Saturday, January 21, 2012

Snö och kaos i USA

Ungefär en timme innan jag skulle vara på jobbet igår eftermiddag beslutades det att skolan skulle stänga för resten av dagen och kvällen på grund av den snöstorm som dragit in över Mt Shasta-området. Det var bara att packa upp igen och ta det lugnt hemma.
Litet förvånad blev jag att man bestämde att stänga skolan eftersom det inte var så mycket snö som kommit och prognosen var att snöfallet skulle upphöra. Men andra områden hade fått mer snö än Weed så det bidrog säkert till beslutet.

Ofta verkar snö i stora delar av USA leda till litet smått kaotiska förhållanden. Mer än vad jag någonsin var van vid från Sverige och Stockholm.

Att stänga skolor när det snöar hör till i USA. Även om det inte kommer särskilt mycket snö brukar många skolor stänga. Under alla år när jag gick i skolan i Sverige har jag inget minne av att man stängde på grund av snö och dåligt väder. Nej, man tog sig till skolan även om det vita föll och det var vinter och kallt. Vår skola brukar ha policyn att om det börjar bli riktigt tufft ute på vägarna, då stänger man.

Köra bil i snö och halka verkar också vara en utmaning för många. I Mt Shasta-området har de flesta antingen dubbdäck eller så kallad 4 wheel drive. På många andra håll förekommer inte några dubbäck och det är sommardäck som gäller. Har sett en hel del som troligen är på genomresa i mina trakter och som kryper fram, rädda för snön och halkan. I Sverige gäller obligatorisk halkkörning när man tar körkort, det förekommer tyvärr inte i USA. Jag har lärt mig att köra i snö och halka eftersom vi har vintrar här varje år.

Något annat som verkar vara vanligt här i USA när ett oväder kommer och det börjar snöa är att man bunkrar mat. Hyllorna i mataffären töms på till exempel bröd och mjölk. Tror inte att jag sett det "fenomenet" där jag bor men har hört och sett på nyheterna många gånger att det förekommer på olika håll.

Vissa delar av USA kan få enorma mängder snö och där är man givetvis bättre förberedd än till exempel i Seattle som har deklararat en "state of emergency" efter det oväder som de hade häromdagen.

Så här såg det ut igår eftermiddag på min gata. Inte särskilt mycket snö. Jag hörde eller såg inte ens några snöplogar. Weed har rätt bra snöröjning annars om det behövs. I eftermiddags fick vi en omgång med ett ösregn av rent tropiska mått. Hela gatan var översvämmad. Och det skall fortsätta regna och snöa fram till mitten på nästa vecka. Tur att jag har dubbdäck. :)

10 comments:

Desiree said...

Det är allt lite märkligt att många i de trakterna där du bor inte har så stor vana av halkkörning. Man kan ju tycka att folk som bor där du bor borde vara vana vid snö eftersom det kommer varje vinter. Jag minns från dina foton att ni fick riktigt rikliga mängder förra året. Också lite lustigt att man väljer att bunkra just mjölk och bröd som inte har någon vidare hållbarhet. I för sig kan man frysa brödet. Hoppas att stormen inte blir allt för allvarlig. I första stund som svensk kan man ju tycka att det låter toppen att skolan stänger för snö men eftersom alla dessa snowdays sedan ändå måste tas igen är det ju inte lika kul.

Sköt om dig i snökaoset.
KRam!

Charlie sa ... said...

Ja snö i USA är ett kapitel för sig. Det är vitt utanför fönstret här idag lördag, men det ser ut att bara vara ett tunt lager.

Ha en trevlig helg och kör försiktigt om du ska ut på vägarna!

Kram.

Annika said...

Snö här också idag. Men ett tunt, isigt täcke.
Förr brukade jag FNYSA åt rädslan över snö hos så många här.
MEN, inte en endaste en har vinterdäck i DC, alla kör på sommardäck.
DET är fasiken inte lätt att köra på sådana även om man har 4 wheel drive, som vi har. Många är de ggr då jag fått lite lätt panik då jag kört i aldrig så lite snö. Sommardäck på snö o is är verkligen inte roligt.
Vi kan få sjukt mkt snö här vissa år, blizzards. OCH då klappar stan ihop. Man har helt enkelt inte de resurser som behövs för snöröjning av större slag.
Iår jar vi haft rekordlite snö, och det som kom inatt är mer isigt än snöigt även om det är vitt överallt.

Ett år var skolorna här stängda i sammanlagt två veckor pga snö. DET var bara att ta igen dagarna i terminens slut...
inte så kul.
Men snölov, då det inträffar, är såååå poppis hos barnen. Hoppas att det blir ngra snödagar i år. Fairfax county har tre snödagar inbakade i skolåret. SÅ vi får hoppas att de blir använda innan våren kommer.

Kramar!!

Saltistjejen said...

Här snöar det för fullt nu!!
Hoppas kunna gå ut och leka i snön med E senare idag. Hon har väntat på snö sedan innan jul haha!
Tyvärr kommer den smälta bort snart för redan på måndag säger de det ska bli runt 12 plusgrader här igen!!! Trist.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: Vet inte om jag kanske uttryckte mig oklart - de som bor här brukar klara av halkan och snön rätt bra medan de som är på genomresa har svårare. Väldigt många i USA har svårt verkar det som när det snöar och är halt. Jag blev riktigt förvånad idag när jag var iväg till Mt Shasta för att handla och det hade kommit mycket snö där medan vi i Weed inte hade någon snö alls. Vi hade å andra sidan nästan översvämning igår kväll. Litet obehagligt faktiskt. I morgon söndag har vi mer snö och mycket kraftiga vindar som kommer. Skulle vilja bo i ett hus som jag inte skulle behöva känna mig orolig för vad som händer med det gamla taket. Bara att hålla tummarna. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, det verkar som om vi i Sverige klarar av snö och halka bättre än vad man gör i USA. Litet märkligt är det tycker jag eftersom stora delar av USA har snö och vinter varje år. Idag var det faktiskt en mellandag med en hel del sol och lugnt. Men i morgon dundrar ett nytt oväder in med stormstyrka. Handlade idag i Mt Shasta - man får planera litet efter hur vädret är. Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Vet att du har skrivit på din blogg om hur kaotiskt det kan bli hos er. Eftersom ni har vintrar undrar man varför folk bara kör med sommardäck. Är det en kostnadsfråga kanske? Det kostar ju litet extra att ha dubbdäck till exempel. Jag har kört omkring med mina dubbdäck de senaste 2 månaderna när det varit barmark och det är ju inte heller bra. Vi fick lägga till en dag förra vårterminen tror jag eftersom skolan stängde. Tur att jag bor nära mitt jobb i alla fall. I värsta fall kan jag till och med promenera om det skulle bli helt omöjligt att köra. Kramar!

Anne-Marie said...

Saltis: Kul för E att få leka i snön. :) Även om det blir kortvarigt. Det verkar som om stora delar av USA inte haft någon snö alls egentligen tidigare men att det har blivit mycker mera vinterväder den senaste veckan. Hoppas ni hade en fin stund i snön. Kramar!

Anonymous said...

Har faktiskt varit med om att skolan har stängt här hemma i Sverige! Det var efter stormarna Gudrun och Per. Då var skolan stängd en dag per tillfälle.
Jag bor på landet och här fanns ingen ström på lång tid. Så det var inte pga snö utan strömlöshet. Vid Gudrun bussades sedan barnen till en skola i stan i några dagar innan kommunen fixat fram elverk att "dra runt" skolan med.
Vid Per behövdes bara en dag innan elverk var på plats. (Vid den stormen var alla mer förberedda på vad som kunde hända. Och så fanns det självklart inte lika många träd som kunde blåsa ner och försöra så mycket ;-) )
/CC

Anne-Marie said...

CC: Intressant att de stormarna ledde till stängda skolor. Litet annorlunda trots allt då det inte fanns någon el. Snön verkar inte stänga skolor för det mesta i Sverige. När jag gick i skolan i Sverige som barn fanns det nog inte riktigt så kraftiga oväder som det nu har blivit på senare år. Tänk att så många träd blåste ner vid dessa två oväder.