Thursday, October 20, 2011

Abner och hans timmer

Häromdagen gick jag igenom mina foton i datorn och såg några som aldrig hamnat på bloggen.
Abner Weed var den som startade Weeds timmerindustri. Abner tyckte Weedområdet var perfekt eftersom det, under vintern, ofta blåser väldigt mycket här. Vindarna var bra för att kunna torka timret.
1897 hade Abner köpt Siskiyou Lumber och Mercantile Mill för den avsevärda summan av $400. :) Runt 1940 lär Weed ha haft världens största sågverk.

Idag kan Weed inte ståta med att vara något så framträdande - timmerbruket har krympt men finns kvar än idag. Roseburg Forest Products heter företaget med huvudkontor i Oregon. Timmerbruket är, tillsammans med skolan där jag arbetar, de största arbetsgivarna i Weed. Det går ett tågspår in till timmerbruket och någon enstaka gång kan man höra man ett tåg som kommer genom Weed.

Många hus i Weed byggdes kring timmerbruket där timmerbruksarbetarna bodde. Dessa hus finns kvar än idag och tillhör de äldre husen. Det jag hyr kan mycket väl vara ett av dessa hus eftersom det inte är särskilt välisolerat och har enkelglasfönster. Snart dags förresten att ta fram mina ramar med plast som jag hade förra vintern som extrafönster.

Många som bor nära timmerbruket lider av olika luftvägsåkommor på grund av utsläpp. Det väsnas också mycket kring bruket. Som tur är bor jag litet längre bort och hör det i alla fall inte. Det har också talats om att det skall byggas ett så kallat "Wood Fired Power Plant" (alltså ett kraftverk som drivs med ved) på området för timmerbruket och det skulle innebära mycket stora utsläpp och stor påverkan på hela Weed-området. Många har protesterat och ännu har jag inte sett att det påbörjats något bygge.

Bilderna togs i november förra året.






Jag njuter fortfarande av sommarvärme. Inte någon hetta men behagliga +20. Jag är tacksam varje dag solen skiner och jag inte behöver sätta på värmen inomhus. :)

2 comments:

olgakatt said...

Det blir väldigt lätt konflikt mellan möjligheten till arbetstillfällen, industrier och miljön. Ved är i alla en förnybar energikälla och nog borde man kunna fixa ordentlig rökgasrening numera!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Förr i tiden var ju människor inte direkt medvetna om miljön så då gick det bra att bygga ett timmerverk mitt i en liten stad. Jag har läst en hel del om det här möjliga, nya bygget och det verkar som om man vill "cut corners" från företagets sida. Det är bara att hoppas att det inte blir av.