Monday, March 11, 2013

Det som hände i Japan

Även om den 11 mars snart är slut här i USA och det redan är den 12 i Sverige kände jag att jag ville skriva om det som hände i Japan för exakt två år sedan. Bilder av en mycket stor jordbävning och tsunmai slog emot mig när jag satte på TVn på morgonen den dagen för att se, vad jag trodde, var det lokala vädret.

Här i USA skrevs det mycket om händelserna i Japan under kanske 3 veckor. Sedan dess har det inte rapporterats särskilt mycket om vad som hänt efter denna stora tragedi. Och framför allt har det inte skrivits särskilt mycket om effekterna av tre explosioner och härdsmältor i kärnkraftverken.

Eftersom vindarna blåser och vattnet i Stilla Havet rör sig har självklart de utsläpp som skedde inte bara hållit sig till Japan. Vindströmmarna på norra halvklotet - jetströmmarna - blåser från väster till öster. De byter aldrig riktning. Likadant är det med havsströmmarna i Stilla Havet. De rör sig från väster till öster.

Efter tsunamin sköljdes hus, båtar, bilar och allt annat möjligt ut i havet. Detta "fält" har sakta men säkert rört sig mot USAs västkust. Under ett tag kunde man tydligen klart och tydligt se detta från ovan. Nu har det spritts ut litet mer.
Förra året kom en flytande skeppsdocka till Oregons kust. Flera flytande skeppsdockor (i storleksordningen frakttågsvagnar) slets loss när tsunamin drabbade Japan. Japanska myndigheter bekräftade att dockan kom från Japan.


Bilden lånad från internet.
Fortfarande kommer det "skräp" till USAs västkust: http://www.huffingtonpost.com/2013/03/09/japan-tsunami-debris-earthquake-photos_n_2843978.html?utm_hp_ref=green

Efter jordbävningen och tsunamin har Japan släppt ut stora mängder radioaktivt vatten i Stilla Havet och man har bränt, och fortsätter att bränna, radioaktivt material som släpps ut i luften.
Man har till och med funnit radioaktiv tonfisk utanför Kaliforniens kust. Tonfisken har rört sig från vattnen kring Japan till USAs kust. http://www.huffingtonpost.com/2012/05/28/radioactive-bluefin-tuna-japan-fukushima-california_n_1551431.html
Och muterade växter och djur har upptäckts i Japan.

Idag har man uppmärksammat det som hände i Japan litet extra. Ett av nyhetsprogrammen visade intervjuer nu på kvällen. När sådana här saker sker blir det så klart och tydligt att jorden är en plats där allt hänger samman och att vi inte kan ta något för givet.

Min termometer visade +18!! idag på eftermiddagen. Helt otroligt med tanke på att det var snöstorm här för en vecka sedan.

10 comments:

Äventyret framtiden said...

Det finns mycket att grunna på i vår värld. Vi hör ju ihop, på ett eller annat sätt och ingenting är självklart. Tänk så mycket havet får svälja...det finns mycket att säga om allt det här, men det känns som om det inte finns ord

Ha en fin varm vårdag!
Kramar!

olgakatt said...

En sak tycker jag att man kan säga: avskaffa kärnkraft!
Just nu tycks anti-vindkraftspropagandan vara högljuddare än de som jobbar mot kärnkraft. Fullständigt obegripligt.

Annika said...

Helt otroligt det som Olgakatt skriver.
Fattar noll.
FRAM för vindkraft, och slopa kärnkraft. jag är helt inne på linjen också.
Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Det blev ett litet allvarligare inlägg men vi på västkusten har blivit "bombarderade" med radioaktivitet. Det har inte skrivits om det men folk som har mätare har uppmätt mycket högre halter. Läskigt med kärnkraft och verkligen en "lek" med livet.
Det verkar bli lika varmt idag. Otroligt egentligen. Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Håller helt med dig. Tyvärr är kärnkraftsindustrin otroligt stark och gör allt för att fortsätta med denna farliga form av energi. Som jag skrev till Karin har vi på västkusten fått mycket radioaktivitet efter det som hände i Japan.

Anne-Marie said...

Annika: Tror att kärnkraftsindustrin är så stark att det är svårt för alternativa energiformer att komma fram. Tyvärr. Det läskiga med Japan är att det framställts som om det inte är någon fara egentligen för till exempel USA men det har kommit mycket strålning även hit. Kram!

Jane said...

Väldigt läskigt. Jag var i Japan strax efter det hade hänt, dock så var jag i Osaka. Måste säga att jag kände mig väldigt trygg eftersom de är verkligen förberedda på jordbävningar.
Skulle samma sak hända här i SoCal, usch, tycker att mycket känns ostadigt och gammalt här så det skulle nog inte sluta så bra. Har man dessutom en tsunami , ja, då ska man nog inte bo i Irvine som vi gör, det är nämligen platt som en pannkaka.
Kram

Anne-Marie said...

Jane: Det riktigt otäcka var kanske inte jordbävningen och tsunamin utan det som hände med kärnkraftverken. Även om det inte skrivits om all radioaktivitet som kommit - och kommer - ut pågår det 24/7, 365 dagar per år. Och det kommer självklart till USA också.
Läste att man haft en 4.7 jordbävning i LA området igår eller förrgår med runt 100 efterskalv. Det har varit väldigt många större jordbävningar i februari kring Ring of Fire (kontinenterna kring Stilla Havet). Kram!

Fullblodsekologen said...

Wow, om dessa tunga giganter kommer flytande hur mycket småsaker kommer då inte med vind och vatten? Det som jag upplever väldigt frustrerande är att nyheterna bara är nyheter under några få dagar. Sedan hör man inte mer om det. Nu vet man inte mycket om hur det är i området i Japan där detta hände, eftersom det inte längre är en nyhet.....

Tack för tipset om tvålen, har beställt en av detta märke i min sista beställning hos iHerb. Ha det fint/Annelie

Anne-Marie said...

Annelie: Det som är frustrerande är att kärnkraftsindustrin är så mäktig att man lägger locket på och som du säger att en nyhet bara är en nyhet under en mycket kort tid. Jag upplevde Tjernobyl och det var mycket "lägga locket på" där också. Snart blir man väl självlysande av all strålning. ;)
Men vad roligt att du upptäckt iHerb. Det är en av mina favoritsajter när jag beställer vitaminer/mineraler och andra hälsorelaterade produkter. Bra att de skickar utomlands. Ha det bra!