Sunday, April 29, 2012

Vår, kanske försommar

Våren och kanske till och med försommaren verkar ha kommit till Weed.
Både blommor och träd slår ut litet mer för varje dag som går.
Det är inte som den mycket lummiga våren jag var van vid i Sverige men det ser rätt grönt ut just nu.
Senare under sommaren kommer det att bli en mer brun ton på det som växer eftersom det inte regnar i norra Kalifornien så som det gör i Sverige.

Vi jobbar som vanligt den kommande veckan. Det finns varken Valborgsmässoafton eller Första Maj i USA. Kan tänka mig att många i Sverige har en långhelg nu. Efter 15 år i USA har jag nästan glömt hur det var att sluta tidigare dag före röd dag och ha klämdagar då man är ledig.

Pratade med en person på personalavdelningen förra veckan för att se vilka möjligheter jag har att möjligen kunna vara borta en längre tid eftersom det fortfarande inte är som det skall med min mamma. Får se hur allt utvecklar sig.




11 comments:

Desiree said...

Det blommar ju så vackert hos er just nu. Här har det också börjat blomma nu. Var och kollade in körbärsträden i Kungsträdgården igår. Helt ljuvligt vackra. Just nu njuter jag till fullo av våren. Ikväll är det valborg och vi ska försöka sticka iväg och kolla in en brasa.
Kram!

Annika said...

Mycket fint i Weed nu.
Här står vi på gränsen till sommar.
OCh i veckan ska det bli hett.
Men så är det ju, ganska normalt.
Hoppas att du kan fixa till ngn slags plan med jobbet så du kan vara hemma lite längre.
kram!

olgakatt said...

Förstår att det känns kymigt att vara långt ifrån din mamma när hon inte är bra. Hoppas det finns en lösning.
Idag har vi högsommartemperatur och jag har just satt potatis. Håller tummarna att vi kan ta ett kok till midsommar.

Saltistjejen said...

Fantastiskt vackert ni har nu! Här har det meta blommat över nu. Iallafall vårblommorna. Azaleorna är på väg att vissna och syrenenera blommar för fullt. Doftar ljuvligt, men jag tror inte det blir så länge till innan de vissnar de med.
Så skönt att ni fått vår nu hos er också!
KRAM!

Anne-Marie said...

Desiree: Det har blivit mer vårlikt här och gräset växer och frodas. Så fort man kommer in i sommaren blir det brunbränt tyvärr eftersom det knappt regnar på flera månader.
Körsbärsträden i Kungsan minns jag och hur fantastiskt fina de är.
Hoppas att du hittade någon fin eld.
Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Ännu har det bara börjat med vårblomningen. Om det fortsätter att regna då och då kommer det att bli en längre grön period. Måste erkänna att jag inte riktigt tycker om det bruna som vi får senare. Ni har det nog lummigare hela sommaren tror jag.
Vi får se hur det blir med allt framöver. Kommer att skicka ett mail till dig snart. Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Avståndet till Sverige känns ovanligt långt just nu. Sade till min kollega på jobbet att det vore bra om man kunde flytta på kontinenterna och komma närmare varandra. :)
Det låter trevligt att kunna sätta potatis.

Anne-Marie said...

Saltis: Ni ligger säkert en bra bit före oss. Det var ju högsommar redan i mars på östkusten. Syrenerna kommer nog att slå ut snart. Det har dock utlovats litet mer mulet och svalare väder till veckan så det är möjligt att det hela stannar upp litet. Kramar!

Anne-Marie said...

Daniel: Din kommentar tyckte tydligen Blogger verkade vara Spam eftersom den inte kom med här men kom till min email.
Lägger ut den först:
"Fina bilder! Jobbar man i snitt 40h i Usa med? Hört att man bara har två veckors semester om året. Stämmer det? O slutlgen. Efter sjukförsäkringen är betald blir inte vad som blir över på lönen ungefär samma eller hur fungerar det? Hur går man till sjukhuset i usa samt betalar för medicin? En undrande :-) /Daniel"
Många arbetar 40 timmar/vecka. Men det finns givetvis deltidsjobb också. Många har bara 1-2 veckors semester per år även om de jobbat länge på ett företag. Förstår inte riktigt din fråga om sjukförsäkring och vad som blir över. Har man ingen sjukförsäkring får man betala mycket för medicin och sjukhusbesök. Har man sjukförsäkring tar sjukhuset ut ersättning från försäkringsbolaget.

Mimmi said...

Fina bilder! :o)

Anne-Marie said...

Mimmi: Tack! Det är trevligt när grönskan kommer tillbaka.