Sunday, June 26, 2011

Apotek i USA

Tills rätt nyligen fanns bara Apoteket (det statliga monopolet) i Sverige. 2009 blev det fritt fram för andra apoteksföretag att också etablera sig.
I USA finns det ett enormt utbud av olika apotekskedjor och apoteksaffärer. Det lär finnas mer än 60,000 apotek i USA. Och de finns som fristående apotek eller så finns de som en del av mataffärer, varuhus, sjukhus osv.

De som har flest antal apotek är Walgreens, CVS, Walmart (som alltså inte bara har varuhus) och Rite Aid.

Walgreens och Rite Aid har inte bara apoteksvaror utan där kan man även köpa vissa matvaror, så kallade "seasonal gifts", partytillbehör, få foton framkallade osv. Alltså litet annorlunda än de svenska apoteken. I Walmarts varuhus finns apoteket i en del av affären.

Sådana här reklamblad från Rite Aid brukar komma en gång i veckan i brevlådan med veckans erbjudanden.


Här i Mt Shasta-området har mataffären Ray's apoteket inhyst bredvid frukt- och grönsaksavdelningen. Vi har faktiskt en Rite Aid i Mt Shasta som säljer (förutom apoteksvarorna) mat, tillbehör för trädgården, kontoret, och olika elektroniska varor osv. Den affären är litet som ett minivaruhus. Walmart i Yreka har apoteket inhyst i en del av affären.

Här i Weed hade vi ett apotek som funnits under mycket lång tid. För kanske ett halvår sedan lades det ner. Nu såg jag att det bredvidpostkontoret håller på att byggas ett nytt Weed Family Pharmacy.


Kalifornien lär ha flest apotek i hela USA. Det bor ju 35 miljoner människor här så det kanske inte är så konstigt.

18 comments:

Anna's kitchen said...

Vet du om det finns andra apotek är Apoteket i Sverige? Kul om det poppar upp lite andra alternativ.

Här är det precis som i USA, det finns verkligen många alternativ och man kan verkligen spara pengar om man väljer rätt apotek både när det gäller medicin men också när man ska köpa skönhetsprodukter, skor, tvättmedel, toapapper osv osv.

Saltistjejen said...

Här i NYC är den vanligaste kedjan Duane Reade och det känns ibland som det ligger ett sådant "apotek" i ungefär varannat gathörn...! ;-)
Jag gillar att det är enklet att ta sig till "apoteket" och att man även kan handla andra saker där. Dessutom har de flesta Duane Reade generösa öppettider och flera har dygnet-runt-service.
Kram!!

olgakatt said...

I Sverige har det blivit mycket krångligare att få sin receptbelagda medicin och många utbildade apotekare är frustrerade över att ha som huvuduppgift att kränga allsköns smink, sportdrycker och bidor till stringtrosor i stället för att ge råd om mediciner. I min lilla by har jag definivt inget val mellan olika apotek, det finns fortfarande bara ett och inte den kedja jag skulle välja om jag hade ett val. Jag har haft ett elände att få ut licenspreparat som det varit bråttom med. Priserna är dessutom högre nu för enligt beslut i riksdagen får apoteken ta ut högre marginaler för att det ska vara intressant att starta nya apotek. I städerna finns det nu apotek i varje gathörn men så klart inte på mindre orter.
Mycket trist att ett rent ideologiskt påhitt skulle sabotera ett väl fungerande system. Om man ville sälja huvudvärkspiller på ICA och macken kunde man gjort det ändå utan att förstöra recepthanteringen.

em said...

Olgakatts inlägg hade kunnat varit skrivit av mig. I och för sig är personalen på vårt apotek den samma som före "frisläppandet" - men somt är krångligare. Om det är därför de inte kommer in på min doslista ska jag låta vara osagt, men det är alltid lika spännande att se om jag får någon medicin eller inte.
Undrar om inte bestämmelserna, åtminstone tidigare, har varierat från stat till stat. Jag vet människor som åkte till nästa stat därför att det var lättare att få ut en del begärliga preparat, bara genom att visa upp den gamla medicinburken.
Margaretha

Annika said...

Ja, så lätt med apoteken överallt.
I NoVA är CVS och Walgreens de vanligaste drugstores.
Men jag plockar ut min medicin på matvaruaffären Safeway i deras apotek. SÅ trevliga apotekare där.
På drugstores kan man jui köpa så mkt annat, som du säger. Man kan tom ta sitt passfoto där.
Kram!!

Desiree said...

Jag tycker de är bra att det finns många apotek att välja på i USA och att så många har öppet dygnet runt. Det är även smidigt att det finns drive-thru option liksom att man kan vaccinera sig på dessa apotek mot influsensa.

Jag tycker fortfarande att det känns lite rörigt här i Sverige med alla nya olika apotek. De har ju lite olika sortiment så jag känner ännu att jag inte riktigt har koll på dessa.
Kram!

Fröken fräken said...

Jag gillar verkligen det här med allt under att tak, jag använder mig utav Fred Meyers, det finns ju allt och som inte finns finns i huset bredvid. Väldigt lätt, i Sverige så måste man ju springa runt halva stan för att få tag på det man behöver. Så har man en 30 min lunchrast så är det toppen med USA.

Loppan flyttar västerut... said...

Fniss, ja jag lever fortfarande i chock efter min upptäckt att man kan köpa både vin och allsköns onyttigheter på apoteket här i USA. Och flipflops, och nagelfix. Underbart och skrämmande på samma gång. O med drive thru också.
Hemma, jag håller med, ganska rörigt och besvärligt i och med utförsäljning och privatisering av vissa apotek, men det där med E-recept är tokbra.
Alla medaljer har en baksida kan man kanske säga va?

//Åsa

Charlie sa ... said...

Nu är jag helt inkörd på det amerikanska apotekssystemet...klart att det ska finnas naglack, jordnötter, tidningar och godis också...;)

Trist att den svenska modellen tycks ha sina "road blocks" - har knappt satt min fot på ett svenskt apotek sedan 2006. Intressant att läsa Olgakatts inlägg.

Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Det lär finnas en del andra apotek än Apoteket (med stort A ;)) i Sverige. Kan inte vad de heter men de säljer ju inte allt mellan himmel och jord som apoteken uppenbarligen gör både hos dig och hos oss.

Saltis: Har aldrig hört talas om den kedjan - kanske den bara finns på östkusten. Något som man kan här i USA det är att ge kunden customer service. Jag reagerar faktiskt nuförtiden när jag kommer till Sverige på att alla affärer stänger så tidigt. Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Tack för det tillägget! Du kan det medicinska området, det vet jag. Just det du skriver om visste jag inte. Alla förändringar är verkligen inte alltid till det bättre.

Margaretha: Det verkar ju inte klokt att det nuförtiden är svårt att få ut viss medicin. Kan inte hur lätt eller svårt det är att få ut olika preparat i olika stater här i USA. Jag vet att folk som bor i södra USA, i närheten av gränsen till Mexiko - eller de som befinner sig i södra USA under vintern, så kallade "snow birds" - ofta åker in i Mexiko och kan få ut i stort sett vad som helst mycket billigare.

Anne-Marie said...

Annika: Det är litet skillnad jämfört med Sverige att det går att handla så många andra saker också i "apoteks"affärerna. Att ha apotek i matvaruaffären är ju väldigt praktiskt egentligen. Här stänger apoteksavdelningen mycket tidigare än vad mataffären Ray's gör så det gäller att hålla koll på öppettiderna. Kramar!

Desiree: Har faktiskt aldrig sett drive-thru apotek i mina trakter. Men varför inte. Till och med banken har ju drive-thru. Har svårt att tänka mig att det skulle slå igenom i Sverige. :) Jag var inne på ett apotek i Sverige och det var ett annorlunda utbud än vad jag minns att det var tidigare. Kramar!

Anne-Marie said...

Fröken Fräken: Visst är det praktiskt att apotek finns på så många olika ställen i USA. Har man ingen lång lunchrast (vilket ju är vanligt i USA) är det mycket bra att kunna gå till exempel till Fred Meyer.

Åsa: Det är litet "kulturchock" kanske i början att se starksprit i samma affär där man hämtar ut sitt recept. :) Nu har jag vant mig och tänker inte längre på det men nog är det skillnad jämfört med Sverige. Min mamma fick ett par recept "utskrivna" för ett tag sedan och hon sade att hon bara gick till apoteket och hämtade ut dem. Inga papper behövdes.

Anne-Marie said...

Lotta: Visst är det självklart att kunna köpa annat också. Varför inte en trädgårdsslang eller maskeradkläder till Halloween? ;) Jag var inne på apoteket i Täby mest av nyfikenhet för att se vad som fanns. Jag är ingen stor kund inom apoteksvärlden. Kramar!

Magdalena and Co in US said...

Jag gillar Walgreens, som av en slump även brukar ha bra priser med kuponger på andra varor. Apoteket är ju en egen avdelning när man kommer in och på mitt verkar de kunniga. Dessutom är det lite småstadskänsla och de känner igen en. Det gillar jag. Kram

Anne-Marie said...

Magdalena: Du som är "the coupon queen" ;) har säkert bra koll på alla kuponger för de här affärerna. Det verkar som om de allra flesta gillar det stora utbudet i "apoteksaffärerna". Kram!

Anonymous said...

Hej! Jag ska flytta till USA i ett halvår för att plugga, någon som vet hur det funkar med att ta ut mediciner där eller om man kan ta med sig mediciner för ett halvår? Kan dom se ens svenska resept på deras apotek? Tacksam för svar! :) Med vänlig hälsning, Emelie

Anne-Marie said...

Emelie: Om du behöver vissa mediciner som inte är receptbelagda i USA kan du köpa i olika slags affärer. Om de är receptbelagda måste du givetvis gå till en läkare. Tror att USA rent generellt har fler icke receptbelagda mediciner. Nu använder jag vanliga mediciner väldigt sällan så vet inte med säkerhet till 100% hur många mediciner i USA som inte är receptbelagda. Svenska recept fungerar nog inte. Här har du CBP (US Customs and Border Protection) hemsida om vad man kan ta med gällande mediciner.
https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/know-before-you-go/prohibited-and-restricted-items