Wednesday, April 20, 2011

Aflac - anka med sjukförsäkring

Det verkar ha slutat regna efter en kall och blöt dag. Jag ser bilder på andra bloggar där vårblommor och blommande träd har slagit ut. Så långt har våren inte kommit i norra Kalifornien. Just nu är det 3 plusgrader!

Att ha sjukförsäkring i USA är nödvändigt. Antingen måste man ha en privat försäkring (vilket kan bli väldigt dyrt) eller så har man en försäkring genom sitt jobb. Jag har numera turen att ha min försäkring genom mitt arbete.
Sjukförsäkringsmarknaden i USA är en djungel och jag skall inte ens försöka förklara hur allt fungerar. Helt enkelt beroende på att jag inte kan tillräckligt.

Varje år kommer representanter från försäkringsbolaget, Aflac, till skolan för att vi anställda skall kunna få den typen av försäkring som bäst passar var och en. Aflac är USAs största "supplemental health insurance company". Idag skrev jag på ett papper som ligger till grund för den typen av försäkring som jag har.

Aflac har, precis som andra företag, en välkänd symbol. Aflac-ankan har gjort det här företaget känt och har man en TV känner man till Aflac och deras anka. :) Här kommer en reklamsnutt som lär vara bland de första. Förhoppningsvis går den att spela även utanför USA.

5 comments:

Äventyret framtiden said...

Här sitter jag och småfnittrar och inser att jag tycker väldigt mycket om ankor:)

Kramar!

Charlie sa ... said...

Sjukförsäkring här är inte enkelt och jag är glad att jag har hjälp att redo ut saker och ting. Jag har också försäkring via min arbetsgivare. Det är komplicerat!

Söt anka, gillar dem med ;)

Kram!

Rebecka said...

Hej Annika,
Jag har kikat pa din blogg ett tag och tycker det ar trevligt att lasa det su delar med dig av!

Jagar faktiskt sjalv i USA och bor har under en utbytestermin, i Utah. Trivs valdigt bra.

Vet inte om du ar intresserad men jag har bloggat om svenskakakor och smaskigheter under denna varen och tankte att du som svensk i USA kanske tycker det ar intressant?!
Skickar iaf lanken sa far du garna kika pa den, http://itstimetobake.blogspot.com/.
Ar ju gott att baka svensk aven nar man befinner sig pa andra sidan jorden!

Ma val och glad pask
Rebecka

Anne-Marie said...

Karin: Visst är ankor söta - och kanske ibland högljudda. ;) Den här Aflac-ankan har hur många reklamsnuttar som helst. Kramar!

Lotta: Vad bra att du också har sjukförsäkring genom ditt jobb. Jag hade en privat sjukförsäkring innan jag blev fast anställd med det antal timmar som jag nu har (har man t ex bara 19/vecka vilket jag hade under en period, får man ingen sjukförsäkring genom skolan). Den privata försäkringen var dyr och blev dyrare och dyrare. Kramar!

Anne-Marie said...

Rebecka: Välkommen hit! Jag är faktiskt Anne-Marie - inte Annika. ;) Får ta och kolla in din blogg vid tillfälle.