Friday, November 23, 2012

Thanksgiving med sockerkaka

Den kanske största helgdagen i USA är över men även idag är många lediga. Att kunna sova tills det är ljust och inte behöva höra väckarklockan är uppskattat.

Jag hade en trevlig, litet alternativ, Thanksgiving-dag med ett par vänner inne i Mt Shasta. Solen sken och på morgonen spreds doften av svensk sockerkaka i mitt hus. :) Det var knytkalas och jag tyckte det kunde vara roligt för mina amerikanska vänner att få smaka på en svensk rätt.

Här finns inget vaniljsocker att köpa men det fungerar bra med vanilla extract.



Min mamma bakade alltid sockerkaka i en rund form men jag har faktiskt inga runda formar (kanske ett utslag av mitt "minimalistiska" boende ;)) så man tar vad man har. :) Gick bra med avlång form också. Riktigt så brun var inte kakan på "riktigt".


På eftermiddagen begav jag mig till Mt Shasta och det var inte många bilar som var ute på motorvägen. De flesta var säkert redan på plats hos familj och vänner.

Det är rätt vanligt här att man kan hyra en del av ett hus. Så gör även C. Hon har en mysig liten "lägenhet" men också del av trädgården.



Det blev inga foton under middagen men ett par bilder på dukningen innan maten sattes fram.



Vi avnjöt en mycket god clam chowder soppa, en lika god laxrätt, sweet potatoes, sallad och ett par efterrätter - pumpapaj och min sockerkaka. Den svenska kakan verkade vara uppskattad. :)

Idag är det en viktig dag för butikerna - Black Friday - med massor av reor. Jag håller mig därifrån. Har ingenting jag behöver köpa och senare idag skall jag till min jobbkollega och vän C och hennes man på en mer traditionell Thanksgiving-middag - dagen efter. Det var C och jag som var grannar i Lake Shastina. Jag får alltid litet nostalgi när jag kommer dit eftersom jag trivdes i Lake Shastina och lägenheten jag hyrde var verkligen mysig. Det var från den jag blev tvungen att flytta på grund av att ägaren gick i konkurs.

Önskar alla en fin fredag!

10 comments:

Charlie sa ... said...

Det låter så härligt med sockerkaka! Vilken bra idé att baka just sockerkaka och ta med. En delikatess!

C har ett jättefint hem i det lilla gröna huset. Ett Lotta-hus ;) Tycker om er dukning. Verkligen fint!

Njut av helgen!

Kram
Lotta

Unknown said...

Låter som du har en väldigt trevlig Thanksgiving helg :) Blev lite sugen på att baka när jag läste dagens post. Har inte bakat sockerkaka sen förra årets Thanksgiving då jag bestämde mig för att ta med sockerkaka till ett knytkalas.

Berättade för min man om dig igår och han påminde mig om att vi faktiskt tillbringat en dag i Weed i december förra året :)

Kram Maria

Annika said...

Verkligen en trevlig Thanksgiving du fick.
OCH en skön Black Friday också.
Vilket vackert hus C bor i!!
Snacka om charm! Där skulle jag trivas.
Kramar!

olgakatt said...

Knytkalas är en jättebra företeelse och en svensk sockerkaka är inte fy skam!
Ha en fortsatt fin helg!

Anne-Marie said...

Lotta: Jag har inte bakat sockerkaka på år och dag men det är så enkelt att göra. Den verkade uppskattad och jag tänkte på hur mycket mindre söt den var jämfört det flesta amerikanska kakor man köper.
Det är ett charmigt hus C hyr en del av. Kan tänka mig att det är ett Lotta-hus. ;) Du har så många stora, fina hus där du bor och de är i min smak.
Skönt att ha litet långledigt. Ha en fortsatt fin helg. Kram!!

Anne-Marie said...

Maria: Det var trevligt både i torsdags och igår kväll. Jag går väldigt sällan bort så det är roligt när det blir av. :)
Litet roligt att du också bakat sockerkaka till ett knytkalas. Och den är så enkel att göra. Vet inte varför jag inte gör den oftare.
Men Maria - har du varit i Weed! Vad roligt. Kommer ni igen måste vi ses. Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Det var en avkopplande och enkel Thanksgiving-dag. Har ingen längtan efter stora partajer så det var precis lagom.
Igår kväll var också trevlig och det spelades även Scrabble då.
Det finns en del charmiga hus i Mt Shasta. Verkar som om man byggde litet annorlunda än i Weed.
Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Knytkalas är perfekt. Just det där att inte en person behöver stå för all matlagning utan alla bidrar.
Sockerkakan verkade uppskattad så det var roligt. Ha en fortsatt fin helg du också!

Anonymous said...

Vilket underbart porslin det dukades med. Vet du varifrån det kommer?
Anna-Lena

Anne-Marie said...

Anna-Lena: Nej, tyvärr vet jag inte var det kommer från. Sorry. Kvinnan vi var hos har släkt från Norge men jag tror inte att porslinet kommer därifrån.