Monday, May 13, 2013

Jordgubbsgott

Ekologiska jordgubbar är mums! :)

Eftersom jag skulle besöka min chiropraktor i Mt Shasta idag efter jobbet (han tycker det långsamt ser bättre och bättre ut vilket känns bra) passade jag på att köpa ekologiska jordgubbar som såldes litet billigare hos hälsokostaffären Berryvale. Jag visste att de skulle få in jordgubbar och som tur var fanns det några paket kvar. :)

Jag köper numera bara ekologiska "gubbar" eftersom kommersiellt odlade "vanliga" jordgubbar här i USA tyvärr hör till de växter som besprutas allra mest. Har inte sett att man kan plocka jordgubbar här i mina trakter såsom man till exempel kan göra i Sverige.

I mina föräldrars trädgård odlade vi jordgubbar varje sommar och de var fantastiskt goda. Vi brukade ofta ha jordgubbar ända fram till fruntimmersveckan när jag, min mamma och min bästis i skolan hade namnsdag samma dag. Då bakades det jordgubbstårta.

Kalifornien är den stat i USA som odlar mest jordgubbar - runt 80% av alla jordgubbar som säljs i USA kommer från Kalifornien. De odlas året runt - i södra delen redan i januari och i mina trakter i april/maj.

Så ikväll blev det jordgubbar med litet glass efter middagen! Gott!



Den här fina, gamla bilen stod parkerad igår utanför ett av grannhusen. Nog har äldre bilar litet mer charm och personlighet än de som tillverkas idag.

16 comments:

Malix said...

ÅÅÅÅ jordgubbar finns det något som är godare än just jordgubbar? Vi har jordgubbar i trädgården och för två år sedan hade vi massvis, förra året regnade dom bort tyvärr. Men nu blir det nya tag, Jag brukar äta mina jordgubbar med ovispad grädde och lite lite råsocker på, Det är sommar för mig med jordgubbar fast min gräns den går vid svenska även om jag ibland vart tvungen att fuska men oftast blir man besviken då. En riktigt fin bil det där nu önskade jag att jag var i USA då om det är jordgubbssäsong redan nu. Fast det är ju klart dom kanske inte alls smakar som våra svenska?
Ha en härlig dag, i sommaren

Äventyret framtiden said...

Ekologiska jordgubbar smakar en liten bit av himlen. Vi har en söt god gubbe som är rätt gammal, vet inte ens vad han heter...men vi kallar den Finnögubben:) Vi bor där nämligen.
Den bilen kunde jag tänka mig att köra ut bröd i. Vacker. Gamla bilar är ofta väldigt vackra.

Ha en skön tisdag!
Karinkram

Saltistjejen said...

Mums vad gott det ser ut! Här omkring finns faktiskt jordgubbsplock och det står på min "vill göra lista" nu i sommar eftersom vi ju har bil nu och enkelt kan köra ut ur staden. ekologiska gubbar har jag också hört är väldigt mycket bättre här eftersom man tydligen använder väldigt mycket gift på de "vanliga".
Kram!!

Annika said...

GOTT med jordgubbar.
Vi har också självplock här, på vissa farmer i närheten.
Mysigt.
man kan plocka mkt där, jordgubbar, hallon, blåbär och sen äpplen framåt hösten.
GILLAR!!
Hörde på radion idag (podcast) att de svenska jordgubbarna kanske inte är klara till midsommar. Det kanske blir belgiska istället hemma. Oh the horror ;-)))))
Kram!!

Fullblodsekologen said...

Mummmmms, ser ljuvligt gott ut! Ja oekologiska jordgubbar är även i Sverige en riktig värsting, bland de mest besprutade frukterna som finns, så det är bäst att hålla sig till ekologiska. Vad skönt att det går åt rätt håll hos Kiropraktorn!! Kram/Annelie

Desiree said...

Så himla gott med jordgubbar! Köper dem ofta nu här i Basel och skivar lite på min mussli till frukost. Jag gillade de Amerikanska jordgubbarna mycket också. I Alabama brukade de komma från Florida för det var ju närmre oss än de från Kalifornien. Men såååå goda! Det där såg riktigt gott och fräscht ut med chokladglass och lite skivade jordgubbar. Mums blir inspirerad. Den gammla bilen var ju superfin.
Kramar!

Anne-Marie said...

Malix: De jordgubbar som vi odlade hemma i mina föräldrars trädgård är nog bland de allra godaste jordgubbar jag ätit. De jag köpte igår var goda men inte riktigt mogna. Ekologiska "gubbar" smakar bättre än de "vanliga".
Hoppas att du får en bra skörd i år från dina odlingar.
Visst var bilen fin! De där gamla bilarna syns verkligen eftersom de ser helt annorlunda ut än dagens bilar.

Anne-Marie said...

Karin: Vilket passande namn på gubben. ;)
Nog är hemmaodlade gubbar väldigt goda. När jag insåg hur besprutade de vanliga jordgubbarna är blev det inga fler sådana.
Gamla bilar har så mycket mera charm och personlighet tycker jag än de nyare varianterna. Har ingen aning om vilken typ det är som jag såg men såg mysig ut.
Kram till dig Karin!

Anne-Marie said...

Saltis: Det låter perfekt att ni kan plocka egna jordgubbar. Jag har faktiskt aldrig sett självplock här. Kanske man måste åka längre än vad jag brukar göra - riktigt ut på landsbygden.
Det är så att man blir mörkrädd när man ser hur mycket vanliga gubbar besprutas.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Det verkar som om östkusten liknar Sverige litet mer ur många synvinklar. Jättebra att man kan plocka själv.
Att äta färska grönsaker och frukter är ju något helt annat än de som finns i affärerna. Michael och jag hade ett litet egenhändigt ihopsnickrat "green house" där vi odlade vissa grönsaker när vi bodde utanför Mt Shasta. Det var rena vitaminkicken att äta dem.
Det kommer väl att bli ett ramaskri i Sverige ;) om inte det finns svenska jordgubbar.
KRAM!!

Anne-Marie said...

Annelie: Tänk att de svenska jordgubbarna också besprutas så mycket. Det visste jag inte. Hemmaodlade är de allra godaste. Men har man ingen trädgård får det bli ekologiska från affären.
Alltid trevligt att höra kiropraktorn säga att han tycker det ser bättre och bättre ut. :) Kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Du som har en sådan fin marknad (som du precis skrev om) måste ju kunna köpa mycket närodlat antar jag. Har aldrig provat schweiziska jordgubbar.
Här i Kalifornien tror jag inte ens att det finns jordgubbar från andra stater.
Den där ekologiska chokladglassen är mycket god. Mycket godare än den "vanliga" glassen.
Här är länken till en hemsida som pratar om canola oil och dess faror:
http://www.drgangemi.com/2011/07/canola-oil/
Jag vet inte om europeisk rapsolja är lika "farlig" men här i USA är den inte bra. Och den ingår ju i stort sett i all färdig mat om man köper något färdiglagat.
Visst var bilen mysig!
Kramar!!

Desiree said...

Jordgubbarna härifrån kommer än så länge förvisso mest från Spanien men är väldigt goda. Tack så mycket för länken om Canola oil. Intressant att läsa. Visste inte allt detta. Jag använder själv inte så mycket rapsolja utan mest olivolja till matlagningen. Färdiglagat brukar jag nästan aldrig äta om jag inte går ut och äter.
Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Canola oil, precis som soja, har fått ett rykte om sig att vara mera hälsosamt än vad det är.
Jag använder bara olivolja till matlagning. Ibland kan jag köpa något färdiglagat men numera blir det bara ekologiskt. Och jag väljer det som inte har canola oil. Kram!

Mimmi said...

Jordgubbar med chokladglass har jag aldrig provat, eller ens tänkt på som kombination. Det måste definitivt prova!! :o)

Anne-Marie said...

Mimmi: Det är klart du skall prova jordgubbar och chokladglass! :) Väldigt gott faktiskt.