Sunday, April 20, 2014

Gratis räkning

Idag har USA "Easter". Den enda dagen egentligen som har en beteckning som antyder att det är påsk. Jag låter påsken gå helt obemärkt förbi. I Sverige är många lediga i morgon - Annandag Påsk - men vi har vanlig arbetsdag.

Här i norra Kalifornien har vi ett elbolag som heter Pacific Power. De har sitt huvudkontor i Portland i Oregon och levererar el också till Oregon och Washington.
Mina elräkningar under vintern blir rätt höga eftersom jag inte har någon annan uppvärmning där jag nu bor. Den här vintern som mest liknat vår hos oss har inte varit alltför dyr men nu när det blivit märkbart varmare utomhus märks det snabbt hur stor del av uppvärmningen som går på elräkningen.

Jag brukar betala mina räkningar via nätet och får min räkning till min epost. Häromveckan fanns ett mejl från Pacific Power som sade så här "This month your electricity bill will include a credit identified as the "California Climate Credit." Twice a year, in April and October, your household and millions of others throughout the state will receive this credit on your electricity bills."
Först undrade jag nästan om det var ett skämt men min senaste elräkning hade denna kredit. Och det var inte bara $20 utan nästan $200. Inte mig emot alls. :) Så det blir en gratis räkning denna månad och kanske ytterligare 1-2 månader. Gratis räkning onekligen låter litet som en självmotsägelse och inget man är bortskämd med eller van vid.

Våren har gjort stora framsteg i Weed-trakten och en hel del träd håller på att slå ut. Och en del har vackra blommor.



Igår var det sedvanlig veckohandling för mig i Mt Shasta. Ovanligt många handlade - troligen för att ha påskmiddag idag. Mataffären har en toalett som även kunder kan använda och där fanns detta uppsatt. Det första mer påtagliga jag sett hos oss som har med Kaliforniens historiska torka att göra. Många hemsidor talar om att det snart kommer att synas i butikerna med högre priser på frukt och grönt. Kalifornien är ju USAs "breadbasket" när det gäller just frukt och grönt. Om någon vill läsa klicka på bilden så att den blir större.

14 comments:

olgakatt said...

En sån elräkning skulle sitta fint.....

Annica said...

Ett positivt mail - det hade du verkligen gjort dig förtjänt av! Sådana räkningar kunde få komma lite då och då. :D
Ett par gånger har jag fått tillbaka några hundralappar på min elräkning när jag använt mindre el än vad som var beräknat. Och det är lika trevligt varje gång. ---
Jag har förresten en skylt på insidan av min ytterdörr där det står: "Räkningar hänvisas till soptunnan." Har inte vågat sätta den på utsidan - tänk om brevbäraren lyder... ;) ---
Dina vackra, blommande bilder gör en alldeles vårrusig! :) Tydligen mår en del träd och blommor fortfarande bra trots torkan. I alla fall än så länge. Hoppas ni framöver - mellan solstrålarna - får det regn ni så väl behöver. Önskeväder för många: Sol på dagarna, regn på nätterna. ---
Ha det gott!

Channal said...

Det milda vädret som gör det kanske :-) Bara att tack och ta mot! Positiva överraskningar gillar vi!

KRAM Anna

Annika said...

Trevligt!!
Sådant gillas stort.
Tror det är ett crab-apple tree du har på bilden. Paradisäpple.
Det är min storfavorit denna tid på året. Eller, en av dem.
Våren är ljuvlig här nu!!
Kramar!

malix said...

Våren tänk det känns alltid som en början den är så sprakade och spännande. vackra bilder ha en fin dag

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Gratis räkningar låter fantastiskt!! Såna vill jag ha med!!
Våren har kommit till Gbg med sommar temperaturer! Vilken påsk, väder mässigt. Det va så mycket folk i Slottskogen att man knappt såg gräset!
Ha det gött!
Mvh Perra.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det var inte alls dumt. :) Och att krediten räcker mer än en månad är heller inte dumt.

Anonymous said...

HEJ
VA TREVLIGT MED LÅGA ELRÄKNINGAR.
TREVLIGA BILDER. HOS MEJ, VAR BARA
JANUARI EN KATASTROF. MEN I DET STORA EN BILLIG VINTER. MEN, NU
HAR DEN UNDERBARA VÅRVÄRMEN. KOMMIT.
NJUTER VARJE MINUT. HÄLSNINGAR STIG.

Anne-Marie said...

Annica: Litet plåster på såren tycker jag att elräkningen var. Jag tänker då på chockbeskedet från begravningsbyrån om att de behövde mer pengar från mig.
Det kanske är bäst att ha skylten inomhus. ;) Trots att man helst slipper räkningar ville man ju heller inte ha kronofogden på sig.
Igår kväll och i natt regnade det faktiskt. Ett otroligt åskoväder drog fram och satte P för besvarande av bloggkommentarer och inlägg igår kväll.
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Anna: Nej, det här var något annat som hade att göra med "climate" och att man fick använda pengarna till att göra något positivt med sitt hem för att hjälpa till på något sätt betr. klimatet. Hyr man som jag gör, kan man ju inte vidta några åtgärder egentligen utan det är bara att tacka och ta emot.
Att ha kredit på räkningen är inte dumt. :)
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Inte alls dumt med litet kredit. Man är ju inte precis bortskämd med att inte behöva betala sina räkningar.
Vad bra att du kan träd bättre än vad jag kan. :) Jag är så dålig fortfarande på träd här i norra Kalifornien.
Nu har vi fått litet svalare och inte mig emot. Det går för fort annars med blommor och träd tycker jag.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Malix: Snart sjunger man "vintern rasat ut" i Sverige. Det finns ju inget här i USA som heter Valborgsmässoafton och Första Maj-helg. Då är det vår känns det som tycker jag just kring Första Maj.
Ha en fin dag du också!

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Roligt att se dig här igen. :) Jag tänkte faktiskt igår på dig och undrade hur du hade det eftersom jag inte hade sett någon kommentar på ett tag. Tankeöverföring kanske. :)
Härligt att påsken var så fin i Göteborg.
Gratis räkningar är inte dumt alls. :)
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Stig: Det var väldigt trevligt med denna överraskning från elbolaget. Annars brukar det ju vara så att man bara får prishöjningar och det blir dyrare och dyrare.
Skönt att du också har det varmare nu.
Ha det bra!