Tuesday, September 23, 2008

Resa bokad till Sverige

För några veckor sedan bokade jag en resa till Sverige!

Jag har inte varit i Sverige sedan september 2007. Det blir första gången på 11 år! som jag kommer att vara i Sverige under jul- och nyårshelgerna. Litet konstigt känns det och det är ju inte den bästa tiden att vara i Sverige med tanke på vädret men det var den bästa tiden jag kunde ta ledigt. Vi är ju inte bortskämda med lång ledighet i USA.

Min resa förra året var litet väl kort - jag var bara 10-11 dagar i Sverige. Nu blir det litet längre tid. Resan till Sverige blir lång och omständlig som vanligt. Att bo långt från en stor flygplats har sina nackdelar.

Den 15 december bär det av. Med Greyhound igen. Ni som läste om min resa förra året undrar säkert varför jag frivilligt åker med denna buss igen. Är hon riktigt klok? :) Genom att jag inte har en familj eller en massa vänner som kan köra mig kors och tvärs vill jag kunna ta mig på egen hand till flygplatsen. Den här gången åker jag till Sacramento (som är Kaliforniens huvudstad) och sedan åker jag därifrån via Chicago till Köpenhamn där jag byter flyg till Stockholm. Det kommer att ta mig mer än 1,5 dag att resa (tidsskillnaden inte inräknad). Lång resa minst sagt.

Den 3 januari åker jag tillbaka och slipper då bytet i Köpenhamn. Men Greyhoundbussen blir det på sista sträckan från Sacramento till Weed. Jag kan ju inte frångå denna tradition. :)

Men det är ett tag till innan det bär av. Hoppas att vädret är på min sida och att inga stora snöstormar stänger av vår motoväg - som förra vintern.

9 comments:

Annika said...

Men vad härligt, A-M!! Jag är jätteglad för din skull! Det är så kul att åka hem över julen. Vi kommer inte att åka denna jul men väl nästa.
Ja, du har då en grymt lång resa framför dig. SUCK!!! Och över KPH?? Ännu jobbigare. Visst kör väl SAS Chicago-sto?
Mysigt att du kommer att vara hemma ett tag.

Toini said...

Oh, kul för dej att få åka "hem". Synd bara att det blir så lång resa.

Fönster .... våra går som i en skåra och lyfter man upp dom lite, så kan man ta ut dom. Min man lärde mej det, man han är ju född här.

Ha en bra dag.

Kram

Anonymous said...

Va roligt att du får åka hem över jul! Lite nyfiken bara på det här med greyhoundbussarna, går det inte att hyra bil där du bor och sen lämna den på flygplatsen? Är Weed för litet så dom inte har någon biluthyrning eller finns inte det här alls i USA? I Sverige är det ju vanligt att man kan hyra bil på ett ställe och återlämna den på ett annat och bla Hertz brukar ha "kontor" på tex Arlanda.

Anne-Marie said...

Annika: Jag önskar ibland att jag bodde närmare en stor stad. Vissa saker vore mycket enklare som t ex att flyga till Sverige. Jodå, SAS kör Chicago-Stockholm men av någon anledning gick inte det att passa ihop med mitt flyg från Sacramento. Tillbakaresan blir utan Köpenhamn som tur är.

Toini: Ja, det är en lång resa. Bodde jag i närheten av San Francisco eller Portland skulle det ju helt klart vara närmare. Men, men det är bara att ta "tjuren vid hornen". :) Jaha, nu förstår jag hur dina fönster fungerar.

Anonym: Varken Weed eller Mt Shasta har biluthyrning. Jag skulle vara tvungen att åka till en annan stad. Dessutom hyr inte alla företag ut en bil som inte kommer i retur. Eftersom jag kommer att vara i Sverige nästan tre veckor skulle jag aldrig vilja lämna min bil i denna stad och då skulle jag vara tvungen att ta bussen (som bara går några gånger per dag) för att komma dit. Det här är landet. :) Dessutom är det en jobbig väg att köra från Weed till Sacramento - i alla fall delar av den. Om vädret är dåligt är det litet småfarligt, trots att det är en motorväg. Den är kurvig och går uppe i bergen. När jag kommer tillbaka från Sverige har jag ju rest under mycket lång tid och att då sätta sig bakom ratten (och det kanske snöar) är inte den bästa kombinationen. :) Lång utläggning men jag föredrar att någon annan kör även om det blir omständligt.

Petchie75 said...

Du är tillbaka i bloggvärlden!! Jättekul att komma hit och få läsa de goda nyheterna att du ska fira jul och nyår hemma i Sverige! Det är verkligen inte en liten resa du ska göra men förhoppningsvis kommer det att vara värt det trots allt.
Jag håller tummarna att du hittar en trevligare bostad snart - varför började de förresten att riva väggar och golv mitt i natten?
Kram!!

Saltistjejen said...

Å vad härligt!!!
Och du vad kul att se att du har tid att blogga igen! :-) Hoppas att du kommer få en jättebra Sverigesemester mitt i vintern. Men att fira jul och nyår i Sverige kan ju vara väldigt mysigt. Särskilt när du inte gjort det på så många år! Hoppas även att själva resan går bra. För oj vad den är lång! Vi har ju inget alls i jämförelse eftersom vi flyger direkt NYC- Stockholm.
Kram!!

Anne-Marie said...

Petra: Jag skall försöka bli "duktigare" på att blogga - och att läsa mina favoritbloggar. Ja du, man kan fråga sig varför de rev upp golv och väggar en natt. Har inget bra svar. Det enda jag kan tänka mig är att hyresvärden ansåg att det var så illa ställt att det inte gick att vänta. Kram!

Saltistjejen: Jag hoppas ha litet tid över till bloggandet - det är ju verkligen roligt att både läsa andras bloggar och skriva litet här. Det blir säkert en bra vistelse i Sverige - när väl resan är över. Kram!

aurorabuddha said...

Good for you!!

Anne-Marie said...

Aurorabuddha: Thank you! :)