Monday, October 27, 2014

Amerikaner som inte vill vara amerikaner

Ett par saker innan jag går in på dagens inlägg:

Dagens Nyheter hade till och med ett litet videoklipp om lavaströmmen på Hawaii. Nu evakuerar man runt 4000 människor: http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/lava-tvingar-till-evakuering/

Jag blev nästan litet illamående när jag nyligen läste om killen som anlade branden i Weed. Tydligen hade han blivit portad från det lägenhetsområde som ligger i närheten där branden startade. Mest troligt var det en hämndaktion. Jag har inte ens ord för ett dåd som detta. Om det "bara" hade varit oförsiktighet kanske det hade varit en sak men att helt avsiktligt anlägga en brand på detta sättet är hemskt. Han har nog en del karma att ta itu med framöver. Som tur var höjdes borgen till $2,5 miljoner.
http://www.news10.net/story/news/local/california/2014/10/15/officials-boles-fire-arson-suspect-tried-to-burn-down-ex-apartment-complex/17335421/

Igår hade Yahoo News flera intressanta nyheter. Bland annat skrev man om något som blivit mer och mer vanligt - att amerikaner avsäger sig sitt amerikanska medborgarskap. http://finance.yahoo.com/news/hundreds-u-passports-tax-rules-040100412.html

Den amerikanska lagen FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) trädde i kraft redan 2010 men det var först den 1 juli 2014 som den verkligen började märkas för oss som är amerikanska medborgare. Då trädde olika krav i kraft för de utländska bankerna. Som jag skrivit om på bloggen var det flera nya blanketter som jag var tvungen att fylla i för årets deklaration här i USA. Bara på grund av FATCA,  mina svenska bankkonton och arvet från min mamma.

Tanken bakom FATCA var säkert okej eftersom man ville förhindra att människor kunde gömma stora tillgångar i utländska banker men för oss alla vanliga, ärliga medborgare blev det helt plötsligt mycket mera att tänka på och rapportera. Det blev väldigt komplicerat. Onödigt komplicerat. Och USAs deklarationer hör möjligen redan till världens mest komplicerade.

Hur långt rapporteringskraven kommer att gå vet nog ingen egentligen. Och bor man utomlands (tydligen finns det runt 6 miljoner amerikanska medborgare i andra länder) och har två medborgarskap så finns självklart möjligheten att avsäga sig ett medborgarskap.

Jag skulle aldrig avsäga mig mitt svenska medborgarskap som jag  värdesätter högt. Och helst vill jag ju kunna behålla mitt amerikanska medborgarskap. Vi får se hur långt den amerikanska staten går när det gäller att veta "allt" om sina medborgare - även om de inte bor i USA.

De svenska bankerna måste nu rapportera till Skatteverket om de har amerikanska kunder. Skatteverket rapporterar sedan till IRS (Internal Revenue Service - USAs skatteverk). Dessutom måste en del lagändringar göras i Sverige för att anpassa sig till USAs FATCA-regler.
http://www.swedishbankers.se/web/bf.nsf/$all/DDD0612C903C0738C12579D000413069?open

Igår sken solen stor del av dagen och det var ett vackert, vitt berg som visade sig. Och det såg väldigt lugnt ut - trots att det är en vulkan. :)


Och litet höstfärger från Mt Shasta.



17 comments:

eastcoastmom said...

De där skattereglerna gäller även för oss som har Green card. Vi funderade lite på att avsäga oss vårt då vi bodde i Spanien, men jag tyckte det var en dum idé... Inte för att vi har en massa tillgångar utanför USA, men bara grejen liksom. Storebror ser dig.

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie, Senast förra veckan hörde jag om en amerikan som har gift sig med en japansk kvinna och som nu avsagt sig sitt amerikanska medborgarskap. Avsikten med rapporteringen till amerikanska myndigheter är för att de ska hålla koll pa att ingen finansierar terrorism, inget annat. Ha en toppen kväll! Kram Anneli

Andra året i Hjo said...

Såg en amerikan på tv igår som, bra han fått sitt svenska medborgarskap, var redo att säga upp sitt amerikanska. Det är lite bedrövligt att folk ser sig tvingade.
Var branden anlagd? Riktigt bedrövligt. Och han som gjorde det har väl ödelagt sitt liv.

Anonymous said...

Hej, tur att man fick tag i den.
Som startade denna brand. Det, blir
många år för mordbrand. Så kallas det,
för i sverige. Dom kommer ofta inte ut.
På en massa, år ofta blir det rätts-
psyk. Och, då dröjer det länge. Att,
komma på att anlägga en sådan brand.
Är ju sjukt. Ja, att man ska uppge
allt. Och att det ska vara krångligt.
Det, är ju inte rätt modell. Det, ska
vara lätt och efektift. Ja nu är,
nog sommarn slut i Weed. Hälsningar
Stig..

Channal said...

Ljuvliga färger och den snöklädda bergstoppen och blå himmel är så vackert!

Dubbel medborgarskap måste vara en fördel! Men inte lätt med massor av byråkrati!

KRAM Anna

Desiree said...

Väldigt vackra höstfärger och naturligtvis det maffiga snötäckta berget är ju bara så vackert!
Jodå jag har hört amerikaner här i Schweiz som funderar på att avsäga sitt medborgarskap just pga av dessa nya regler. Ofta är de kanske gifta med någon härifrån och har inga direkta planer på att flytta tillbaka på ett bra tag.
Jag vet att C kommer att säga upp sitt amerikanska medborgarskap den dagen han ärver sin familjegård från sina föräldrar. Han har ingen lust att skatta bort detta arv och det förstår jag. Jag förväntar mig inget direkt arv från mina föräldarar så jag plannerar nog att behålla mitt amerikanska medborgarskap.
Jag känner att det blir lite dubbelmoral över det hela. Man vill dra in så mycket skatter som möjligt från sina medborgare som bor utomlands och faktiskt inte utnyttjar något på hemmaplan medan man absolut inte kan tänka sig att höja skatterna för invånarna som bor i landet (tänker i första hand på republikanerna). Lite surt känns det faktiskt.

Anonymous said...

Hej, fina bilder. Berget va väldigt vackert. Höstfärgerna är ju väldigt,
vackert. Hälsningar Stig.....

Anne-Marie said...

Eastcoast: Det stämmer att även green card-holders måste uppge all denna information. Men har man "bara" ett green card kan man ju inte avsäga sig något medborgarskap. Storebror tycker jag börjar bli litet väl intresserad av oss "små" människor.

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Det tycks bli vanligare och vanligare att amerikaner - som har ett annat medborgarskap - inte vill behålla sitt amerikanska.
Jodå, jag vet att man säger att man vill bekämpa och motverka det du skriver om men samtidigt har det ju samma effekt för oss alla, dvs vi måste uppge mer och mer privat information. Och detta gäller ju inte bara om man bor i USA utan oavsett var man bor. Precis som att man måste skicka en deklaration varje år till USA även om man inte bor i USA och inte har någon inkomst där. Inga andra länder verkar ha detta krav. Storebror ser och vet allt. :) Kram!

Anne-Marie said...

Hans: Efter den 1 juli har det blivit ännu fler amerikaner som vill ge upp sitt medborgarskap. Jag håller kvar i mitt amerikanska - i varje fall tills vidare.
Japp, branden var anlagd och tydligen var det hämnd om det stämmer det som framkommit. Rent bedrövligt tycker jag.

Anne-Marie said...

Stig: Det är litet oklart om man verkligen åberopa mordbrand eftersom ingen person omkom i branden. Det som skulle kunna fälla killen för mord är en äldre kvinna som tydligen ramlade och skadade sig svårt när hon försökte komma undan branden. Hon kom till sjukhus och gick bort senare av komplikationer. Folk i Weed tycker att killen borde fällas på just den punkten men vi får se.
Vi har ju San Quentin-fängelset i San Francisco-området. Kanske dags att han får komma dit. ;)
Det jag inte gillar är att amerikanska staten skall ha varenda liten detalj om tillgångarna som amerikanska medborgare har. Jag har inget att dölja men nog känns det litet "inträngande". Sverige har aldrig bett om någon information om vilka banktillgångar jag har i USA.
Roligt att du tyckte om bilderna. Och ja, det är höst nu - även i Weed.

Anne-Marie said...

Anna: Berget ser ut som det skall nu. :) Med vitt på toppen. Får se hur länge det ser ut så eftersom torkan troligen inte alls är över. Vackert är det dock med det vita.
Vi har inte särskilt mycket av röda löv som till exempel Lotta har på östkusten men några träd finns i alla fall.
Det känns litet lyxigt att ha två pass att resa med men det har varit en lång väg till det amerikanska. USA är nog värre än Sverige när det gäller byråkrati. Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Roligt att du tyckte om berget som det "skall" se ut. :)
Bankerna i Schweiz har ju litet "tradition" att ha varit tillflyktsorter för de som kanske velat gömma undan pengar. Vet att många banker i Schweiz troligen inte ens vill ha amerikanska kunder längre. Även i Mexiko har banker bara stängt konton för amerikaner. Det är bara att hoppas att Sverige inte går den vägen.
Trist att C troligen inte kan behålla sitt amerikanska medborgarskap i framtiden. Jag behövde ju inte skatta som tur var för min mammas arv eftersom det inte var så mycket pengar.
USA håller på med mycket konstigt tycker jag inom alla möjliga samhällsområden. Skatterna är ett.
Kram!!

Anonymous said...

Hemskt om branden var en hämdaction och så många blev drabbade! Jag är fortfarande svensk medborgare, inom EU behöver man ju inte byt. Ha det bra!

arvidochlydia said...

Oj, komplicerade deklarationer som är på gränsen till att kränka integriteten känns lite jobbigt. Förstår om du tvekar.

Men... så fantastiskt fina bilder. WoW! :-)

ha en skön dag!

Anne-Marie said...

Lena: Visst är det hemskt med branden som troligen var en hämndaktion. Så många som drabbades av denna arga killes totala oansvar.
Det är nog ingen som behöver byta medborgarskap. Bara om man tycker att "storebror" blir litet väl inträngande. :) Ha det gott!

Anne-Marie said...

Arvidochlydia: USA som påstår sig vara "land of the free" (del av texten i USAs nationalsång) har blivit ett av världens mest övervakade och identitetskränkande länder. Boken 1984 känns nästan som "a walk in the park" jämfört med vad som finns här idag.
Tack för att du tyckte om bilderna! :)
Ha det bra!