Tuesday, August 9, 2011

Lila paprika

Den senaste 1,5 veckan har jag, förutom mitt vanliga jobb, återigen varit trädgårdsvakt hos min chef. Det har varit litet si och så med energin och tiden efter en lång arbetsdag. Nu är mitt uppdrag slut så nu hoppas jag att tillvaron skall återgå till den vanliga "lunken". I min chefs trädgård fanns en del olika grönsaker men de hade inte kommit särskilt långt eftersom det var ovanligt kallt ända in i juni.

Annars bjuder sommaren på många olika sorters frukter och grönsaker. Och bor man i Kalifornien kommer en hel del härifrån även om det fortfarande finns mycket importerat från Mexiko till och med så här mitt i sommaren.

Hälsokostaffären Berryvale säljer ekologiskt odlade frukter och grönsaker och jag köpte bland annat underbart goda körsbär häromdagen. Berryvale hade också något jag aldrig hade sett tidigare - lila paprikor. För mig brukar paprikor vara gröna, gula, orange och röda men det finns alltså även lila. Jag provsmakade den i kväll och den var inte alls dum. Inte så söt som de röda men godare än de gröna paprikorna. Eftersom jag inte tillrett den vet jag inte hur den smakar då men jag läste att den tydligen blir mer grönaktig i färgen när den kokas.

Det är alltid spännande att prova nya saker och den lär innehålla massor med antioxidanter som dessutom är nyttiga. :)

11 comments:

Desiree said...

Jag har inte provat lila paprikor men de såg spännande ut. Kul att prova lite nytt ibland. Jag ser att du har en gul squash också. Just gul squash har jag aldrig hittills hittat här i Sverige. Det får bli grön här för min del, den är ju god den också.
Kram!

Magdalena and Co in US said...

Vad roligt att prova lila paprikor. Gillar din beskrivning, klockren. Jag kan nästan känna hur den smakar. Ska kolla min grönsaksdel i affären nästa gång. Kanske man hittar något spännande. Jag har varit jättedålig på att skriva sista tiden. Har mkt i huvudet. kramar

Äventyret framtiden said...

Det är roligt med färgvarianter av olika slag och att man får dem ekologiska är ju toppen. Är de certifierade ekologiska paprikor? Kontrollerade alltså.

Själv längtar jag redan efter våren så att jag får sätta och så igen. Allt blev efter i år och jag skördar nu det som finns att skörda men i mindre mängd än andra år då jag har haft en annan ordning och tid.

kramar!

em said...

Det är lite lustigt med alla, frukter och grönsaker som kommer i nya färger och former. Fast jag har förstått att en del inte alls är nya. Det blir ju väldigt vackra sallader - men jag får tillstå att med förbundna ögon skulle jag inte kunna tala om vilka färger de har.
Margaretha
som kan köpa
gul squash i
sin lilla by
- men inte
vintersquash

Charlie sa ... said...

Lila paprika - ja men det ser ju gott ut!! Jag gillar att ha frukt och grönsaker på en tallrik framme så från det perspektivet tycker jag att den är snygg också ;)

Kram!

Min plats i solen said...

Läckert med lila paprika! Det har jag inte sett tidigare. De som växer i min egen trädgård är av den vanliga traditionella sorten. Först gröna och sedan färg beroende på skörd. ;)

Färg är ju viktigt för hela matupplevelsen och visst känns mat lite godare när det är härliga färgkombinationer. Vi äter ju med alla våra sinnen!

Ha det fint!

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Desiree: Jag blev överraskad av denna lila paprika. Hade aldrig sett den färgen tidigare. Men varför inte! Jag och R var iväg till en ekologisk odlare för någon vecka sedan som finns här lokalt och köpte litet grönsaker. Det kanske stämmer att den gula squashen inte finns i Sverige. Kramar!

Magdalena: Jag tyckte det kändes spännande att prova något helt nytt som jag aldrig tidigare smakat. Eftersom Kalifornien har så stora jordbruksodlingar kanske vi har litet mer lokalt från just Kalifornien. Kanske du också hittar lila paprika. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Karin: Det mesta som finns i affärerna brukar vara certifierat. Jag såg inga "lappar" om detta men tror att den här affären inte "fuskar" med vad de köper in. Folk som bor i Mt Shasta är ofta rätt kräsna eftersom många är otroligt hälsomedvetna - till skillnad från stora delar av USA. Eftersom vintern var så lång blev det säkert en kort odlingssäsong hos dig. Kramar!

Margaretha: Det är kul med olika färger. Precis som med blommor som har exotiska och ovanliga färger. Svart ser fortfarande konstigt ut tycker jag när det gäller blommor. Svart paprika skulle jag nog också inte köpa. Så din lilla by har gula squash medan stora Stockholm där Desiree bor inte har det. Intressant!

Anne-Marie said...

Lotta: Har du alltså inte sett lila paprika hos din Farmer's Market? Du verkar ju ha alla möjliga mysiga och exotiska saker på gång i dina trakter. Visst är den vacker! Kramar!

Lotta: Egentligen är det konstigt att vi äter grön paprika eftersom den väl egentligen är rätt omogen. Jag tror att jag gillar den röda bäst. Den lila var inte direkt söt men mer smakfull än den gröna. Visst är färg viktigt. Som sagt, ögonen är en viktig del av matupplevelsen. Sköt om dig Lotta! Kramar!

Katarina said...

Spännande med lila paprikor. Precis som du skriver har er värme kommit sen till Ca, min svärföäldrar i Ca säger att allt tagit så lång tid på sig i sommar.

Det är på både gott och ont att vara trädgårdsvakt, vattningen kan ju ta en massa tid, men å andra sidan kan det vara rogivande?!

Anne-Marie said...

Katarina: Visst är det spännande med annorlunda färgade frukter och grönsaker. Ja, vintern var sen och lång, precis som i Sverige. Jodå, det var inte alls fel att vara trädgårdsvakt. Hade gärna haft litet mer tid efter jobbet men efter en lång dag kändes det nästan litet stressigt för att hinna hem och laga mat, diska och ta hand om hemmet. Men det gick bra och nu kan jag komma ifatt med mina egna projekt.