Saturday, May 25, 2013

Wesak, fullmåne och marsch i Mt Shasta

Igår natt lyste fullmånen så starkt att det nästan var ljust utomhus. Idag, lördag, är den "officiella" fullmånen.
I olika länder i Asien firar man Vesak den dag det är fullmåne i maj. Man firar dagen för att hylla Buddhas födelsedag. Av någon anledning har man i Mt Shasta valt att också fira Wesak (engelsk stavning). Det har man gjort varje år sedan jag kom hit. Så även i år. Eftersom fullmånen infaller denna helgen var det mycket folk i Mt Shasta när jag var där idag för att handla. Eftersom det dessutom är långhelg kanske ännu fler hade kommit.


Bilden lånad från Wikipedia.

Wesakfirandet hålls i år i Mt Shastas City Park. Jag brydde mig inte om att åka dit men tydligen var det en hel del som var där enligt R. Man har folk som kommer hit för att hålla föredrag och även musiker kommer. Mt Shastas tradition som andlig plats fortsätter på olika sätt. Hemsidan för Mt Shastas Wesakfirande - http://www.wesak.us/index.php

Inte nog med Wesakfirandet och fler turister på grund av Memorial Day weekend, det hölls också en protestmarsch i Mt Shasta mot Monsantos nästan totala övertagande av mat"marknaden" i USA och i andra länder. Det här var en marsch som var global eftersom många andra länder också deltog. Även i Stockholm hölls en marsch på Söder idag.




Igår kväll hade berget en liten "hatt" ;) - molnen löstes upp bara några minuter efter det att jag tagit fotot. Det skall tydligen regna till och från under helgen. Det behövs, så inte mig emot.

12 comments:

Charlie sa ... said...

Jag lär mig alltid något nytt av dig!

Vi har haft regn i tre dagar och det börjar bli en aningens tröttsamt. På den positiva sidan är att det är bra för naturen.

Ha en fin Memorial Day!

KRAM
Lotta

Äventyret framtiden said...

Jag håller med Lotta!
Jag lär mig också alltid någonting nytt...Wesakdagen kände jag inte alls till innan eller så har jag helt glömt bort
Den sista bilden med bergshatten är magisk
Ha en fin dag!
Kramar

olgakatt said...

Vesak var nytt för mig också men protester mot Monsanto deltar jag i!
Att "ditt" berg inspirerar till olika manifestationer är förståeligt. Dina bilder av det är magiska.

Malix said...

det där berget är fantastiskt nästan så att det pratar bara genom att vara. Grymt häftigt moln. Demonstrationer skulle vi behöva mera av det är så förgjordat tyst i alla fall i vårt land. Så länge dom är fredliga, 21 grader redan mums vad somrigt det är idag

Desiree said...

Ja Vesak var också något nytt för mig. Jättekul att få lära sig sådana här saker från varandra. Det är bland annat det jag tycker så mycket om med de olika bloggvännerna man har runt om i världen. Hi hi ja du har så rätt gulligt med den lilla "hatte" på Mt. Shasta. Kanske berget har klätt upp sig till Memorial Day ;-)
Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Vad roligt att jag kan dela med mig av litet "nyheter". :)
Förstår att det blir tjatigt med regn men så har ni det så lummigt och fint där du bor. Här börjar det bli torrt. De förutspådde regn och moln idag. Det har varit mest solsken.
Ha en fin Memorial Day i morgon! Kram!!

Anne-Marie said...

Karin: Jag fick läsa på litet om Wesak innan jag skrev men att det har varit en tradition sedan jag kom hit det minns jag. Har faktiskt aldrig deltagit i firandet eftersom det varit dyrt tyvärr.
Visst var "hatten" litet kul. :) Berget har så många olika ansikten att man aldrig upphör att förundras. Ha det gott! Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Kanske om man är buddhist att Vesak är mer välkänt.
Monsanto är en jätte och ingen bra sådan. Såg att det varit folk som marscherade i till exempel Sydafrika, Nya Zealand till och med.
Berget har sin egen personlighet helt klart och att det varit en helig plats under lång tid det förstår man.

Anne-Marie said...

Malix: Det var bra det du sade om berget att det pratar bara genom att vara. Det tycker jag verkligen stämmer. Det förändras hela tiden genom moln, ljus osv.
Monsanto är skrämmande och det finns så mycket GMO mat i USA att man blir mörkrädd.
Härligt med sommar hos dig. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Jag har lärt mig väldigt mycket om Basel och Schweiz genom det du delat med dig av. Tycker det är så fantastiskt egentligen med bloggvärlden eftersom den ger ögonblicksbilder från olika delar av världen.
Berget ville nog se fint ut tills alla turister kom. ;) Skulle så gärna vilja se riktigt "maffiga" lenticular clouds som jag kunde fota. De riktigt stora är dock sällsynta. Kram!!

Annika said...

DET var nyheter för mig också, Vesak.
Fullmånen älskar jag. Påverkas postivt av den snarare än negativt. Aldrig sover jag så bra som under nätter då fullmånen strålar in. Älskar den.
Ditt berg ÄR magiskt. Så vackert.
Gissa om jag gärna skulle vilja se det i verkligheten.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Kul att jag kunde dela med mig av något som kanske inte var så välkänt.
Jag märker faktiskt ingen skillnad i hur jag sover men vet att många påverkas på olika sätt.
Berget har inte synts lika bra idag pga molnen men man vet ju att det finns där. ;)
Jag kan tänka mig bildbomben om Annika kom hit! :)
Kram!!