Tuesday, November 15, 2011

Domstols-TV

Så kallad "daytime television" är stort här i USA. Kanske det numera är likadant i Sverige. Min TV brukar stå svart och tyst tills det är kväll. Har aldrig velat se på TV på dagtid men jag vet att massor med människor följer såpoperor, pratshower och domstols-TV under dagen.

Om jag skulle slå på TVn runt lunchtid och framåt några timmar kunde jag se på det ena domstolsprogrammet efter det andra. Jag har tittat på några i rent studiesyfte för att se vad de egentligen handlar om. För mig känns det helt obegripligt hur människor, inför ett helt land, vill prata om sådant som tas upp i dessa program. Det är oftast så kallade "small claims"-fall där en person anklagar en annan person för att ha brutit någon slags överenskommelse. Det kan vara allt från bilreparationer till något man köpt. Ett av programmen heter Divorce Court där par som ligger i skilsmässa finns med.

De som leder det hela är personer med erfarenhet inom lagen och programmen brukar vara uppkallade efter dem - Judge Alex, Judge Joe Brown, Judge Judy, Judge Mathis, osv. Som vanligt är det mycket skådespeleri (som det brukar vara i USA - även meteorologerna är litet mer åt skådespelarhållet) och de medverkande har ofta hetsiga diskussioner (gräl) med varandra. Nog finns det roligare saker att titta på om man skall titta på TV.

Det finns ett par såpoperor som sänds på dagtid som har sänts sedan 1960-talet!!! Helt otroligt att man kan hålla ett program vid liv så länge. Har aldrig tittat på dem - Days of our Lives och General Hospital.

Jag föredrar att ta en promenad på dagen i stället. :) Igår var jag ute och gick på min lunchrast i det skogsområde som ligger alldeles i närheten av skogen. Kanske det här är en bra sammanfattning av Weed - en kanot i skogen. ;)


22 comments:

Charlie sa ... said...

Dagtv kan vara depressing!

Går så mycket hellre i skogen. Skulle gärna hitta en kanot ;)

En film en ruggig eftermiddag har jag inga problem med men att titta på As The World Turns som jag såg som 16 åring by default i Florida NU vore ingen hit. Vill inte!

Kram

Desiree said...

Nä, day time TV står jag också gärna över. Jag skulle nog göra som du att ta en promenad hellre. Vad lustigt och märkligt med en kanot mitt ute i skogen. Man kan ju undra hur den har hamnat där?

Ha en bra dag.
Kram!

Annika said...

Klarar inte av att ha TV:n på under dagtid. Blir deppad av det.
Men här har ju dag-tv funnits sen TVs begynnelse så det är nog så att många har på den under dagen också. Men iNTE JAG.
Det deppar verkligen.
Court-tv har jag absolut NOLL intresse av. Och dagsåpor bryr jag mig ännu mindre om.
När kvällen kommer bänkar jag mig däremot i soffan...aaahhhhh...på med TVn...aaahhhh!!
Kram!

Anonymous said...

Ni har ju as många bra talkshows där i usa och även såpor. Ni har en massa mera där som ej ens sänds här som " as the worlds turns" och all my children och general hospital och guiding lights. vi har inga svenska daglig såpor men vi kan gärna ha flera

Anne-Marie said...

Lotta: Tror att många lever litet för de här programmen de har på TV under dagtid. Många som kanske är arbetslösa och fördriver tiden genom att titta på TV. Kanoten var litet kul. Ingenting förvånar mig längre i Weed. :) Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Visst är daytime TV litet trist. Skiner solen är det mycket trevligare att komma ut en sväng. Ja du, man kan verkligen undra hur kanoten hamnat där. Som sagt, Weed är en mysko plats så jag är inte förvånad. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Jag är som du att jag gärna sätter på TVn när kvällen kommer. Har inte så många kanaler men det brukar finnas något för det mesta. Amerikanska filmer brukar ju visa hur man har på TVn även i köket. Vilket troligen även gäller i "verkliga livet". Det har jag aldrig förstått. Varför behöver man en TV i köket? Domstolsprogrammen verkar vara mest gräl mellan folk. Inte särskilt upplyftande. Kram!

Anne-Marie said...

Anonym: Smaken verkar olika. :) Du skulle troligen sitta klistrad framför TVn om du bodde i USA.

Mimmi said...

Jag har nästan alltid TVn på, även om jag inte alltid tittar på den. Vi har TV i alla rum i hela huset - förutom i matsalsdelen, men man kan se TVn från vardagsrummet, eller köket.

På morgonen när jag vaknar slår jag på TVn direkt - på den lokala nyhetskanalen, och har den på ända tills jag åker till jobbet. Jag gillar att catcha upp på nyheterna på morgonen.

När jag kommer hem slår jag på TVn, och knappar in nån kanal som kör rerums av typ Seinfeld, eller nån annan komediserie. Jag gillar även att ha TVn på medan jag lagar mat.

Vi tittar inte så mycket på live TV så att säga, utan vi kör mycket via Apple TV, och NetFlix streaming, plus DVR. Det enda vi kollar "live" är football.

När jag kollar på TV på dagtid, så är det definitivt inte "daytime TV" som jag kollar på (det är vad jag kallar "white trash TV"). Jag kollar mycket på Discovery, och liknande kanaler, och Food Network.

:o)

Ninja said...

Har bara semestrat i californien :)

Min plats i solen said...

Hej Anne-Marie!

Det mesta ni har i USA brukar ju förr eller senare hitta sin väg hit och daytime- och nighttime-TV har varit en del av den svenska vardagen sedan 90-talet. Själv har jag inte tid att titta på tv under dagen men jag vet att för många ensamma äldre människor betyder många av de där serierna och programmen mycket. Så de fyller helt klart en funktion för många.

Haha, spännande med en kanot i skogen. Någon som paddlat vilse? ;)

Ha en fin helg vännen!

Kram Lotta

Spirello said...

Går du med skor på dig inomhus där borta?

Lovisa och Stefan said...

Vilken trevlig blogg du har! Det är mycket givande för mig och min sambo att få tips om att leva och bo i USA. Vi har nämligen nyligen kommit till USA och ska bo här i 6 månader. Vi kommer att resa runt från kust till kust och avslutar vår resa våren 2012 i New York. Just nu befinner vi oss i Los Angeles =) Vi har också en blogg: http://www.resaiusa.blogspot.com/

Ha det så gott!

Karin said...

Hej Ann-Marie,

Vad kul att läsa om lite USA-liv. Lite déjà-vu för min del som kom dit med en sex månaders baby på sjuttiotalet och åkte hem med ytterligare en sex månaders baby drygt två år senare (och då var baby nr 1 förstås en långbent liten tjej).
Men det blev en hel del dagtids-TV under amningsperioden, As the world turns och The days of our lives. Tänk att den går fortfarande! Det dröjde innan jag förstod koderna. Hejade i början alltid på fel person i TV-serierna.

Anne-Marie said...

Mimmi: Du är en TV-person helt klart. :) Som så många andra som bor i USA. Jag brukar titta på en kanal från södra Oregon som har väderprognos innan jag åker till jobbet. Annars står TVn avstängd till fram på kvällen. Har aldrig tittat på TV faktiskt på dagtid.

Anne-Marie said...

Ninja: Att semestra i USA är litet annorlunda jämfört med att bo här. Så är det ju alltid - att vara turist är litet enklare på många sätt. Välkommen hit! :)

Anne-Marie said...

Lotta: Visst kan TVn vara ett sällskap. Min dator är nog rätt mycket ett sällskap eftersom jag bor själv. Tycker att man blir väldigt bunden av TVn om man inte spelar in programmen. Här i USA är det otroligt mycket reklam så att titta på ett program (utan att spela in) är rätt jobbigt faktiskt pga all reklam. Någon hade troligen paddlat in i skogen. ;) Man vet aldrig vad man komma att se i Weed. Kram!

Anne-Marie said...

Spirello: Vad har skorna att göra med domstols-TV? ;) Nej, jag går inte med skor på inomhus. Jag vet att många amerikaner gör det. Jag har varma, sköna inomhustofflor. Det behövs i mitt dragiga hus.

Anne-Marie said...

Lovisa & Stefan: Välkomna hit! :) Det har hunnit bli några inlägg på min blogg. Skall kolla in er blogg också. Låter spännande att kunna resa runt i USA under så lång tid. Hur fick ni visum till det? Ha det bra.

Anne-Marie said...

Karin: Välkommen hit! :) Det finns tydligen vissa TV-serier som är riktiga långkörare. Om du var hemmamamma kan jag tänka mig att du hann se litet dag-TV. Har aldrig tittat på just de serierna så har ingen aning om vem man skall "heja på". :)

Liza said...

Judge Judy är ju hur härlig som helst :)

Anne-Marie said...

Liza: Jag har svårt för dessa domstolsprogram. Men smaken är olika. :)