen och då blir det ju sån struktur på färgen...

Anne-Marie said...

Nina: Jaså de fanns i Sverige också. Jag antar att smaken förändras. :)
Popcornväggar - wow, det verkar ju väldigt häftigt. ;)

Anonymous said...

Vi har sådana hemma också men jag visste inte att de kallades 'popcorn'-tak men det funkar. Kan inte påstå att de stör mig. I Sverige så hade jag vanliga vita släta tak men inte var de speciellt vackra heller.

Anne-Marie said...

Lars: De skall tydligen vara vanliga i hus som byggdes under 60-och 70-talen. De stör mig inte heller så där enormt mycket men jag kan ju inte påstå att de är särskilt vackra.

Noelle said...

Oh I hate popcorn cielings!! I think theyre only in houses from the 60s and 70s, but that is enough!! It is so disgusting.

Anne-Marie said...

Noelle: Yes, they are kind of ugly, aren't they. Welcome!