Wednesday, January 12, 2011

Acorn tofflor - varma fötter

När man bor i ett kallt hus är det A och O att försöka hålla fötterna varma. När jag kom tillbaka från Hawaii för 6 år sedan hade jag inga varma vintertofflor eftersom de möglat! (ja, faktiskt möglat) på Hawaii.

Eftersom jag inte hittade några tofflor lokalt fick jag söka på nätet och hittade då några fantastiska innetofflor som jag haft sedan dess. De är fortfarande helt okej även om de inte är lika varma efter flera års användande så jag "gick på jakt" efter ett par nya Acorn tofflor.
Jag hittade ett par liknande som jag tidigare köpt och de kom i förra veckan. De nya tofflorna är fantastiskt varma och sköna, vilket behövs i mitt hus.

Acorns tofflor är nog bland de varmaste och mest bekväma som finns. Den sort jag har haft och som jag köpte igen är gjorda av fleece och har en fjädrande innersula av "memory foam" - Acorn Polar Moc II heter de.

Acorn har funnits sedan 70-talet och till och med astronauterna på de amerikanska rymdfärjorna använder Acorns "slipper socks"!

Som det kanske framgått av det här inlägget gillar jag mina Acorn tofflor. ;)

10 comments:

Äventyret framtiden said...

Dina tofflor ser väldigt sköna ut...
och varma.
Så bra att du lyckades få tag på favoriterna igen:D
Kram!

Anna - Man ser floden said...

Hålla sig varm om fötterna är A och O när man har kallt inne. Det vet vi som bor vår 5:e vinter i en husvagn. Snart hoppas vi emellertid vandra på svenskimporterat parkettgolv i ett huset. Visst är det praktiskt med klinker som ligger i nästan alla portugisiska hus. Men varmt på vintern är det inte.

olgakatt said...

Ser jättegosiga ut, dina tofflor. Har dom tysta, mjuka sulor under eller hårda?

Annika said...

Japp, samma här. Jag har tofflor på dagligen på vintern, men Acorn har jag nog inte hört talas om tidigare. Måste kolla in dem nästa ggn jag är ute. Gosiga tofflor är bland det bästa jag vet...
Kram!!

Katarina said...

Dina tofflor ser goa och varma ut. Nä, jag går inte i tofflor men det blir flipp flopp, för stengolv känns kalla att gå på!

Anne-Marie said...

Karin: Ja, de är både varma och bekväma. Litet fjädrande att gå i. Fick inte tag på dem till samma låga pris som förra gången men det gick bra ändå. Kram!

Anna: Kan tänka mig att ni behöver ha det varmt om fötterna. Har läst litet om era strapatser med regn och kyla osv. Hoppas era nya golv blir bra. Klinkers är kallt på vintern. Burr.

Anne-Marie said...

Olgatkatt: De är litet hårdare. Det är faktiskt sulor som man också kan ha utomhus eftersom de har ett bra mönster. Och de annonseras som inomhus och utomhus-tofflor. Inte skulle jag vilja ha dem utomhus men det är en ordentlig sula.

Annika: Kolla gärna och se om du har Acorns tofflor. Du som har så många affärer kanske hittar dem lokalt. Det är inte världens billigaste tofflor men de håller länge. Jag har alltså haft mina andra Acorn tofflor i 6 år och de ser knappt slitna ut. Och då har jag haft de varje dag på vintern när jag varit hemma. Värt att betala litet mer för bra kvalitet. Kram!

Katarina: Du som bor så varmt behöver inga fleece-tofflor. ;) Flip-flops verkar perfekt.

Anonymous said...

Jag beställde precis ett par från Amazon.com.

Jag älskar mina Tempur Pedic tofflor med 'memoryfoam' men tyvärr så är de inte speciellt hållbara. Jag är nu inne på det tredje paret på bara ett år och eftersom de kostar $50 så tycker jag att det blir lite dyrt i längden. Acorn har jag aldrig hört talas om så det skall bli spännande att prova.

Lars

Anne-Marie said...

Lars: Vad bra att jag kunde inspirera dig att köpa ett par Acorn tofflor! :) Hoppas att du blir nöjd med dem.

Anonymous said...

tips till alla frusna: köp birkenstocktofflor som har tjock korksula, det isolerar bättre mot kalla golv än allt annat. ofta är det inte runt foten man fryser, utan vid golvkontakt. dessutom jobbar foten naturligt i skon och håller igång blodcirkulationen. kastade lammskinnstofflor och andra innetofflor direkt när jag börjat med birkenstock.

christina