Saturday, October 23, 2010

Swedish tea ring/Vetekrans

I går morse fick jag en överraskning när skolbibliotekets chef kom med en bit Swedish tea ring/vetekrans som tack för en hel del jag gjort för den avdelningens hemsidor.

Han och jag har pratat en del om Sverige eftersom han har svenska släktingar och han har till och med gjort några resor till södra Sverige. En kommentar han hade en gång, och som jag inte glömmer - "we were wondering where the laundromats were and we could not find any". Jag kunde upplysa honom om att i Sverige har man inga "laundromats" (tvättomater) utan man har antingen tvättmaskin hemma eller i den allmänna tvättstugan i lägenhetshuset. Hans sätt att vara och tala påminner mig en hel del om hur vi svenskar är - litet försiktiga, tystlåtna och eftertänksamma.

Självklart hade han tänkt på mitt ursprung när han köpte denna Swedish tea ring. Jag fick kolla på internet vad det egentligen var och fick förklaringen "vetekrans". Jag har tidigare inte provat på denna sorts vetekrans. Självklart var den rätt söt - som alla bakverk/kakor är här i USA - men den var god. Han hade köpt den i Mt Shasta Pastry som tydligen är ett helt nyöppnat bageri/café i Mt Shasta. Jag hade aldrig hört talas om dem men kunde se att de öppnat bara för några dagar sedan och att de vill kunna ge människor i Mt Shasta området litet bättre produkter än vad man t ex kan köpa i de stora affärskedjorna. De bakar alla sina produkter varje dag och använder bara naturliga ingredienser utan tillsatser av olika slag. Det låter ju väldigt bra. Får nog bli ett besök där framöver.

Jag blev verkligen glad för min vetekrans och tanken bakom. :)

9 comments:

em said...

Det låter omtänksamt!
Tur att den var god (om än söt) jag har blivit bjuden på mindre goda anrättningar som svenskamerikaner trott skulle glädja mig - eftersom de ansett rätten var svensk!
Dessutom verkar det ju lovande med ett sån't bageri i närområdet. Hoppas att de har bröd med normala sockermängder också.
Jag minns faktiskt några tvättomater från min barndom - men de försvann nog tämligen snabbt när det blev vanligare med tvättmaskiner även i lägenheterna.
Margaretha

Mimmi said...

Det där såg ju riktigt gott ut! :o)

Stefan said...

Hittade din blogg för några dagar sedan och ska nu börja läsa igenom allt från första inlägget. Har läst hela 2010 och det är riktigt roligt och intressant, hoppas du fortsätter.

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag skall prova på att snart gå till det nyöppnade bageriet/kafeet. Jag och en av mina vänner fyller år i november så jag skall ta och köpa något gott och bjuda på. Vetekransen var litet söt men det kanske allt bakat är i USA.

Mimmi: Ja, den var inte dum faktiskt. :)

Stefan: Välkommen hit! Vad roligt att du gillar bloggen - du har en del inlägg att ta dig igenom. :) Så länge jag känner inspiration och att jag har något att säga kommer jag nog att fortsätta att skriva.

christina said...

Men nog ser den vetelängden mer dansk än svensk ut med glasyr och allt. Fast jag hade gärna smakat....

Freedomtravel said...

Vi har väl lite annorlunda inställning till det där med tvätt här i Sverige, men när vi besökte vårt närmaste nybyggda köpcentrum förra helgen såg vi att man kunde lämna in tvätten där... så det kanske kommer lite grann?

Anne-Marie said...

Christina: Eftersom jag aldrig ätit en dansk vetekrans vet jag inte - den kändes inte särskilt svensk. Litet söt som sagt, men god.

Freedomtravel: Aha - det var kanske något nytt. Ni bor väl i Sundbyberg? Finns det många utländska människor där som kanske tagit med sig sina traditioner?

Anna, Fair and True said...

Vad trevligt att chefen/kollegan!

Anne-Marie said...

Anna: Jag blev glad - det är ju inte varje dag som man blir ihågkommen.