Tuesday, February 28, 2012

Winter Storm Warning

Vintern har slagit till. Från att ha varit vårvarmt förra veckan är det nu flera minusgrader. Det har blåst mycket hela dagen och i kväll började det snöa. Och det var inte några enstaka snöflingor utan en riktig snöstorm.

NOAAs National Weather Service brukar utfärda olika slags "warnings", "watches" och "advisories" när det blir dåligt väder. Hela Mt Shasta området har haft en starkt rosa färg som innebär "Winter Storm Warning". Och idag hade de helt rätt.

Skolan höll öppet som vanligt idag men de allra flesta kurser slutade tidigare än normalt. I morgon skall skolan öppnas först vid 10-tiden. Om den nu öppnar överhuvudtaget. Den stora motorvägen verkar fortfarande hållas öppen men det är krav på snökedjor.

Häromdagen läste jag att snötäcket i Sierra Nevada-bergen bara var 30% av normal mängd. Det är väldigt litet snö. Och stora delar av Kalifornien är beroende av den snö som faller i Sierra Nevada. Snön blir till vatten som används både privat och till all jordbruksmark. Jordbrukarna skulle få mycket mindre vatten än vad de begärt pga snöbristen. Det här ovädret lär hjälpa till.

Tog de här bilderna bara för några minuter sedan från min ytterdörr. Det blir till att skotta i morgon.



16 comments:

Charlie sa ... said...

Oj, massa snö! Här har jag nästan lagt vintern åt sidan.
Den ligger kanske inte kvar så länge hos er.


Stay warm and safe!

Kram

Victoria said...

Hej!

Jag hitta precis din blogg och den verkar väldigt mysig! Vad roligt att läsa om en svensk i USA.

Jag ska till hösten åka som utbytesstydent till USA och just nu letar min amerikanska organisation efter en familj åt mig i Kalifornien. Så jag tänkte höra, vad tycker du att man borde uppleva i Kalifornien? Även i övriga USA om du kan komma på något :)

Tack för en bra blogg!

Desiree said...

Vilket vinterlandskap ni har fått. Det gäller att ta det försiktigt när vädrets makter slår till så här. Känns som om det kommer mycket snö hos er då det slår till. Men jag hörde även från min kompis som bor i San Fransisco att det varit väldigt lite snö i år. Hon brukar hyra stuga uppe vid Lake Taho och i år har de inte kunnat åka skidor där för att det inte funnits tillräckligt med snö.
Sköt om dig och håll dig varm.
Kram!

Katarina said...

Men vad mycket snö ni fått! Riktig vinter igen!! Hoppas detta snöoväder inte ställer till alltför stora problem med ström försörjningen och längs vägarna.

Kram

Annika said...

Vad härligt, tycker ju jag då.
Själv har jag resignerat vad gäller vintern, och nu kan det kvitta totalt.
Imorrn är det mars och då behöver det inte bli ngn snö längre alls.
Hoppas att det inte ska bli för mkt bekymmer med er snö.
OM jag vore som du skulle jag njuta :-)
Kram!

Äventyret framtiden said...

Det varierar sannerligen!:)
Du har mera än vad vi har här, vi som snart är snölösa igen...solen gassar på dagarna och vårsmältan har satt igång.

Ha det riktigt bra i snön,Anne-Marie!

kram

Saltistjejen said...

Otroligt vilken vinter ni fått igen! Variationer så om heter duga har ni i vädret under året.
Här har det ju nästan inte kommit ngn snö alls och jag vet att vissa är oroade över att det då kommer bli extremt torrt i markerna under sommaren. För även här bildar ju just vinternederbörden en stor del av fuktigheten i marken under resten av året.
Kram!!

olgakatt said...

Visst är det vackert med snön men jag kan förstå om du har tröttnat litet nu på vintern precis som jag. Här blommar ju vintergäck och snödroppar men rätt som är det kommer det en snöskvätt igen.

Att du nämnde Sierra Nevada kom förstås mig att minnas den "pack trip" jag gjorde i "the High Sierras" för många år sedan.En underbar upplevelse under en sommarvecka!

Anne-Marie said...

Lotta: En halvmeter snö kommer nog att ligga kvar ett tag i alla fall. :) Eftersom det varit så litet snö i vinter har jag nästan glömt bort hur det är att behöva skotta. Har ömma muskler nu och känner mig slut efter ett par timmar med snöskyffeln. Men nu kommer jag ut med min bil. :) Kram!

Anne-Marie said...

Victoria: Välkommen hit! Roligt med en ny läsare. :)
Oj, vad man skall uppleva i Kalifornien. Det var en fråga som troligen skulle kunna ge ett mycket långt svar. Jag besökte ett område utanför Los Angeles 1985 där redwoodträd växte. Otroligt imponerande och värt ett besök. San Francisco är mycket mysigt och fint. Och självklart Mt Shasta-området där jag bor. :) Du kanske kan skriva till mig via bloggens email så kan jag skriva litet mer.

Anne-Marie said...

Desiree: Ja, när det kommer in ett riktigt oväder kan det komma 1 meter snö under ett dygn utan problem. Så är det uppe i bergen. Det har varit otroligt snöfattigt i år men det här ovädret dumpade 0,5 m snö i Weed och troligen mycket mer uppe på berget. Det behövs men jag har ont i musklerna. :) Har skottat mycket snö idag. Kram!

Anne-Marie said...

Katarina: Som tur var förlorade vi inte strömmen alls. Försvinner den blir det iskallt inomhus. Det var litet svårt att ta sig till jobbet i morse eftersom gatorna var halvplogade verkade det som och det var en hel del is och snö som blivit kompakt. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Om jag haft en stark man som kunde skotta hade jag nog njutit mer. ;) Har riktigt ömma muskler nu efter all skottning. Vi kan fortfarande få snö fram i april, till och med maj ibland. Inte så här mycket kanske men det kan komma en del. Det var ovant att se allt vitt idag eftersom det varit mest barmark hittills. Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Ibland undrar jag om jag bor i Kalifornien. :) Men det har ju att göra med att det här området ligger så högt. Städer på lägre höjd fick säkert bara regn. Nu får det vara nog på ett tag. Vill inte skotta mer nu på några dagar. Kramar!

Anne-Marie said...

Saltis: Förra vintern hade vi ett regn- och snööverskott i Kalifornien. De sade till och med att den torka som rått under många år officiellt var över. Men i år har det verkligen inte varken regnat eller snöat mycket. Det är ljust ute i kväll pga all snö. :) Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Vi kan fortfarande få snö under ytterligare någon månad. Så är det bara här i bergen. Men det är litet bakvänt att det blir mer vinter nu när vi går mot vår. Har aldrig besökt Sierra Nevada men har förstått att det är ett vackert område.