Wednesday, August 1, 2012

Present till Sverige

Min mamma bor fortfarande på korttidsboendet men nästa vecka skall det tydligen bli en utvärdering och planering för framtiden. Om mamma kommer till ett permanent äldreboende måste hennes lägenhet säljas och allt tas om hand. Nu skulle det verkligen behövas en God Man som kunde hjälpa till. Jag har ju ingen möjlighet att resa till Sverige på obestämd tid eftersom jag har ett jobb jag måste sköta här i USA. I Täby Kommun kan det tydligen ta upp till 6 månader innan man får en God Man. En ansökan har skickats in tidigare i somras men vem vet hur lång tid det kommer att ta.

Som tur är har en före detta granne från Enebyberg varit snäll och åkt till min mammas lägenhet litet då och då för att kolla post och att allt är okej. Hon har också hjälpt min mamma att sköta betalning av räkningar. Vi har känt denna kvinna sedan 1965 då vi flyttade in i huset där hon och hennes familj bott. De hade byggt ett hus på tomten bredvid eftersom mannen i familjen delvis blivit förlamad efter en blindtarmsoperation och behövde ha ett hus utan trappor. Jag lekte med hennes två döttrar och vi visste hela tiden att vi kunde få hjälp av dem och vice versa.

Eftersom min mamma inte kan ge sig iväg och handla en liten gåva som tack beställde jag en fin prydnadssak i färgat glas via Amazon.com. Förhoppningsvis klarar den leveransen till Sverige med ordentlig packning. Hoppas att hon tycker om kolibrin.

Talade en kort stund med min granne idag och vi konstaterade båda två att hyresvärdar i Weed är otroligt snåla och inte gärna tar tag i saker och ting innan de sker. Jag har på känn att något kanske kan hända igen eftersom avloppsledningarna helt enkelt är gamla och dåliga. Det har tydligen talats om att min hyresvärd och hennes kanske kommer att göra något åt det hela. Det är bara att hoppas på det.

7 comments:

Äventyret framtiden said...

Det måste nästan vara som att bo på en öde ö som du inte kan lämna, för dig just nu när din mor är gammal och behöver vård.
Att inte kunna ta sig fri och fara och hjälpa till när det behövs. Så jobbigt det måste kännas.
Det är verkligen fint att det finns vänner som kan hjälpa till, vänner som man kan lita på. Så skönt det måste kännas för din del.
Ha det riktigt bra!

kramar
Karin

Charlie sa ... said...

Hej Anne-Marie

Roligt med en hälsning från dig!

Ja, som Karin skriver är det verkligen en tuff situation.

Det finns både Federal och Statlig Family Medical Leave (FML) som är lagstadgad under The Family Rights Act. Du fyller i en ansökan ( skolans HR avd har den) och kraven är antingen vård av nyfött barn eller vård/omsorg av en närstående familjemedlem och dit räknas föräldrar.
Du kan läsa mer på Deparment of Labor's hemsida och vad som gäller för CA men det brukar vara minst 12 veckor och sedan kan arbetsgivaren godkänns mer tid. Man har rätt till alla veckor eller del av dessa.

Du ansöker hos skolans HR avdelning.

Kramar och hoppas det ordnar sig! Många tankar till dig

Lotta

Charlie sa ... said...

Ps. Du kan få din jury duty postponed och bli kallad vid ett senare tillfälle (nästa år eller ännu längre fram). Du kan alltid gå till the Court Clerk. Du tar med ett intyg att du har en osäker situation med sjuk närstående i annat land för att vara på den säkra sidan. Det är inga problem alls och mycket vanligt.

Anonymous said...

Så bra att du har någon som kan hjälpa dig med vissa saker i Sverige.
Även om man vill vara nära sina närmaste och kära så kan man kanske inte alltid vara det om man är bosatt utomlands. Det är helt förståligt. Inte att förglömma är ju ocksa att det kostar en hel del att både vara ledig och att resa till Sverige. Att ansökan om en God man tar lång tid brukar bero på att Tingsrätten tar god tid på sig. Det blir säkert klart när semesterperioden nu snart är över.
Då får du bra hjälp med det som behövs framöver.
Grannen kommer att bli jätteglad över presenten.
Kram
Marie GA

Anne-Marie said...

Karin: Det är långt mellan Sverige och Kalifornien och då jag lever själv och inte har någon här som kan hjälpa till ekonomiskt är det svårare att åka iväg. Samtidigt är ju olika instanser i Sverige där för att kunna hjälpa till i olika situationer. Eftersom det tar sådan tid att få en God Man måste ju kommunen kunna trycka på om behovet är stort. Jag kan inte stanna uppe till sent på nätterna och ringa samtal. Det bara går inte när jag har ett jobb att sköta. Vår fd granne är verkligen en bra hjälp just nu. Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Tack för all information. Jag tror att jag åker till domstolen och förhoppningsvis får det överstökat. Kanske jag inte blir utvald. Jag hoppas på det. Tydligen blir man "intervjuad" i domstolsrummet och om man då kan visa på att man kanske inte kan vara helt neutral kan man bli befriad från vidare deltagande.
Jodå, jag känner till Family Leave. Problemet är att det hos oss är obetald ledighet. Jag har absolut ingen möjlighet att ta ledigt utan betalning. Bor man själv och har räkningar som skall betalas går det inte. Även om jag är i Sverige skall ju hyra, telefon, el osv betalas här i USA. Har man en familj och kanske en make som kan hjälpa till ekonomiskt är det givetvis en lösning. Tack för dina tankar. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Marie: Att resa till Sverige från Kalifornien är inte billigt och att vara ledig många veckor utan betalning går inte för mig. Ja, du och jag har "diskuterat" detta redan. :) Visst vill man vara nära och kunna hjälpa till men, som du skriver, det går inte alltid att lösa som man kanske skulle hoppas. Täby Kommun har en mycket lång handläggningstid så troligen hjälper det inte att semestrar tar slut. Biståndshandläggaren hos Täby har sagt att 6 månader är en vanlig tid. Men man tycker ju att de kan snabba upp det hela litet om ett stort behov finns. Kram!