Friday, July 11, 2014

Registrera bilen i Kalifornien

Väckarklockan ringde redan kvart över sex i morse. Så tidigt brukar jag inte vara uppe när jag är ledig men jag ville vara på plats i Mt Shasta när DMV (Department of Motor Vehicles) öppnade klockan 8.

DMV är kanske USAs mest hatade myndighet mest beroende på att man i större städer får vänta i timmar om man besöker ett av deras kontor och de ofta har väntetider på 1-2 timmar hos kundtjänsten om man ringer. Och de som jobbar där beskrivs ofta som sura och griniga.
Självklart heter denna myndighet inte samma sak i alla stater - det vore ju alldeles för enkelt. ;) Här i Kalifornien heter den alltså Department of Motor Vehicles och i Mt Shasta har vi ett litet kontor med bara ett par anställda och jag tror att de flesta som bor här inte har något emot myndigheten eftersom de som arbetar där är trevliga och det är småstadsatmosfär som råder inne på kontoret.

Som jag skrivit om tidigare har vi ingen årlig bilbesiktning i Kalifornien så som vi har i Sverige. Vi har ingen bilbesiktning alls. Min bil skulle inte passera bilbesiktningen i Sverige på grund av den rost som den tyvärr fick medan den "bodde" på Hawaii. Men här är det alltså ingen som direkt bryr sig.
Däremot måste man ha registrering och försäkring. I Kalifornien har vi en årlig bilregistrering medan till exempel Oregon har en registrering vartannat år.

Eftersom Kalifornien har dålig luft på många håll har vi dock något som kallas för "smog check" som på vissa håll skall utföras vartannat år eller som i Siskiyou county (där jag bor) endast när man först registrerar bilen i Kalifornien eller om bilen byter ägare. Jag fick göra "smog check" när min lilla bil först registrerades i Kalifornien efter den långa resan per båt från Hawaii.

När jag fick mitt "registration renewal" för ett par veckor sedan hajade jag till eftersom det stod "Smog check required". Men vad är detta tänkte jag. Har jag missat något? Jag tillbringade en del tid på nätet och lyckades hitta en hemsida där jag kunde lägga in min registreringsskylts nummer och fick då se att min bil egentligen var registrerad i ett område som kräver "smog check" vartannat år. Korrekt? Nej.

Efter ett par samtal och "bara" ca 30 minuters väntan hos DMVs centrala kundtjänst (jag ringde strax innan de skulle stänga) fick jag klart för mig att min gatuadress och min postboxadress hade olika postkoder vilket var helt fel. Weed har en postkod. Varken mer eller mindre. När jag bytte bostad förra sommaren uppdaterade jag mina adresser och någon "nisse" hos DMV hade troligen lagt in fel postkod - det var bara en siffra som skiljde. Men det var en mycket viktig siffra. Om man ändrar adress i Kalifornien skall man meddela DMV inom 10 dagar.

Mannen (som var mycket trevlig) hos DMV i Mt Shasta hjälpte mig snabbt och enkelt idag och jag kunde betala min registreringsavgift och få en liten "klisterlapp". Det kändes skönt att det var så enkelt att få åtgärdat.

DMV i Mt Shasta.


Jag trodde knappt mina ögon idag när jag vaknade och det var litet blött på marken. Regn! Och när jag kom in till Mt Shasta regnade det och till och med efter uträttade ärenden regnade det litet försiktigt i Weed. Jag kunde till och med ha mina fönster öppna ett par timmar efter det att jag kom hem från Mt Shasta. Självklart kom solen litet senare men detta var verkligen ett välkommet litet avbrott i hettan. En ovanlig syn denna sommar - regn på vindrutan.


Berget och grå moln. En välkommen syn denna sommar.


Smokey Bear i Mt Shasta som är US Forest Service nationella symbol för "Fire Prevention". Som synes är brandfaran stor hos oss.

19 comments:

malix said...

låter krångligt att ha bil fast det är det ju med besiktningen här med men det kommer ju automatiskt här. Härligt att ni fick regn, ha en bra dag

olgakatt said...

Grattis till regn!
Är smog check kontroll av avgasutsläpp?
Det gör man varje år här på bilprovningen förutom trafiksäkerhetskontrollerna. Numera är ju även bilprovningen såld till privata intressen så man erbjuds utökade tester för mera pengar. Jag var dum nog att nappa första gången och fick ett antal felkoder som jag skulle åka till SAAB-verkstaden med. Där höll man på att skratta ihjäl sig och sa att de koderna fanns inte! Nu lurar de mig inte fler gånger!

My Kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,
Jag fick mina nummerplåtar till bilen idag och det kom även två klistermärken, en med år och en med månad som jag skulle klistra på, och då undrade jag just om det var någon årlig procedur att om-registrera....och så såg jag att du skrivit om just detta idag! Imagine that!

Tack för informationen. Kramar, Anneli

Anne-Marie said...

Malix: Det är inte så krångligt när man väl lärt sig hur systemet fungerar. Problemet är ju när någon strular till det och man får reda ut det hela. Jag hade ju inte gjort något fel men det tog mig tid och energi att få det hela åtgärdat.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Tack! :) Idag är det sol och hetta igen så det var kortvarigt.
Jag skulle givetvis ha förtydligat i inlägget med vad "smog check" är. Ja, det har att göra med avgasutsläpp.
Jag kan absolut ingenting om hur saker och ting fungerar kring bilar i Sverige eftersom jag inte hade någon bil där. Och inget körkort heller. Min familj hade aldrig någon bil eftersom vi bodde i Stockholm och det gick bra att åka kommunalt.
Man får verkligen vara om sig och kring sig när folk vill "pracka på" en olika saker.

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Det är inte första gången som jag tycks skriva om något som du undrar över. :) Vilken bra synkronicitet.
Ja, i Kalifornien betalar man en årlig registreringsavgift.
Det ser ut som om du kanske måste göra smog check vartannat år eller ännu mera ingående enligt den här kartan. http://www.bar.ca.gov/80_BARResources/02_SmogCheck/Engineering/program_map.pdf
Siskiyou County (där jag bor) har ju så få människor att vår luft inte har så stora problem som längre söderut.
Det är intressant att du bor så långt söderut som man kan komma i Kalifornien och jag bor så långt norrut som man kan komma. Kramar!

Charlie sa ... said...

Ja jösses…DMV. Tur man inte är där så ofta ;)

Skönt att ni fått regn efter så mycket sol. Här är det grönt och lummigt, har varit blandat väder men den senaste veckan varmt och soligt.

Ha en fin söndag!

KRAM

Malin said...

I Maryland heter det Motor Vehicle Administration (MVA) Bilbesiktning krävs endast en gång, vid köp av bil varesig ny eller begagnad. Registrering sker vartannat år och då måste man ha klarat emissions testing även det då vartannat år. Javisst måste man sitta i kö här med!

Äventyret framtiden said...

Även här hör avgastestet till för varje gång man besiktar bilen, en gång om året när den har nått en viss ålder. De första tre åren, om man har en ny bil slipper man besikta den, men sedan gäller ett års-regeln. De är hårda här med både besiktning och bilskatt. Är det någon som inte har skött sig så åker den dit ganska omgående i en razzia och får körförbud, böter och en tidningsnotis. Hårda puckar!:)
Vilket är bra förstås, bilarna ska vara i gott skick om de ska köras med på vägarna. Men tufft rent ekonomiskt kan det bli för en del människor som är arbetslösa osv.
Skönt att ni har fått några droppar och jag förstår att det gärna får fortsätta regna för er del. Vi behöver också regn, här är kruttorrt, men som vanligt vet vi att det inte händer särskilt mycket på regnfronten när vi väl har fått hit värmen. Bergen runtomkring oss är upphettade och slår ifrån sig när det kommer någon regnfront på intågande, så regnet svänger och tar sig andra vägar. Åskväder måste oftast till för att bryta fronten.
Ha det bra och kramar från mig!

Gunilla N said...

Alltid skont att fa sadana dar saker avklarade. Lika skont med nagra regndroppar for er del, om an fa. Fortfarande lika hett? Har
upplever vi just nu den svalaste
juli pa manga ar, runt 25 grader om dagarna, da det normalt "borde
vara 10 gr.varmare.Dessutom har vi gott om regniga dagar,vadret ar
inte sig likt helt enkelt.Forra sommaren regnade det inte pa 6 manader!
I Frankrike finns numera bilprovning ,som gors vartannat ar.
Fransmannen har verkligen fatt ratta sig efter EU:s regelsystem.
Och det ar mycket bra ,aven om det slapar efter pa manga omraden.

Ha en riktigt fin sondag AM!
Hoppas pa regn for din del.
Manga Kramar!!
Gunilla

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, tur är det. :) Men hos oss är DMV i alla fall rätt "humant" och "low key" som tur är.
Nu har det blivit soligt och riktigt hett igen. Den här hettan tycks inte ge med sig. Mycket ovanligt med en så lång period med så intensiv hett där jag bor. Inte längre söderut i Kalifornien men hos oss brukar det inte vara så hett under så lång tid.
Du har det vackert och fint hos dig och jag är faktiskt litet avundsjuk.
Ha en bra dag! Kram!!

Anne-Marie said...

Malin: Reglerna tycks skilja sig från olika stater och det är som det brukar här i USA.
Till och med inom olika områden i Kalifornien skiljer sig "smog check" vilket jag abrupt fick erfara.
Intressant att höra hur det är där du bor.

Anne-Marie said...

Karin: Intressant att läsa om hur det är där du bor. Det gäller att vara ordentlig hör jag om det till och med blir en tidningsnotis. :) Visst skall bilar vara säkra men av någon anledning har Kalifornien inga bilbesiktningar såsom det finns till exempel i Sverige och uppenbarligen Finland. På Hawaii fanns en årlig kontroll - mycket enkel form av bilbesiktning - och det var rent löjligt nästan att se vad de gjorde. Ingen bilbesiktning värd namnet.
Ja du, värme, torka osv. Vädret är ur led tycker jag. Här hjälper inte åskoväder eftersom värmen alltid kommer tillbaka.
Jag antar att vädret ändras när Annika åker därifrån. Du får skylla på henne. ;)
Ha det gott! Kramar!

Anne-Marie said...

Det var litet svalare ett par dagar men nu till veckan skall det verkligen "hetta till" igen. Jag är urless på detta eftersom det blir odrägligt hemma. Och ju längre värmen pågår desto mer värms huset upp. Jag bor i ett trähus.
Ditt väder tycker jag låter helt perfekt. Skulle gärna byta med dig. :) Jag minns hettan vid Medelhavet när jag var i St Raphael på språkresa 1978. Det var ordentligt varmt och torrt hela tiden jag var där (3 veckor).
Vad bra att fransmännen anpassat sig. De brukar väl annars vilja göra som de vill. :)
Ha det gott! Stor kram!

Gunilla N said...

Ja Anne-Marie, tycker vekligen synd o dig, da jag vet, hur man faktiskt lider, nar varmen
ar sa intensiv .Man orkar ingenting, dricker en massa vatten bara.Och sover daligt.

Bon Courage!
Gunilla

Anne-Marie said...

Gunilla: Tack för din omtanke. :) Du är gullig.
Jag har faktiskt sovit på en luftmadrass på nedre plan de senaste dagarna eftersom det är litet svalare än på övre plan. Kan inte ta ner min säng eftersom jag troligen skulle få den över mig i trappan. ;) Luftmadrassen är okej men inte så skön som min vanliga säng.
Kram!

Mimmi said...

Här i MA skall bilen besiktas årligen. Registration förnyas vartannat år (har jag för mig), och körkort var 5:e år. Registration kan förnyas online, likaså körkort, men var 10:e år måste man åka in för att ta nytt foto - så mao. kan man förnya online varannan gång.

Jag är tyvärr slarvig med besiktning, gör nästan aldrig den i tid. Min bil skulle ha besiktats i Februari, men jag har inte fått det gjort än - kanske nu på Fredag. Det är inte krångligt alls, och man kan få det gjort på hur många ställen som helst, så det är enbart min oförmåga att få det gjort som är problemet. ;oP

Vad skönt att ni fick lite regn, det behövs verkligen där borta.

Anne-Marie said...

Mimmi: Intressant att Kalifornien inte har någon bilbesiktning medan en hel del andra stater tycks ha det. Våra körkort skall också förnyas vart 5:e år. Jag kunde givetvis inte förnya min registrering online i år eftersom de var tvungna att rent fysiskt reda ut det hela på kontoret med fel postkod.
Hur lång tid har du på dig att besiktiga bilen? Låter konstigt att man får gå över i tid så mycket som du gjort.
Regn skulle vi kunna ha varje dag eftersom torkan är riktigt illa nu.

Mimmi said...

Det finns ingen specifik tid man får gå över, man kan få böter om man blir pulled over ($50.00). Man har ett klistermärke (1-12 för månad) på rutan från senaste gången man besiktade bilen. Jag har alltså en röd 2:a (rött var färgen för 2013, gult för 2014), så om en polis ser det så kan jag bli pulled over, och få en varning, eller böter. Inget värre än så. ;o)