Sunday, July 18, 2010

Utegångsförbud

Mt Shasta är en småstad där människor ofta inte låser sina ytterdörrar och bildörrar. Man litar på sina medmänniskor och har vant sig vid att det är en rätt trygg och säker miljö där inga farliga brott begås.

När jag kom till Mt Shasta fattade jag inte först att det faktiskt gick att åka hemifrån utan att låsa ytterdörren. Michael låste aldrig såvida han inte var borta en hel dag. Vi lämnade våra bilar olåsta både hemma och när vi var i inne i Mt Shasta. För mig var det en kultur"chock" eftersom jag alltid varit van vid att låsa min ytterdörr och egentligen inte riktigt lita på andra. Jag blev bland annat besluten på en läderjacka på en lunchrestaurang i Stockholm.

Trots att världen i stort blivit alltmer osäker har många i Mt Shasta fortsatt att lämna sina dörrar olåsta. Kanske det är slut med det nu. Sedan i våras har det varit alltfler brott som begåtts - cykelstölder, inbrottsförsök osv. Häromdagen hade Mt Shastas bibliotek (som faktiskt fortfarande finns kvar :)) vandaliserats. Flera fönster till biblioteket hade slagits sönder och någon hade sprejat graffiti. Tydligen hade även andra byggnader och en konstbuss också vandaliserats i närheten.

Kanske det här inte låter så "farligt" med tanke på hur andra städer i Kalifornien och i USA har det med förstörelse och gäng som terroriserar befolkningen. Men det här är en stor sak i Mt Shasta med tanke på hur "säkert" det har varit tidigare. Den enda graffitin som finns är vid en järnvägsbro. Så "snällt" har vi haft det. :)

Nu har Mt Shastas polis beslutat att införa utegångsförbud för alla ungdomar som är under 18 år och som är ute på stan och drar efter 22. Har de en vuxen med sig går det tydligen bra.

Kanske Mt Shasta har förändrats för alltid.



Bilden från Mt Shasta News - Siskiyou Art Bus med sönderslagna fönster.

3 comments:

olgakatt said...

En viktig anledning till att man låser dörren här är att OM det skulle bli ett inbrott utan åverkan så gäller inte hemförsäkringen! Förr låste man inte om man var hemma men t o m då låser man numera, i alla fall om man går ut på baksidan. Trist utveckling...
Men "curfew" för ungdomar tror jag vore otänkbart i Sverige. Även om det vore önskvärt för de småglin som härjar runt under sena sommarkvällar utan att föräldrarna bryr sig eller kan stoppa det. Jag skulle önska att polisen körde hem alla under, säg 15 år, efter kl 21!

em said...

Jag tänkte just säga detsamma som Olgakatt - men det behövs ju inte!
Jag minns också hur förvånad jag var när jag upptäckte att man inte låste dörren även om man for hemmifrån hela da'n. Min tant tyckte jag var löjlig som låste - men hon var glad den gången jag gjorde det och husen på båda sidor om hennes hus (Point Loma) hade blivit länsade på juveler och andra bärbara värdeföremål!
Fast jag tror att hon fortsatte att lämna öppet se'n jag hade åkt därifrån - "i hennes fiiiiina stadsdel fanns bara hederligt folk".
Margaretha
som lärt sig låsa från barnsben, men glömmer det ibland

Anne-Marie said...

Olgakatt: Visst är det så med hemförsäkringen att man måste låsa för att den skall gälla. Vet faktiskt inte om folk struntar i det här eller om det är andra regler. Men har svårt att tänka mig att reglerna skulle skilja sig så mycket. Michael hade ingen försäkring eftersom han hyrde och han var motståndare mot försäkringar av någon anledning. Jag har en "renter's insurance" där jag bor - och jag låser. Visst vore det bra om polisen kunde skicka hem alla ungdomar och "småglin" som är ute på stan och är allmänt störiga.

Margaretha: Jag låser alltid min dörr - både när jag är hemma och när jag ger mig av hemifrån. Skulle aldrig våga lämna min dörr olåst om jag inte är hemma. Jag är nog allmänt litet misstänksam - kanske ett storstadsdrag. Men när Michael och jag bodde tillsammans följde vi av någon anledning hans önskan att inte låsa. Jag vande mig men sedan jag bott själv har jag alltid låst.