Tuesday, October 7, 2008

Skolans hemsida

En av de arbetsuppgifter som ligger på den avdelning där jag jobbar, är att underhålla skolans hemsida. Många på skolan uppdaterar själva sina sidor men ibland får vi hjälpa till eftersom alla inte kan det program som vi använder (Dreamweaver).

Ikväll när jag jobbade gjorde jag bland annat om en av skolans sidor. Eftersom vi har tillgång till alla sidor som finns på skolans hemsida gäller det att kolla både en och två gånger innan man sparar sidan eftersom man kan göra stora förändringar och om man har gjort något fel blir det ju väldigt tydligt. :)

När jag var elev gick jag två kurser i web design och vi fick skapa enklare hemsidor under kurserna. Det har jag stor nytta av nu i mitt jobb. Inte för att jag kan allt om web design på långa vägar men jag har lärt mig litet i alla fall om HTML - "språket" som man använder för att skapa en hemsida.

Förra sommaren gjordes skolans hemsida om och då gick vi igenom alla sidor och såg till att de fick den nya "looken". Jag vet inte hur många tusen sidor som finns men vi tillbringade ett par månader med att jobba med detta.

Här är en länk till College of the Siskiyous hemsida.

4 comments:

aurorabuddha said...

Jag larde mig faktiskt basic html en gang i tiden, sa jag fa till en hyfsad hemsida. Men sen fick vi oss Dreamweaver, som ju ar bus-enkelt att anvanda! Vilken lattnad!

Vackra bilder dar pa hemsidan! Och latt-navigerad site, det gillar jag! :o)

Anonymous said...

Hej,

tänkte fråga dig som bor i Kalifornien. Vi ska till Kalifornien i November och kommer till LA den 8 nov. Det verkar vara väldigt mycket hotell/motell som är fullbokade den veckan (förr oss 8-9 nov). Vet du ifall det är något speciellt som gör att det är så?

Anonymous said...

Wow vilken snygg sida. Å, vad jag önskar jag kunde lära mig lite, lite, lite iaf om detta.

Det får bli i vår ;-)

Anne-Marie said...

Aurorabuddha: Kul att du gillar skolans hemsida. Att ha en lättnavigerad hemsida är ju faktiskt A och O och att den är upplagd på ett logiskt sätt. Dreamweaver har jag egentligen aldrig gått på kurs och lärt mig utan bara "hoppat rakt in i det".

Erica: På måndagen den 10/11 är det en helgdag som heter Veteran's Day Holiday men vad jag vet är det ju ingen jättestor helgdag. Men kanske många tar en långhelg och åker på en lillsemester. Annars vet jag inte vad som kan vara på gång.

Maria: Det är faktiskt riktigt roligt att kunna jobba med web design - även om jag ju inte alls kan så mycket som vissa kan. Skolans förstasida är riktigt snygg.