Wednesday, May 8, 2013

Stressed is desserts spelled backwards :)

Min tillvaro kan nog sammanfattas med ett ord - "stressed". Att inte veta var jag skall bo, att försöka jonglera min mammas liv, osv är litet väl mycket.

När jag letade efter en passande bild till gårdagens inlägg hittade jag en bild med budskapet "Stressed is desserts spelled backwards". Den verkade passa mig precis. :)


Bilden lånad från nätet.

Det här är bland annat en bok med samma titel - Amazon säljer den. http://www.amazon.com/Stressed-Desserts-Spelled-Backwards-Problems/dp/1573241660
"Brian Luke Seaward remembers an epiphany -- a turning point in a childhood filled with incredible stress caused by two alcoholic parents. His grandmother handed him a plate of freshly baked cookies with these loving words: "Now, remember, stressed is just desserts spelled backwards!" He realized that humor and compassion go a long way toward easing both stress and sorrow, and made it his life's work to remind people that "we have the power to move through, or around, our problems, and eventually transcend them."

Kanske jag borde läsa den här boken. Jag försöker dock se på saker och ting med humor om jag kan och jag vet att allt jag är med om kommer i min väg så att jag kan lära mig - om jag så väljer. Sedan kan man lägga krokben för sig själv om man stoppar huvudet i sanden - vilket jag försöker undvika så mycket som möjligt.

Kanske det är också är dags att äta litet mer desserter. ;) Skämt åsido - amerikanska desserter är oftast väldigt söta och sliskiga och inget jag gärna äter. Däremot äter jag gärna litet sött efter middagen.

Goda, ekologiska "chocolate chip cookies".


Mörk, ekologisk choklad.


Och varför inte en fantastiskt god, ekologisk chokladglass.



14 comments:

Äventyret framtiden said...

Jag förstår väl att du kan känna stress i din situation. Att inte riktigt veta någonting med säkerhet. Det vet man förstås inte "normalt" heller men man känner åtminstone trygghet. Hoppas det sätter sig på rätt köl snart, att du får lugn och harmoni på det sätt som man behöver för att må bra.
Goda chokladdesserter!:)

Kramar!

Malix said...

Det måste vara grymt jobbigt att vara på ett ställe kroppsligt och vara någon annanstans i tankarna,kanske kan du pigga upp dig med Gyllenetiders nya CD fast det hjälper ju föga ;( men den är riktigt bra även om det låter som det alltid har gjort. Fast det är väl det som är grejen. Choklad är alltid gott, jag har en favorit med chili tyvärr så har jag nog ätit för mycket chili för nu har jag blivit allergisk emot chili i pulver form kan bara äta färsk och det har dom ju inte i chokladen;( Allt har sin tid, och ensam kan vi inte lösa allt. Borde finns något ombud som är på de anhörigas sida. Så att ni inte jobbar mot varandra för hur det än är så känner ju du din mamma bäst och vill hennes bästa. Ha en fin kristiflygare dag och trevlig helg :)

Annika said...

Förstår också att du känner stress och vanmakt.
Att det är så långt hem.
Jag hoppas SÅ att allt kommer att ordna sig snart för er alla.
Ja, ngt sött är alltid gott. Glass är i särklass gott, och kakor och...
:-)
Ha en fin torsdag.
Kram!!

Desiree said...

Jag förstår precis den där känslan av stress då ens framtid och öde inte riktigt ligger i ens egna händer. Sådan stress kände vi i USA då vi försökte få huset sålt men inte skynda på det hela. Kanske vettigt att försöka plannera din framtid även om du inte riktigt vet hur det blir med din mamma. Man vet ju inte om hon kanske bor kvar i sin lägenhet i 5 år till eller längre och får hjälp från hemtjänsten om detta funkar ok och hon inte blir akut sämre. Jag antar att du vill hitta något i Weed dit du kan flytta så att du inte får så långt till jobbet. Jag hoppas du hittar något som du kan hyra något halvår i taget.
Mörkchoklad och glass är alltid gott :-)
Kram!

My Kids' Mom said...

As far as I know chocolate and ice cream cure everything :-)

Ha det så bra! Jag stressar också så jag vet vad det innebär. Det är inte bra för oss så vi måste försöka sluta med det, men som vi båda vet är det lättare sagt än gjort.

Mvh,
Anneli

Gunilla Nardin said...

Ah! aelskar chocklad...moerk helst och ekologisk dessutom.

Du vet vael Anne-Marie.. att allting ordnar sig..och om det inte ordnar sig... sa ordnar det sig aenda.. som nagon klok person sa.
Kram gunilla

Anne-Marie said...

Karin: Jag har en känsla av att min tillvaro och mitt liv inte kommer att vara helt lugnt så länge som min mammas situation är som den är. Genom att hon bor hemma kan ju i stort sett vad som helst hända - trots hjälp. Om hon bodde på ett hem med dygnet runt tillsyn skulle det kännas väldigt annorlunda för mig. Lugnare. Men nu är det som det är. Eftersom jag inte vill stanna i den här delen av Kalifornien ser jag ett annat boende i detta område som tillfälligt men jag måste hitta en bostad där jag inte behöver vara orolig att banken skall stå utanför och knacka på. Jag tror att min tillvaro kommer att vara upp och ned så länge som min mamma finns och behöver hjälp.
Choklad är nog en av mina få "laster". Numera blir det bara ekologisk choklad. Kramar!

Anne-Marie said...

Malix: Mitt problem är att jag inte vet var jag skall vara kroppsligt. Jag vet att jag inte vill vara kvar här men inte vart jag skall ta vägen. Har en känsla av att det kommer att vara svårt att riktigt kunna välja fritt så länge som min mamma finns och behöver hjälp.
Gyllene Tider har nog aldrig riktigt varit "my cup of tea". :)
Choklad är nog en av mina mycket få "laster". Numera nyttig choklad vilket mörk choklad lär vara.
God Man och den roll en sådan person har och den roll som jag som anhörig har kan nog "kollidera" ibland tyvärr. Vi får se hur det blir framöver.
Skrev precis en kommentar hos dig. Vet inte varför jag inte kommenterat hos dig tidigare men nu blev det av - betr. green card. :) Ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Annika: Det som är mest stressande tror jag är att jag egentligen inte kan planera min tillvaro särskilt mycket - eftersom jag inte vill vara kvar där jag är.
Vad som helst kan ju egentligen hända med min mamma och jag måste då kunna åka med kort varsel till Sverige. Alla chefer är inte så förstående som min och vi har ju faktiskt mer ledighet än många andra i USA.
Choklad i olika former är gott tycker jag. Allt annat kan jag egentligen vara utan. Men det måste vara ekologisk eller utländsk mörk choklad. Amerikansk choklad, som Hersheys, är ju bland det värsta som finns.
Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Du uttryckte "pudelns kärna" mycket bra - att jag inte kan styra min framtid riktigt på egen hand med tanke på min mamma. Det är nog det som faktiskt är bland det mest stressande. Självklart hjälper det inte till att ha hyresvärdar som inte klarar av sina finanser.
Om jag kan hitta något i Weed är det givetvis det bästa. Med tanke på mitt konstiga schema tycker jag om att inte ha så långt till jobbet. Men det finns inte alls lika många hyresobjekt pga alla "foreclosures". Tyvärr.
Vet att du också tycker om glass. :) Den mörka chokladen är väldigt god tycker jag. Helst ekologisk. Kram!!

Anne-Marie said...

Anneli: I like that saying. ;)
Jag äter verkligen med måtta. Allt ekologiskt är dyrt så det blir i små portioner. Den där glassen kostar nästan $6 vilket jag tycker är rätt dyrt.
Nej, det är inte bra att stressa men när man inte har en klar väg är det svårare att klara stressen tycker jag. Vet att du skrev på din blogg (när jag läste äldre inlägg) att du fått en insikt för ett tag sedan om din framtida väg och att det kändes mycket bättre efter den insikten. Jag har svårt att ha en helt oberoende väg med tanke på min mamma.
Ha en fin flygarhelg!

Anne-Marie said...

Gunilla: Mörk, ekologisk choklad är smaskens.
Det brukar ordna sig även om vägen dit kan vara litet ojämn - vilket den är nu.
Kram!

Charlie sa ... said...

Kära Anne-Marie,

förstår så väl dina känslor! Det är tufft. Det kommer ordna sig men det kan ta sin tid.

Tänker på dig! Glass och choklad är alltid bra, i alla lägen ;)

KRAM
Lotta

Anne-Marie said...

Kära Lotta,

Förr eller senare ordnar det sig säkert men just nu "gungar det" litet väl mycket för mig. Det känns som om jag egentligen inte kan fatta "stora beslut" pga min mammas situation.

Tack för dina tankar. :) Visst är glass och choklad bra!

Kram till dig!