Thursday, December 12, 2013

Natten går tunga fjät ...

Smyger igång litet i förväg med Lucia redan idag. Denna fina högtid som inte alls finns i USA. Tänk vad man går miste om när det gäller stämning och skönsång.

Min barndoms Luciamorgnar bestod av att mamma och jag klädde oss i fina, vita "nattlinnen". Jag fick vara Lucia och mamma tärna. Det bullades upp med lussebullar och kaffe och så väckte vi pappa. Det var ju bara vi tre så det blev ett litet Luciatåg.

När jag sedan började i skolan var det självklart Luciatåg även där. Jag var tärna flera gånger men jag blev också utsedd till Lucia.
Till och med när jag jobbade hade vi ett Luciatåg och jag fick återigen vara Lucia.

En av de absolut finaste Luciakonserter jag varit på var i Globen i Stockholm där Adolf Fredriks musikklasser sjöng. Det var mycket gåshud och pirr under den konserten. :)
Och jag har sett otaliga Luciakonserter på TV. Under några år på 70-talet skulle det vara litet mer alternativt och man hade småbarn som inte riktigt kunde hålla tonen (helt förståeligt). Nu har man, som tur är tycker jag, återgått till de mer traditionella Luciatågen med mycket duktiga körer.
Jag är mycket tacksam över att SvT Play lägger ut denna konsert på nätet. Den skall jag titta på över helgen eftersom det brukar vara mycket stämningsfullt.

Lucia är nog en av de mest älskade svenska högtiderna. Och med rätt. Jag läste för flera år sedan att Nobelpristagarna blev helt tagna av Luciatåget som kommer och lussar. Och jag kan förstå varför. Det är exotiskt och stämningsfullt med alla ljus och de fina sångerna.

Här är ett litet klipp från en av Luciakonserterna i Globen med Adolf Fredriks musikklasser.



Igår kom min chef med en liten julgåva till mig och min kollega. Vi fick varsin kartong med Comice Pears från en av de mest kända amerikanska företagen som säljer frukt"korgar" - Harry & David. Comice Pears lär vara en av de sötaste päronsorterna som finns. Det blir gott med litet frukt som dessert. :)


16 comments:

Äventyret framtiden said...

Nostalgin står högt i skyn en dag som denna och säkert särskilt mycket för er som bor i USA.
Gåshuden, tårögdheten och nostalgin har firats framför tv-n här. Vi såg på Luciatåget från Örebro. Det är alltid fint.
De där päronen ser mycket goda ut
Hoppas du njuter dem med största behag.
Varm Luciakram
Karin

olgakatt said...

Nog blir man mer nostalgisk på avstånd!

Annika said...

Det är nog bara i Sverige och i Svenskfinland man verkligen firar lucia.
Herregud vad jag saknar Sverige idag. Lucia är den dag under året jag saknar Sverige mest av alla dagar.
ALLT är ju speciellt hemma idag. ALLT!
Lucia finns överallt, stämningen, tågen, förväntan…

OCh jag har så fina luciaminnen från förr.
Jag har skrivit om allt på min blogg idag.
SE SVT Play idag. Deras luciamorgon var PERFEKTION!!
Så ska en slipsten dras!!!
Jag har flera kompisar som under flera år lussade för nobelpristagarna. De vännerna kan berätta om ett och annat. En noblepristagare trodde att han dött under natten och kommit till himlen då luciatåget skred in. Tror han blev ganska rädd, haha!!

Stor luciakramar idag!!!

Wendy said...

Åh, det finns ganska många av oss som är upptagna idag, som går mellan gallerior, skolor, och kyrkor, sjunger Lucia sånger. Det har blivit en tradition som många älskar. Vi slutar alltid i kyrkan på kvällen, när det alltid är fullsatt.

Anonymous said...

Jo lite off topic men jag har alltid undrat hur det är med direktsänds tv där borta när det är röstningar och så som idol, american got talent mm.... Det msåte va himla svårt att göra sånt i usa då det är så många olika tidskillnader så om ett program är direktsänds från New york kl 8 öst tid. Ja då lär de tappa en massa folk som ej kan rösta för då är klockan bara 5 i La och en massa har ej kanske kommit hem från jobbet än!! tänkte bara på det då jag har en vän som bor i canada och där är de alltid först med at se onceu opna time tom före usa västkust medans andra i tex californien får veta ca 5 timmar senare än Ny vad som hänt. lite dåligt. serierna borde sändes samma tid i californien som östra ny

debbie said...

som wendy säger är det rätt vanligt med luciaprogram i usa, nu för tiden. talade nyss med syrran, som skulle iväg för att sjunga upp sig med kören. men det beror nog på var i usa man bor. i svenskbygderna vet jag att det är vanligt, du bor väl i n.e. wendy, det gör min syrra också. men när jag växte upp i en småstad i midwest, hade jag aldrig hört talas om lucia.
personligen har jag fått lite för mycket luciafirande i dag med tre olika dagisavdelningar med barnbarn, och en skolklass och en dagsigrupp som kom till jobbet + alla lucior på stan.

Anne-Marie said...

Karin: Just Lucia har en speciell plats i hjärtat - kanske beroende på att denna dag har så många minnen från ens uppväxt.
Jag skall titta på Luciakonserten nu under helgen och njuta. :)
Päronen är mycket goda. Ovanligt söta och milda i smaken.
Varm kram till dig Karin!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag saknar inte fyllan och alla fester som tycks urarta i Sverige utan just den där stämningsfulla morgonen när det är riktigt mörkt och luciatågen fyller mörkret med ljus. :)

Anne-Marie said...

Annika: Jag antar att man fortfarande firar Lucia lika mycket som när du och jag bodde där. Man kan vara utan alla fulla ungdomar och alla fester som urartar, men just de fina sångerna och ljusen handlar mycket om en känsla.
Skall titta på Luciakonserten nu under helgen - fanns ingen tid idag med en vanlig arbetsdag.
Det måste ha varit litet omtumlande för nobelpristagaren - Luciatåg i himlen. ;)
Varm Luciakram till dig Annika!

Anne-Marie said...

Wendy: Det låter fint och stämningsfullt det du beskriver. Som en "riktig" Lucia skall vara. :) Mycket sång, ljus och en känsla.

Anne-Marie said...

Anonym: Off-topic - stämmer. :) Ja, det blir knepigare med så många tidszoner. Bäst att inte fundera alltför mycket på detta. :)

Anne-Marie said...

Debbie: I glesbygden i norra Kalifornien är det nog inte många som känner till Lucia tror jag. Jag är troligen en av de väldigt få. :)
Bor man i en större stad eller, som du säger, i svenskbygderna, blir det säkert större utbud på alla slags svenska högtider och helger.
Du har fyllt din Lucia"kvot" låter det som med råge.

olgakatt said...

De där fyllefesterna som medföljde en del missriktat lussefirande för några decennier sedan är inte moderna längre, tack och lov!

Charlie sa ... said...

Glad Lucia i efterskott!

Ja, vad man missar. Musiken, stämningen, känslan. Så glad att jag fått växa upp med Luciatraditioner!

Hoppas du har en fin helg!

KRAM
Lotta

Anne-Marie said...

Olgakatt: Vilken tur att fyllefesterna har försvunnit! Mina minnen är 16 år gamla så mycket har säkert förändrats.

Anne-Marie said...

Lotta: Glad Lucia i efterskott till dig också!
Visst är det något alldeles speciellt med Lucia. Jag tittade på SvTs Luciamorgon idag och njöt av stämningen och skönsången. :)
Ha en fin helg Lotta!
Kram!!