Thursday, February 13, 2014

Priser i USA och dyra Kalifornien

Många av de email jag får undrar "Hur dyrt är det att bo i USA"? "Hur dyrt är det att hyra bostad i USA?" och "Hur mycket kostar maten i USA"?

Eftersom priserna i Sverige i alla fall är någorlunda lika över hela landet (Stocksholms bostadspriser som det stora undantaget) verkar man tro att samma sak gäller i USA. Mitt standardsvar blir alltid att det tyvärr inte går att ge något bra svar. Det finns inga enhetliga matpriser i USA eller enhetliga hyreskostnader.
Alla stater skiljer sig åt och områden inom samma stat skiljer sig mycket åt. Det som gäller i Mt Shasta-området gäller här och jag vet egentligen inte hur dyrt det är i södra Kalifornien. Trots att jag bor i samma stat.
Det kanske kan tyckas konstigt men numera har jag vant mig vid att allting skiljer sig åt här i USA.

Jag har bott i tre olika stater - Kalifornien, Oregon och Hawaii. Några andra stater besökte jag innan jag kom att bo i USA och några efter det att jag kom hit - Washington DC, Connecticut, staden New York, North Carolina, Florida, New Mexico och Arizona. Ett är säkert - alla dessa stater skiljer sig åt på många olika sätt, bland annat vad saker och ting kostar.

Hawaii lär vara den dyraste staten att bo i och det kan jag skriva under på. Maten, bensinen, elen osv var mycket dyrare där än på fastlandet. Kanske inte så konstigt eftersom öarna ligger mitt ute i Stilla Havet. Allt skall transporteras dit och det kostar pengar. Det som jag verkligen reagerade inför är att frukt och grönsaker i stor utsträckning kommer från fastlandet. Varför man inte odlar det mesta när man har ett tropiskt och varmt klimat året runt är en gåta.

Oregon är en billigare stat än både Hawaii och Kalifornien. Men sedan skiljer det sig också åt inom olika delar av Oregon. Jag har bara bott i den nordöstra delen som är helt annorlunda än storstaden Portland. Något som är ett stort plus i Oregon är att det inte finns någon "sales tax" på varor. Det blir en hel del pengar man kan spara vilket jag märkte när jag bodde där.

I USA har alla stater olika regler beträffande "sales tax" och olika delar av samma stat har olika mycket "sales tax". Vi betalar inte samma skatt där jag bor som man gör i andra delar av Kalifornien.
Wikipedia reder ut detta väldigt bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States
Här kan man se vad skatten är i olika städer i Kalifornien: http://www.sale-tax.com/California
Något att notera också är att "sales tax" läggs på en vara först i kassan. Man ser alltså inte slutpriset ute i affären vilket jag tyckte var mycket underligt i början.

Kalifornien är en av de allra dyraste staterna att bo i: http://bossip.com/803850/get-ya-money-up-the-12-most-expensive-states-in-america/. Generellt ligger priserna högre här på det mesta. Bensinen är dyrare eftersom vi har olika skatter som läggs på och maten (trots att Kalifornien odlar väldigt mycket frukt och grönsaker) är dyr i allmänhet. Bostadspriserna är också höga - både bostäder man köper och de man hyr.

Där jag bor är saker och ting mycket dyrare än i staden Redding, 1,5 timme längre söderut. I Weed och Mt Shasta betalar vi mycket för mat och bensin. Det liknar en monopolsituation. Att det är så med bensinpriserna vet jag. Och vi har få affärer så konkurrensen är liten.

Nej, jag kan inte svara på hur dyrt det är att bo i USA. Däremot vet jag hur dyrt det är i allra nordligaste Kalifornien. :)

Ett sådant här träd vore inte dumt att ha när priserna stiger. :)



Bilden lånad från internet.

20 comments:

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Det känns ju väldigt konstigt att inte veta slutpriset innan man ska betala. Fast det lär man sig säkert räkna ut, men ändå!
Finns det nån bra anledning till att det är så?
Mvh Perra

Annika said...

Bra beskrivet, Anne-Marie! Det är verkligen otroligt olika. Vi betalar nästan bara hälften för vårt hus i Colorado som vi gör för en lägenhet i San Diego - och då är det ett stort hus med uteplats och två eldstäder, etc.

För folk som undrar om dom har råd att bo i USA kanske jag kan få tipsa om LIVING WAGE CALCULATOR - där kan man få minimumlönen man behöver för att klara sig beroende på stat och stad uträknad och då är det ju lättare att veta om ens besparingar och det jobb man blivit erbjuden räcker. http://livingwage.mit.edu

Grattis till finalplatsen i tävlingen :)

Anonymous said...

Alaska är en dyr stat. Liksom i Hawaii måste nästan allting skeppas in. När vi bodde där, fick vi extra lönetillägg (maken jobbade för U.S Geological Survey).
San Francisco m. förorter har blivit en av de dyraste platserna i USA. Vi flyttade fr. Palo Alto, innan Silicon Valley fanns.

Washington DC med omnejd är också dyrt, men ingenting som SF.

Att fråga vad det kostar att bo i USA, är som att fråga hur vädret är. "What´s the weather like in America?" Det beror .....

Ruth i Virginia

Äventyret framtiden said...

Intressant inlägg, som vanligt:!)
Priser fascinerar förstås, man måste ju se om sitt hus på många sätt och vis och pengarna styr.
Jag märkte skillnaden markant idag när jag var och veckohandlade här hemma på vår ö. På vår andra ö i havet är det mycket billigare att leva. Men allting är relativt, deras löner är minimala i jämförelse med dem som de flesta har i Norden.
Det måste vara svårt att säga vad det kostar att bo i USA,som är så stort så stort, så mångskiftande osv

Kramar
Karin

Gunilla N said...

Minns att jag blev mycket forvanad forsta gangen jag var i USA nar
priset jag skulle betala inte stamde med det pa prislappen.

Ett sa stort land som skiftar sa mycket fran stat till stat..ja det kan val jamforas lite med
EU, forutom att valutan ar densamma overallt.

Men som du sager, det finns inget
enhetligt svar pa hur dyrt det ar att leva i USA.
Kram!!
Gunilla N

Desiree said...

Ja det är otroligt svårt att dra USA över en kam. Priser skiljer sig åt väldigt mycket som du säger från stat till stat och olika delar. Södern tillhör nog av en av USAs billigaste delar. Man får mycket hus för sina pengar där. Medan städer som NY eller SF är väldigt väldigt dyra att bo i. Matpriser känns något billigare i USA men det beror också mycket på vad man handlar och vart man handlar, affär och stad. Det är dock billigare att gå ut och äta i USA jämfört med europa generellt.
Precis som du tar upp så har olika stater olika skatter osv. Svårt att jämföra.
Kram!

Saltistjejen said...

Visst skiljer det stort. Här i NYC är allt också väldigt dyrt. Boende, mat, parkering.... you name it. Tror det är likadant i många stora städer här. Tyvärr.
Sedan är det alltid trixigt det där med att olika delstater har olika skatter.
Kram!

Anonymous said...

Hej, det finns ju ställen med
tax fri. Om man kan välja vart
man vill bosätta sig,

Att bara betala inkomst skatt, då
kommer man billigt undan. I
sverige med 25 procent och andra
länder i eu har 21 procent eller
lägre. Att köpa varor över nätet,
och trots fraktkostnad ändå gör
stor vinst. Klart att näthandel är, populärt. Hälsningar stig.

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Det är mysko att man inte har skatten inbakad i priset så som vi har momsen inbakad i priset i Sverige.
Jag vet faktiskt inte vad anledningen är. Har lärt mig vid det här laget att det blir högre i kassan. :)
Mat har inte denna skatt i Kalifornien. Men andra varor har skatten.

Anne-Marie said...

Annika: Bra att du håller med om att det är korrekt det jag skrivit. :)
Nej, bostadspriser i Kalifornien är löjligt höga. Finns ju egentligen ingen anledning tycker jag att de skall vara så mycket högre än på många andra håll. Många flyttar också från Kalifornien pga de höga bostadspriserna.
Det var en bra länk - tack för den. Jag tror inte att människor i Sverige riktigt förstår hur stora skillnader det är i olika delar av USA. Jag gjorde nog inte det när jag bodde i USA.
Tack! Alltid roligt att få litet uppmärksamhet med bloggen. :)

Anne-Marie said...

Ruth: Helt korrekt. Alaska hör också till de dyraste staterna. Den fanns med i länken i inlägget. Alla öar och avlägsna områden blir självklart dyrare när det blir långa transporter. Som jag skrev är våra bensinpriser en monopolsituation - vilket väl egentligen är olagligt. När jag kom tillbaka från Hawaii var bensinen lika dyr här som på Hawaii. Och vi har en stor motorväg som går rakt genom staden.
Silicon Valley har nog trissat upp priserna väldigt mycket. Folk som bor där tjänar säkert ofta mycket bra. Där märks inte den ekonomiska krisen som den gör här på landsbygden.
Helt rätt - det beror. :) Nej, USA är en hel kontinent. Inte bara ett land.

Anne-Marie said...

Karin: Roligt att du tyckte om inlägget. :)
Eftersom jag får en hel del mail som just frågar hur dyrt det är i USA tänkte jag att det kunde vara på sin plats att belysa hur mycket det skiljer sig åt och att man inte kan ge ett bra svar.
De två öarna - ditt "riktiga" hem och ditt tillfälliga hem ;) - måste väl skilja sig väldigt mycket åt. I Norden tjänar man ju ofta relativt bra.
USA är inte bara ett land utan en hel kontinent. Och därav alla stora skillnader.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag fattade heller ingenting i början när det kostade mer än vad prislappen visade. Mysko system egentligen tycker jag.
Ja, USA kan säkert liknas vid Europa - självklart med språk och valuta som enhetliga i USA - och de stora skillnader som finns mellan olika delar.
Eftersom jag bott så länge i USA är det självklart för mig att det är dessa stora skillnader men för en person som bor till exempel i Sverige är det nog inte alls lika självklart.
Kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Kan tänka mig att man får ett mycket stort hus i södern för samma summa som man kanske bara får en lägenhet i Silicon Valley eller New York.
Jag tycker det är dyrt i mina trakter trots att det är en fattig glesbygd. I Oregon är det inte alls lika dyrt.
Nej, att dra USA över en kam går inte och om man inte bor här kan det säkert vara knepigt att riktigt förstå hur stora skillnader det kan vara mellan olika delar av USA.
Kram!!

Anne-Marie said...

Saltis: Du bor verkligen i en "högprisstad". Har inte varit där sedan 1986 men kan tänka mig att det inte precis blivit billigare.
Folk tjänar säkert betydligt mer i dina trakter än vad man gör här men det är ju fortfarande dyrt.
De olika skatterna i olika delar av samma stat är onekligen litet förvirrande.
Kram!!

Anne-Marie said...

Stig: Det finns stater här i USA som till exempel inte har inkomstskatt. Och andra som inte har skatt på annat, som Oregon som inte har någon "sales tax".
Jag kan i stort sett ingenting längre om hur skattetrycket är i Sverige och övriga Europa.
Näthandeln kommer troligen att snart beskattas i USA vilket gör att det inte alls blir lika förmånligt. Skriver snart - har inte glömt bort det. Har bara varit ovanligt upptagen den senaste tiden.

Mimmi said...

Att momsen, eller Sales Tax, inte är inbakad i priset är ju för att priset (ofta) inte sätts lokalt, och eftersom momsen skiljer sig från stat till stat, så läggs det på i kassan.

Där jag jobbar säljer vi vissa saker som är prissatta av tillverkaren, och de produkterna säljs i hela landet och det skulle vara ett jäkla jobb om de skulle vara tvungna att prismärka olika för olika stater.

Förut tyckte jag det var konstigt, men nu är jag så van att jag ens inte tänker på det utan räknar med att slutnotan blir lite högre. I MA där jag bor så har vi ingen moms på mat, kläder och skor, vilket vissa stater har.

Generellt sett så tycker jag att det mesta är billigare här i USA än i Sverige.

Anne-Marie said...

Mimmi: Jaha, det verkar ju vara en logisk förklaring till att priserna är utan sales tax.
Just det, du jobbar i en affär så du är ju "expert" på detta rimligen. :)
Nej, jag reagerar heller inte längre inför det högre priset i kassan.
Vi har ingen moms på mat men på allt annat.
Min mamma och jag brukade jämföra matpriser då och då (med omräkning av valutan förstås) och det var i stort sett lika dyrt hos oss båda. Ingen större skillnad. Vissa saker var mycket billigare här men det allra mesta låg på ungefär samma nivå.

My kids' Mom said...

Anne-Marie, jag behöver ett jättestort sådant träd i San Diego!!

Kram

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Kanske de växer på Coronado Island. ;) I så fall kommer jag och tar en stickling.
Kram!!