Monday, April 1, 2013

Måndag med Turkish/Cyprus delight

Hade ställt väckarklockan på ringning i morse. Semestern och spring break var slut. Min morgon blev ännu tidigare än vad jag hade trott eftersom jag vid femtiden vaknade av att en "städmaskin" åkte fram och tillbaka på min gata. Man undrar varför de måste sätta igång så väldigt tidigt. Fortfarande är det mörkt när jag kliver upp vid sextiden. Men det märktes att solen går upp litet tidigare jämfört med för en vecka sedan.

Jag möttes av en grå himmel och regn. Alla väderrapporter hade talat om regn och det stämde mycket riktigt. Jag fick till och med ta fram mitt paraply. Tänker på Stockholm varje gång jag tar fram det eftersom jag köpte det i en affär på Söder. :)

Allt var sig likt på skolan och det verkar som om eleverna "hittat tillbaka" hit efter sin ledighet. Förra veckan var många anställda lediga - det är bäst att passa på när det är litet aktivitet på gång. Min chef hade tagit semester från mitten av mars eftersom hon och hennes syster skulle åka på kryssning, tillsammans med mamman, till östra Medelhavet. Mamman bjöd sina döttrar på kryssningen. Ingen dålig present.

Jag fick höra om deras besök i Rom, på Kreta, i Israel och på Cypern. Givetvis undrade jag hur det var på Cypern efter den senaste tidens omvälvande händelser. Min chef sade att de hade sett att bankerna var stängda och att folk köade vid bankomaterna men som turist är man givetvis inte lika involverad i det hela som de bofasta.
Hörde i morse på nyheterna att en del personer kan förlora runt 60% av sina sparade pengar. Eftersom hela bankvärlden är i "gungning" kan man fundera på var pengarna egentligen är säkra nuförtiden.

Min chef, som är en berest amerikan, brukar alltid köpa med sig något och det hade hon gjort även nu. Hon bjöd på Turkish/Cyprus delight som är en gelé gjord av stärkelse och socker. De enklare varianterna består av gelén som är smaksatt med olika smakämnen. De litet mer påkostade varianterna kan ha nötter som är "inbakade" i gelén. Jag provade några små bitar.



14 comments:

Magdalena and Co in US said...

Ser gott ut, men har för mig att det är aningens för sliskigt för min smak. Härligt att kunna resa så, det vore inte tokigt.
Kan rapportera att vädret i Stockholm varit fint, tydligen bra även hemma i OH.
Har funderat flera gånger över livsmedel som är tillåtna att ta med hem. Jag har en sådan vansinnig förtjusning i lagrad Herrgårdsost och skulle göra mycker för att få med mig en sådan. Skandinaviska ostarna i våra affärer är tvärtråkig. Ska ta mig en dag och leta internet, men så vet jag ju att du ibland ramlar över ämnen, så varför inte slänga ut frågan till dig om du tror det går? Kram Kram

eastcoastmom said...

Såna sötsaker tror jag är godast om man ätit dem som barn... Jag gillar mest svenskt godis.

Desiree said...

Wow inte illa som du säger att bli bjuden på en sådan resa. Jättekul att de fick se så mycket kring medelhavet. Låter som en härlig semester. Men jag hållern nog med Eastcoastmom att sådant godis är godast om man själv vuxit upp med det. Men självklart kul och spännande att prova. Väldigt snällt och omtänktsamt av din chef att ha med sig godis och bjuda på.
Kram och ha en fin tisdag.

Fullblodsekologen said...

Det är så spännande att prova saker från andra platser. Jag brukade göra lussekatter och äggtoddys till mina arbetskamrater och bjuda på sill till midsommar. Det var alltid lika uppskattat, med många "ah" och "uhrm" mellan tuggorna. Ha det bra på jobbet. Kram/Annelie

olgakatt said...

Folk som väcker hela grannskapet i svinottan är en pest! Jag minns från mitt studentboende att det kom en traktor och hämtade glas från soprummen kl 6 en morgon i veckan. Både traktorn och glaskrossningen ekade på den kringbyggda innergården och man HATADE det.

Turkish delight liknar väl närmast det vi kallar marmeladkonfekt där den finaste är Fazers Finlandia. De gröna kulorna är de godaste och inte så söta att det svider i halsen som somliga sorter är.

Anne-Marie said...

Magdalena: Håller helt med dig om Turkish delight. Litet väl sött för mig också, men alltid roligt att prova något från ett annat land.
Härligt att det börjar bli litet mer vårlikt i Stockholm också.
Hittade den här länken som ju är en officiell länk - det verkar som om du skulle kunna ta med dig ost:
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/82/~/travelers-bringing-food-into-the-u.s.-for-personal-use
Kramar!

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Det var alldeles för sött för mig men litet kul att prova. Jag har aldrig varit på Cypern men har ju hört talas om Turkish delight. Minns att den första Narnia-filmen hade en scen där den onda drottningen bjöd ett av barnen på Turkish delight. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Ja, det var ingen dålig resa som de blev bjudna på. Kan tänka mig att det inte var en billig resa.
Skulle inte köpa Turkish delight eftersom det är alldeles för sött men alltid kul att prova några små bitar. :)
Ha en fin dag du med! Kram!

Anne-Marie said...

Annelie: Visst är det trevligt och kul att prova på litet exotisk mat. Det var för sött men bitarna med nötter smakade rätt gott.
Kan tänka mig att vår typiskt svenska mat är väldigt spännande och exotisk.
Det var litet segt igår att jobba men det får gå. ;) Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag vet inte om de "städade" gatan eftersom det regnade. Men det var väldigt högljutt och tidigt.
Just det, den sortens marmeladkonfekt har jag provat när jag bodde i Sverige. Det är sött men bitarna jag provade med nötter var inte så dumma alls.

Anonymous said...

hej jo jag har en tv fråga om en serie sänds kl 8 i Ny sänds den då samtidigt i La fasst klockan bara är 5 där eller får de vänta tills klockan är 8 hos dem. isåfgall msåte det vara jobbigbt dör dem som kanske tex ser once upon a time för då kanske de får reda på innan de sänt avsnittet vad som hänt via facebook sidan mm innan de själv sett avsnittet

Anne-Marie said...

Anonym: Har faktiskt aldrig tagit reda på om alla ser vissa TV-program samtidigt eller om det är olika tider. Du får "googla". :)

Unknown said...

Jag gillar Turkish delight mycket!!! :)

Anne-Marie said...

Maria: Good for you! ;) Jag tycker det är litet sött men alla tycker olika.