Monday, December 17, 2012

Draco hälsade på

För inte så länge skrev jag om att The Weather Channel har börjat namnge vinterstormar - http://bo-i-usa.blogspot.com/2012/11/personliga-ovader.html. Den tredje namngivna stormen som "förärade" USAs västkust under helgen var Draco.

Enligt The Weather Channel var Draco den förste lagstiftaren i Aten i det antika Grekland. När jag hör Draco ser jag framför mig Draco Malfoy i Harry Potter-filmerna. :) Draco är också det engelska namnet för Drakens stjärnbild.

Hur som helst var det ett oväder som gav "the Pacific Nortwest" (Washington, Oregon och nordligaste Kalifornien) snö, hårda vindar och riktig vinterkyla. Det visade också alla de olika så kallade mikroklimat som vi har här i Mt Shasta-området.

I lördags blåste det och yrde litet snöflingor i Weed och innan jag åkte in till Mt Shasta för att handla mat tittade jag på Caltrans trafikkameror. Det måste man göra under vintern om man skall resa till en annan ort eftersom vädret kan skilja väldigt mycket med bara ett par mils avstånd. Jag såg litet snö utmed I-5 men inget som såg oroväckande ut. Men när jag väl kom till Mt shasta var det rena snöstormen med glashala vägar och ymnigt snöfall. Jag var mycket tacksam för mina dubbdäck. I snigelfart lyckades jag uträtta det jag behövde göra - alla bilar körde mycket långsamt. Under snön dolde sig så kallad "black ice" - en förrädisk is som man oftast inte ser.

När jag var på väg tillbaka till Weed upphörde snön och solen tittade fram då och då. Jag fick senare rapporter om att det var väldigt kaotiskt på motorvägen I-5 söder om Mt Shasta och att man stängde av vägen under flera timmar eftersom det var många trafikolyckor.

Igår kom de riktigt hårda vindarna till Weed och mitt hus var mycket kallt. Det går inte att hålla varmt när det blåser. Som tur var blev det lugnare på kvällen och jag kunde sova. :) Det var en underlig syn när jag lade mig med snö och regn samtidigt som jag kunde se stjärnor. Andra delar av västkusten har fått stora mängder snö och Draco gjorde sig förtjänt av sitt namn. Om bara ett par dagar lär det vara dags igen med mer snö och blåst. Sverige och norra Kalifornien verkar ha samma slags vinter just nu.

Idag kom faktiskt solen fram och när jag kom hem lyste berget ännu mera vitt efter helgens snöfall.

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Vi har liknande väderlek just nu. Precis så hade vi det nu i helgen också, som du beskriver det hos dig. Svart hal is under snötäcket, yrsnö och hård vind....Nu är allt lugnt igen här, vi står på plusminusnoll. Köld och snö är utlovat, folk börjar känna sig utarmade redan nu i december, innan den riktiga vintern kommer..
Jag tror att man gott kan påstå att år 2012 bestod av märklig väderlek

kram
Karin

em said...

Vinterväglag kan vara besvärligt - även om man vänjer sig är det inte roligt. Bra däck är en förutsättning, jag var tacksam för mina nya vinterdäck när även vi hade underhalt senast jag var ute och for.
Margaretha

Annika said...

Usch ja, att köra på vintervägar är skitläskigt.
Men vi har ju bara sommardäck också...
I fjol hade vi knappt ngn snö alls i Washington. Bottenrekord.
I år hoppas jag på mer, men att köra i den är INTE roligt.
Ni har verkligen microklimat hos er. Fascinerande på många sätt!!
Berget är som alltid så vackert!!
Kram!

Desiree said...

Ja det stämmer väl med det du skrev till mig att vi just nu har lite liknande väder med stormar och blank is. Skönt att du har dubbar men är det riktigt glashalt som ni hade gäller ändå att vara väldigt försiktig och köra långsamt precis som du gjorde. Rätt fascinerande att väder och vindar kan skilja sig åt så pass mycket lokalt i era trakter. Förstår att det därför är viktigt att kolla vädret även om man bara ska en liten bit bort.
Kram!

Unknown said...

Så vacker den sista bilden är!! Nu börjar snart fotokursen, visst är det spännande!!

Det var faktiskt frost här i natt med :) Men nu är det varmt och skönt.

Kram

Charlie sa ... said...

Vädret är något jag alltid checkar! I dina trakter är det Nordenväder nu, verkligen. Det är läskigt med hala vägar. Har varit med om vad det kan innebära.

Var försiktig med isen.

Kram!
LOtta

Anne-Marie said...

Karin: Det finns väldigt mycket man skulle kunna skriva om det underliga vädret som vi har över hela världen - extrem torka, översvämningar, tornados året runt, mycket kraftiga vindar, osv, osv. Såg ett mycket intressant TV-program för många år sedan i svensk TV där man sade att växthusgaserna lika gärna kunde ge mer uppvärmning som en ny istid i Europa - och kanske i andra delar av världen. Och orsaken var att de varmare temperaturerna orsakar mer sötvatten från smältande polarisar i Atlanten och när det sker stannar Golfströmmen upp mer och mer. Det var ett vetenskapligt program och det jag har läst senare är att Golfströmmen håller på att stanna upp mer och mer.
Går inte världen under på fredag kanske det blir istid i stället. ;) Kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: Att slira runt på vägarna är inte roligt. Man måste ta det lugnt vilket många inte gör tyvärr. Och så sker olyckor.
Nu skall vi få ett nytt oväder. Kanske det också blir namngivet. De talar om feet snö i Mt Shasta och mycket hård blåst i Weed. Mitt hus borde egentligen bara vara en sommarstuga eftersom det inte går att hålla varmt när det blåser kallt.

Anne-Marie said...

Annika: Du skulle komma hit nu och få ditt lystmäte av vinter eftersom de har sagt att ett nytt "monsteroväder" kommer in med hård blåst, mycket kalla temperaturer och kanske en meter snö i Mt Shasta. Jag byter gärna plats med dig. :)
Håller sig ert hus varmt i riktig kyla? Mitt hus är inte roligt på vintern om det blåser och är kallt.
Mikroklimaten är mysko här minst sagt. Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: Märkligt nog har tydligen norra Kalifornien och Sverige liknande väder. Borde väl inte vara så men i år är det tydligen fallet.
När jag gick på snön med isen under fick jag ta små, små steg för att inte halka.
Nu skall det bli ännu mer snö, vindar och kyla. Kommer att bli kallt tyvärr i mitt hus.
Kram!

Anne-Marie said...

Maria: Tack! Berget har verkligen olika "ansikten" - du har säkert sett Tammys foton också hur berget ser ut från det området där hon och hennes man bor.
Kul att du också skall gå hennes fotokurs. :) Kanske vi kan fråga varandra om något är oklart. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Har lärt mig under årens lopp att man inte kan utgå från att vädret är på andra platser som det är där jag bor. Till och med mellan det området där jag bor och där skolan ligger skiljer sig en del. Och det är ändå bara ett par kilometer - men det skiljer sig litet i höjd. I morgon natt och torsdag kommer det att bli ett otroligt busväder med ett nytt oväder. Det blir nog dags att skotta då.
Kram!