Sunday, November 18, 2012

Trevlig filmhelg

Helgen som går mot sitt slut har inte direkt inbjudit till utomhusaktiviteter. Det har blåst och varit kallt. I morgon kommer det tydligen att bli ännu mera ruskväder. "High wind warnings" syns nu för Weed.

Eftersom jag har rätt få TV-kanaler och det mest var college football och annan sport bestämde jag mig för att hyra ett par filmer i mataffären Ray's här i Weed i fredags. Det var inga filmer jag hört talas om utan jag hyrde de på vinst och förlust. De visade sig vara riktigt trevliga och bra och passade bra i stället för all sport.

Båda filmerna hade några år på nacken men det är lika roligt att se filmer som inte är dagsfärska tycker jag. När jag kom till Mt Shasta visade det sig att Michael var en riktig "movie buff", dvs en person som har filmer som ett stort intresse. Han hade massor med filmer som han kopierat till video-kassetter. Det här var i slutet på 90- talet så det var en annan värld då med videokassetter. Vi tittade på film i stort sett varenda kväll och tog med oss många filmer när vi flyttade till Hawaii. Tyvärr har jag inte kvar filmerna pga mina flyttar men jag blev nog också litet av en "movie buff." :)

High Crimes var från 2002 och är en thriller med Ashley Judd och Morgan Freeman. Två duktiga skådespelare jag tycker om. Ashley Judd är en advokat som försvarar sin make som blivit anklagad för mordet på nio bönder i El Salvador. Hennes värld vänds upp och ned när hon mot slutet börjar inse att hennes make nog inte riktigt är den hon trodde.

The Lazarus Project, från 2008, hade, för mig i stort sett okända skådespelare. Huvudpersonen, Ben, får lämna sitt arbete pga ett kriminellt förflutet. Han och hans bror begår ett nytt brott och Ben döms till döden. Men han vaknar märkligt nog upp i ett psykiatrisjukhus i Oregon. Där sysslar man med olika otrevliga experiment som Ben till slut tar sig igenom. En spännande film som höll mitt intresse.

Jag hann till och med en film på TV - Mission Impossible III med Tom Cruise. Där var det action från början till slut.

I kväll kan jag tyvärr inte se på en av de få TV-serier jag tittar på - "Once upon a Time". Det är nämligen "The 40th Anniversary American Music Awards". Får se om jag tittar på det programmet i stället. Några av de som nominerats är: Justin Bieber, Rihanna, Katy Perry och Maroon 5.

14 comments:

Charlie sa ... said...

Jag är också en movie buff ;)

Är verkligen allätare. Netflix har visat sig vara perfekt - ett oändligt utbud. Har just kommit hem från bio. Tycket om biokänslan också!

Stay warm!

Kram
Lotta

Mimmi said...

Vi plöjer igenom massor med filmer. Vi kör med NetFlix streaming, och filmer genom iTunes med Apple TV. Så det blir en hel del filmtittande.

Under den här helgen såg vi: "The Amazing Spider-Man", "Savages", och "The Grey".

Utöver att kolla på filmer hemma så går vi på bio åtminstone två gånger i månaden. Förra helgen såg vi senaste Bondfilmen - "Skyfall".

Rätt ofta snubblar man på en bra film på "normal" TV också. :o)

Desiree said...

Det är perfekt med en film helg om vädret inte är det bästa. Jag minns inte om jag sett den första filmen eller inte men både Ashley Judd och Morgan Freeman är riktigt bra skådespelare och det mesta som de medverkat i är bra filmer. Jag har också haft lite av en film helg denna helgen. Försökt bli av med min hosta och tagit det lugnt. Har varit skönt.
Kram!

Annika said...

Trevligt med filmhelg!
Peter och jag kör mkt Netflix. Bra och smidigt.
Var och såg Skyfall igår, så BRA!!
Nu ser jag fram emot Anna Karenina. SÅ mkt.
Tittade inte på AMA igår, men hörde att Justin Bieber sopade rent hus :-)
Kram!

Unknown said...

Låter som en väldigt mysig helg! Jag komihåg att jag gillade "High crimes", de andra har jag inte sett än. Vi gjorde en kombination av att se bra filmer och rusta upp oss med nya regnkläder.

Ha en fin måndag! Kram

Anne-Marie said...

Lotta: Visst är det roligt att se olika filmer.
Jag har faktiskt inte "prenumererat" på Netflix. Vet inte varför. Men har förstått att det är ett outtömligt förråd av bra filmer.
Bio är också mysigt och roligt. Framför allt om man har en mindre TV, som jag har.
Idag har det blåst. Och varit kallt. Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Eftersom jag har en äldre TV vet jag inte ens om det skulle fungera att försöka koppla upp den till datorn. Och min bärbara dator har inte någon riktigt stor skärm även om den är snabb och jättebra på andra sätt.
Har förstått på andra bloggare att Skyfall skall vara en riktigt bra film. Har inte sett att den kommit hit. Eller så har den kommit och redna försvunnit.

Anne-Marie said...

Desiree: Jobbigt med långvarig hosta. Om vädret inte är bra eller om man inte mår bra passar film perfekt tycker jag. Jag tittade en hel del på film på TV när jag hade influensan i somras.
Alltid roligt när man hittar bra filmer och få en trevlig överraskning.
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Roligt att Skyfall var en bra film. Vet inte om den kommit till lilla Mt Shasta ännu. Får kolla det.
Anna Karenina låter också som en bra film.
Tittade faktiskt inte alls på AMA - kollade faktiskt på en film ;) i en annan kanal som jag inte sett tidigare. En av "Bourne"-filmerna med Matt Damon.
Kram!!

Anne-Marie said...

Maria: Det är roligt att titta på någonting under helgen och har man inte särskilt många kanaler (såg att ni inte har TV-kanaler utan ser på film via TVn) blir filmer bra.
Kan rekommendera alla filmer jag såg.
Idag behövdes regnkläder här i Weed. Usch vad det har blåst. Tycker faktiskt inte alls om starka vindar. Och det har regnat. Kram!

Christina said...

Hej!
Ashley Judd var ingen skådespelare jag kände till förrän det gick en amerikansk serie här på TV. Det handlade om hur folk forskar i sin släkts historia. Man har förstås visat både svenska personers forskningar och danska (jag bor i Skåne och ser båda ländernas TV) men så har man köpt in formatet från Storbritannien och USA. Och Ashley Judds historia kommer jag fortfarande ihåg. Så nu ska jag se om videobutiken har filmen.
En kollega sa att jag säkert hade sett filmer med henne utan att riktigt komma ihåg att det var hon och det kan förstås stämma.
Apropå historieprogrammen kommer jag ihåg flera andra, Lisa Kudrow t ex och Jerry Springer hade grymma släkthistorier att berätta.
Har Du sett de här programmen?

Min plats i solen said...

Hej Anne-Marie!

Det låter som du har haft en riktigt mysig filmhelg. :)

Filmen med Ashley Judd och Morgan Freeman minns jag att jag gillade. Bra skådespelare båda två och jag gillar den därtypen av thrillers som svänger och överraskar.

Mission Impossible är en favorit hos tonårsdöttrarna här hemma. Var bara tvungen att visa dem Top Gun nyligen för att de skulle se att Tompa har gjort annat också och att han har varit med ett tag nu. ;)

Ett stort grattis på födelsedagen i efterskott vännen. Post, kaviar och restaurangbesök låter som ett perfekt sätt att fira sin dag på. :)

Sköt om dig Anne-Marie!

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Christina: Jag vet precis vilka program du pratar om betr. släktforskning. Minns faktiskt inte nu vilka jag har sett här i USA. Har för mig att jag såg Lisa Kudrows program. De var riktigt intressanta. Släktforskning är spännande. Min pappa gjorde en hel del släktforskning och allt finns nedskrivet som tur är eftersom han inte finns i livet längre. Släkten på hans pappas sida kom från Tyskland till Sverige.

Anne-Marie said...

Lotta: Visst var det bra svängningar och överraskningar i High Crimes. Kul att du också sett den. :)

Tompa börjar bli till åren kommen. Han är ungefär lika gammal (eller snarare ung kanske ;)) som jag. Han är född ett år senare. Men han är "still going strong." Jag såg Mission Impossible: Ghost Protocol tidigare i år och det var en kanonfilm tycker jag.

Tack för grattishälsningen. :) Det var trevligt med allt som hände.

Ta hand om dig Lotta! Kram!