Tuesday, December 1, 2009

Avfallskvarnar

Innan jag går in på något så spännande som avfallskvarnar :) måste jag bara berätta att min kamera kom igår. Inte för att jag i dagsläget har en aning om hur allt fungerar men jag hoppas att snart kunna lägga ut egna bilder här på bloggen. Kommer att ha fullt upp under några dagar så jag får nog vänta tills nästa vecka tills jag kan "studera" min nya kamera.

Vad vore det amerikanska köket utan en avfallskvarn? Innan jag kom hit hade jag aldrig sett en sådan men har förstått att det här är något som amerikanarna verkligen gillar och som finns i många, många amerikanska kök. Jag har tyvärr inte riktigt förstått tjusningen med avfallskvarnen men jag har den i mitt kök där jag bor nu. Att stoppa ner vad som helst går inte. Gör man det kan det bli en mindre trevlig överraskning. Man måste också se till att ha rinnande vatten, annars kan det bli stopp.

Det verkar i alla fall som att avfallskvarnen har en plats i amerikansk kultur om man får tro amerikanska filmer och TV-serier:

I en Stephen King film stoppar en tokig uppfinnare ner sin arm i avfallskvarnen och begår självmord!
Kramer i TV-serien Seinfeld installerar en avfallskvarn i sin dusch så att han kan duscha samtidigt som han tillreder sin mat.
I filmen "The Incredible Shrinking Woman" faller en av huvdrollsinnehavarna ner i en avfallskvarn och mals sönder av hushållerskan.
I ytterligare ett Seinfeldavsnitt mals en äldre mans löständer sönder i en avfallskvarn.

Uppenbarligen finns det många sätt att använda sin avfallskvarn här i USA. :)

Bilden från HammerZone.com

17 comments:

olgakatt said...

Det verkar ju rysligt praktiskt om än litet ruskigt - tänker på barnfingrar om än inte dina makabra exempel!
Men hur miljövänligt är det? Fixar reningsverket komposteringen? Klarar rören geggan eller blir det ofta stopp? Blir det inte slöseri med vatten? Jag vill inte ens spola ut kaffesumpen i vasken ur min pressobryggare utan slår den i min trädgårdskompost.
Oj, så många frågor du väckte!

SOFIAS DAGLIGA ღ PEAK DESIGN said...

Jag var i Californien som au-pair för många år sedan och blev väldigt imponerad av den s.k. avfalsskvarnen. Men det är som du säger, man måste passa sig för vad man stoppar ner så det inte kärvar.

Annika said...

Jag är galet kär i min avfallskvarn;-) Den fixar ju mkt. Men ur miljösynpunkt vet jag egentligen inte hur bra det är?
Men stopp blir det aldrig, eller väääldigt sällan iallafall.
Galen scven det där ur Seinfeld, jag minns att att jag höll på att skratta ihjäl mig...
Kramar!
KUL med kameran!! Jättekul!!

Lars Hultqvist said...

Tycker nog att avfallskvarnen är rätt så bra men har inte helt klart för mig vad som man kan spola ned och vad som skall undvikas. Jag vet att man inte skall spola ned fett eller kyckling rens (luktar fruktansvärt efter ett tag).

Jag brukar faktiskt spola mer potatisskal och äggskal efter det att jag skalat potatis eller ägg och det tycker jag är praktiskt i stället för att behöva gräva upp slasket med hushållspapper.

Att den slösar med vatten tycker jag är skrattretande för hur lite vatten är inte det att jämföra med hur amerikaner har vattenspridare timtals på sommaren eller att fylla upp ett Jacuzzi-bad. Men det var en typiskt svensk kommentar antar jag :-)

Anonymous said...

Det var det häftigaste. Jag vill också ha en avfallskvarn :-)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Många bra frågor du har, önskar att jag hade lika många bra svar. :) Här är i alla fall en länk som verkar svara på en del frågor:
http://www.ehow.com/about_5367707_impact-garbage-disposals-environment.html
Jag använder faktiskt inte min alls så jag är troligen fel person att fråga.

Sofia: Är det ditt namn? Var inte helt säker men antar det. Av någon anledning har jag aldrig varit imponerad. Tycker mest att kvarnen är högljudd och genom att man sätter på den oftast där man har andra "kontakter" kan man sätta på den av misstag när man egentligen vill tända en lampa. Men många tycks gilla den.

Anne-Marie said...

Annika: Du är i gott sällskap att gilla kvarnen. :) Jag är väl kanske gammaldags eller något liknande. :) Seinfelds episoder är härliga. I nästa vecka skall jag "ligga i hårdträning" med min kamera. Lovar ingenting när det bli bilder men snart hoppas jag. Kram!

Lars: Jag läste just någonstans att man inte skall mala ner äggskal. Det skulle tydligen inte alls vara bra. Jag har ingen aning eftersom jag aldrig använder min avfallskvarn. Vattenanvändningen är nog ett mindre problem jämfört med all gräsmattevattning. Ett helt sjukligt bevattnande tycker jag. Framför allt i områden där gräsmattor inte alls passar, som där jag bor till exempel. Det är alldeles för torrt här naturligt.

Maria: Du måste nog snart flytta till USA. :)

olgakatt said...

Tack för länken, Anne-Marie! Efter att ha läst den - den verkar seriös och objektiv - kan jag bara gratulera dig till att inte använda din avfallskvarn och mig själv till att lägga kaffesumpen i komposten!
Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Varsågod. Jag känner själv att det är onödigt och inte alls särskilt bra för miljön att använda min kvarn. Som vi säger i USA "good for you" - till att du komposterar. Kram!

em said...

Man har ju börjat så smått i Sverige nu med avfallskvarnar - men då ta'r tydligen kommunen hand om avfallet för att tillverka biogas. Annars minns jag att någon slog larm i USA om att avfallet bidrog till att övergöda vattendrag och sjöar. Inget som imponerar på dem som älskar sin kvarn förstod jag.
Så finns det hur många skräckhistorier som helst om saker som försvunnit och gått sönder. Fast den om en katt slutade lyckligt efter ett dygn.
Jag klarar mig bra utan - fast det skulle vara bra när jag gör papper. Papperskonstnärer köper restaurangkvarnar för att göra sin egen pappersmassa.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Jaha, det visste jag inte att avfallskvarnen har gjort sitt intåg också i Sverige. Katthistorien låter inte bra (även om jag inte har några detaljer). Tur i alla fall att det slutade lyckligt. :) Det där med pappret låter intressant. Har ingen aning om vad du egentligen pratar om men uppenbarligen finns ytterligare ett användningsområde för kvarnen.

em said...

Jag tror att papperskonst är mycket större i USA och UK än i Sverige. Googla på handmade papper och paper artists så får du veta mycket mer än du vill!
I stor sett, går det till så att i stället för att slänga papper, kör man det i en dokumentförstörare, sen blandar du med vatten och mal allt till pappersmassa - se'n är det bara att göra nytt papper.
Bra till julkort och kul att göra med ungar.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Tack för att du berättade litet mer om papperstillverkningen. :) Får kolla litet mer på handmade paper. Den här typen papper måste ju gå att tilverka med mycket personlig prägel. Kul.

Suddrik said...
This comment has been removed by the author.
Suddrik said...

Nu måste jag vara lite besserwisser här. I filmen om den krympande kvinnan, som i Sverige hette "Hjälp, jag krymper" så blev hon inte söndermald. Hennes städerska trodde att hon malts ner eftersom hon just kört kvarnen och sedan såg den krympta kvinnans Ken-docksko intill. Men hon var ok! Det var en favoritfilm när jag var liten!

Angående kvarnen så uppskattade jag enormt hur man på nyheterna inför Thanksgiving varnar för att inte köra ner kalkonresterna i kvarnen... vi skrattade så vi kved!!!

Vi komposterar mer än vi mal, det sägs att det blir komposterat även det som mals, men jag litar inte riktigt på dem. Men vi också bortskämda med kompost-sophämtning vilket gör det mycket enkelt...

Ha det så bra i kylan, jag är förvånad att ni har det lika kallt som vi häruppe i WA!

Anne-Marie said...

Suddrik: Tack för förtydligandet! :) Jag har aldrig sett filmen utan gick bara efter beskrivningar på nätet. Vad bra att ni har komposthämtning. Det önskar jag verkligen att vi hade här. Det är patetiskt egentligen hur dåligt det är med återvinning där jag bor. Det har varit MYCKET kallt här under de senaste dagarna. Rekord har slagits till höger och vänster.

Anonymous said...

Hej,
Läs mer om avfallskvarnar på www.braleverans.se. De amerekanska insinkerator är bäst. // Braleverans