Friday, October 21, 2011

Halloweenpynt i Weed - nja

Under de senaste veckorna har jag förgäves spanat efter det traditionella Halloweenpyntandet här i Weed. Det enda jag har sett är några enstaka pumpor här och där och litet annat pynt, men ingenting jämfört med hur det brukar pyntas.

Igår pratade de i ett nyhetsprogram om hur man kan spara in på just Halloweenpyntningen. Och det gavs tips på hur man kan fira och pynta med en liten budget. Många här på USAs västkust har helt enkelt inte pengar på grund av den ekonomiska krisen. Och det är troligen anledningen till det i stort sett obefintliga pyntandet i år. Jag minns hur trädgårdarna för ett par år sedan var helt överösta med olika slags dekorationer.

Vän av ordningen kan ju fråga sig varför inte jag pyntar. :) Jag har av någon anledning aldrig riktigt tagit till mig Halloween. Kanske beroende på att Michael inte firade den här helgen eller kanske beroende på att jag inte har några barn. Och när jag bodde i Sverige hade man ännu inte tagit till sig de amerikanska Halloweentraditionerna.

Här kommer i alla fall några bilder.





Vi har haft ett fantastiskt brittsommarväder den senaste veckan med sol varje dag och behagliga +20. Berget har inte mycket snö kvar nu från snöfallen tidigare i oktober. Det här är utsikten från skolans parkeringsplats.

9 comments:

Freedomtravel said...

Halloween bryr jag mig inte om alls, det är ju ingen högtid med långa traditioner i Sverige. Men det har blivit mindre och mindre pyntande även på jul... Kanske beror det på att vi oftast är ute och reser då, så det har blivit ett annat sätta att fira jul helt enkelt...

Äventyret framtiden said...

Egentligen tycker jag om att pynta, men inte alltför överdådigt, utan mera enkelt. Halloween är ingenting vi firar över huvudtaget, fastän jag nog hade trädgården full av pumpor i fjol och dekorerade både ute och inne. Men det gjorde jag ändå och för att jag hade så många vackra pumpor....dottern och barnbarnen gör det däremot mera "hallowinigt", vilket jag nog tycker är riktigt roligt. Och visst funderar jag på hur jag skal kunna göra några halloweenkakor? Mest av experimentlusta förstås.
Kram!

Annika said...

Men i USA är det stort. Jag vet att det inte är stort hemma, och det firas så fel där också. Folk vet inte riktigt hur det ska firas. De vet inte ens vilken dag som är den rätta dagen.
i veckan ska jag skriva ett stort halloweeninläg.
Tycker det är jättekul att fuira Halloween i USA. KUL att se hur folk spökat ut både hus och sig själva.
Det behöver ju inte alls kosta mkt att få till det, några pumpor, lite levande ljus och lite annat man kan hitta hemmavid som man kan spöka ut.
Det är kanske så att Halloween firas olika stort i olika delar av landet?
Hos oss firas det stort, och det gillar jag.
Men, så är jag ganska barnslig då det kommer till detta också.
Har hört talas om flera ställen runt om där man kör haunted house, både i VA och Maryland. DE lära inte vara nådiga, och de är barnförbjudna:
Jag skulle nog inte våga gå, hahaha!!!
Kram!!

em said...

Jag är nog rätt måttlig i allt firande - men visst har jag delat ut godis till utklädda ungar. Se'n har det ju gått i vågor med tiggeriet eftersom några få illvilliga personer delat ut förgiftat godis, och genast har det blivit glesare mellan alla små spöken.
I Sverige märker jag inget av dagen, eftersom jag bor såpass avsides att vi bara har riktiga spöken här.
Margaretha

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Halloweenfirandet i Sverige är väl relativt nytt. Jag minns inte alls att det fanns pynt och liknande för 15 år sedan. Det verkar ofta som om helger som man inte vuxit upp med kan vara litet annorlunda att ta till sig än de man varit med om sedan barnsben.

Anne-Marie said...

Karin: Du har så många växter och blommor omkring dig som du kan dekorera med och har man egna pumpor är det ju helt naturligt att dekorera med dem. Jag tror att barn gör att man kanske har mer grejer än om man inte har barn. Förstår att du vill experimentera med olika slags kakor - det är ju ditt levebröd. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Har man ingen riktig tradition kan det nog vara svårt att veta exakt hur man "skall" fira. Det är ju som med den svenska nationaldagen. Vet att du verkligen tagit till dig Halloween. Kanske delvis beroende på K? Här hade vi mycket mer pynt och liknande för några år sedan. Tror att bristen på pengar delvis är anledningen till att det inte pyntas mycket i år. Ja, det är möjligt att olika delar av USA firar Halloween olika mycket. Kan tänka mig att det "haunted house" kan vara litet läskigt. :) Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Till och med "trick and treaters" har varit tunnsådda där jag bott i Mt Shastaområdet. Förgiftat godis låter hemskt. Har det hänt i Sverige eller i USA? Kan tänka mig att du har riktiga spöken i stället för de utklädda. :)

em said...

Nej, i Sverige har jag inte hört talas om något förgiftat godis - det var i Amerika.
Ett fall från 70-talet minns jag så väl därför att det var en trevlig farbror, som både ungar och föräldrar tyckte om och litade på, som pillade in gift i godiset!
M