Tuesday, June 7, 2016

437 blixtnedslag på två timmar

I söndags kväll kunde man börja undra om världens undergång var nära. På kvällen drog det in ett åskoväder och runt klockan nio på kvällen satte det igång att blixtra och åska utan like. Jag har aldrig sett något liknande under mina 19 år här. Min chef hade varit på väg hem (hon bor också i Weed) i sin bil och hon är verkligen ingen person som tror på övernaturliga saker men till och med hon tyckte att det var ett mycket konstigt åskoväder. Hon använde till och med uttrycket “an otherworldly experience.“

Det var inte bara en blixt då och då utan det var som en kanonad som oupphörligt lyste upp himlen under ett par timmar. Jag stod vid ett av mina fönster på övervåningen och tittade på detta skådespel. När jag växte upp var mina föräldrar alltid noga med att dra ut kontakter under åskoväder så det har jag fortsatt att göra. Jag drog ut min elkontakt till datorn men då jag har en laptop gick jag in litet snabbt ibland för att titta på väderkartan som visade en “cell“ som låg precis till väster om Mt Shasta och Weed. Den var röd, orange och gul vilket innebär ett allvarligt oväder. Efter ett tag började det regna vilket kändes mycket bra. Att ha så många blixtar utan regn kan bara innebära en sak - bränder.

När det hade börjat lugna ner sig litet gick jag in på en kanal som sänder brandkårens “live broadcast“ och visst hade några bränder startat. Efter en stund hörde jag inte mycket på kanalen och det var dags att gå och lägga sig.

Dagen därpå läste jag i en av våra tidningar att det hade varit 437 blixtnedslag under ca 2 timmar! Att inte fler bränder satte igång kanske berodde på regnet. Jag hittade en intressant artikel och karta som visade alla blixtnedslag.

http://www.siskiyoudaily.com/article/20160606/NEWS/160609808


Bilden lånad från US National Weather Service Medford Oregon https://www.facebook.com/NWSMedford/

Jag vet faktiskt inte om jag varit med om ett sådant här åskoväder tidigare någonstans. Och det var något kusligt över det hela. Domedagsstämning. Litet svalare blev det under natten eftersom det regnade men igår natt var det varmt igen. Min nattsömn har helt klart blivit litet lidande de senaste dagarna.

Här är “cellen“ som låg till väster om oss. Mycket underlig koncentration av detta oväder just över oss.


Bilden lånad från The Weather Channel.

Himlen var vacker och litet dramatisk innan ovädret satte igång.





Nu hoppas vi på litet svalare väder. Jag behöver sova! :)

30 comments:

Desiree said...

Wow, later verkligen som ett mycket rejalt askvader som slog till hos dig. Har aldrig hort talas om sa manga blixtar som slagit ner. Klokt att dra ur kontakter. Jag hade en dator som blev forstord just pa detta viset I AL. Haller tummarna for att den har urladdningen ger er lite mer svalt vader.
Kram!

Steel City Anna said...

Later spannande och obehagligt pa samma gang! Det var tydligen aska pa Irland igar och flera som dog, har inte hunnit kolla nyheterna annu.

Alltid bra att dra ur kontakter tror jag, bara som en extra sakerhetsgrej.

Onskar en sval natts somn till dej! Kanske blev det lite battre efter regnet?

Gunilla Nardin said...

En sadan tur att regnet kom,men vilket ovader ni haft!! Bra att koppla bort allt elektriskt i sadana fall. Det verkar som det askar och blixtrar ordentligt pa olika hall just nu.
Ogillar starkt blixtar och askvader, da vi har haft tva nedslag i huset, varav ett gjorde ett
stort hal i taket. I veckan skadades flera barn allvarligt under ett utomhus barnkalas.
Och just ikvall sa kommer ett nytt ovader in over oss i soder. Och manga omraden runt Paris ar oversvammade. Seinen ligger ca 6m over sin niva. Ja juni gar till historien som en av de regnigaste manaderna sedan langt tillbaka har i Frankrike. Det ar doch svalt, det gillar jag.
Fy for temeraturer over 30! Forstar att det blir svart att sova . Vi har inte heller A/C och natterna kan bli riktigt jobbiga har trots flaktar.
Ha det sa gott du kan i varmen AM
Gunilla
Stor Kram

Äventyret framtiden said...

Ja, det kan man kalla åska! Med 437 blixtar. Å andra sidan vet jag inte hur många blixtar det brukar vara när det åskar rejält men det låter megamycket att det blixtrade så mycket under två timmar. En riktig urladdning! Skönt att regnet kom med tanke på den torka ni har haft. Jag har nog aldrig varit med om ett riktigt stort åskväder. Inte av den kaliber som du skriver om. I Larnaca på Cypern fick vi vänta på att flyga hem när åskan brakade loss och det var stort och mäktigt. Man känner sig verkligen liten, vilket man förstås också är när det kommer till kritan.
Hoppas att ni får lite lugnare och mera jämnare väderlek efter detta.

Kramar!

Channal said...

Men herregud!! Vilka oväder ni har på andra sidan Atlanten! Ett inferno! Scary! Undrar hur många blixtar det slår ner under ett "normalt" åskoväder. Här i Kolmården dundrar det i berget och många datorer smäller. Gäller att dra ur kontakterna. Jag gillar INTE åska.

Kramar Anna

Annika said...

Oj oj, Anne-Marie, vilken jäkla urladdning alltså. Jag förstår så väl att ni blev rädda av det!
Jätterädda. DET skulle jag också bli.
Jag är inte precis förtjust i åska heller. Här kan det ju bli sådana enorma urladdningar när det sätter igång.
Det låter särdeles otäckt, förstår att du kände otäcka och oförklarliga vibbar. Som sagt, vi spinner lite på samma tema idag igen :-)
Måste ta reda på hur många blixtnedslag vi har när det brakar loss, vet inte det alls.
Jag har blvit sämre att dra ut kontakter sen jag flyttade till US, konstigt nog. Åskan är värre här än vad den var hemma.
Men här kan jag sitta och följa riktiga öväder på tv samtidigt som de pågår. Brukar tänka att det nog inte är så bra ... Men det är främst om det är tornados i faggorna. Det händer ju inte ofta hos mig, tack och lov.
Gillar inte åska, ffa inte nattetid.
Nu hoppas jag att denna enorma urladdning ger lite klarare och svalare väder hos er.
OCH så bra med ordentligt åskregn, för de brukar ju vara enorma.
Kramar till dig!!!

Anonymous said...

Jag är jätterädd för blixtar. Håller mej borta från
fönster och telefon. Åskmuller är OK, men blixtar - usch och fy!
Vet att det brukar åska ganska friskt i Sierra Nevada men
har inte upplevt det.
Som Annika skrev, får vi rejäla åskväder har också.
Kommer jag i håg rätt - det är Tor som är på gång ?

Svalt och skönt här idag. Köksrenovering påbörjad; rörigt.

Ruth i Virginia

Anonymous said...

Ruth in Virginia: I would like to thank you for your comment the other day on another blog. I really liked it!
Kristine

Annica said...

Oj, det gör nästan fyra blixtar i minuten! Eller ungefär en var femtonde sekund. Riktigt skrämmande och obehagligt. I början på 1970-talet hade vi ett rejält blixtrade åskväder i norra Sverige. I JANUARI! Då var det också domedagskänsla. Kommer aldrig att glömma hur läskigt det var.
Dock, mina allra kraftigaste åskväder upplevde jag när jag var i USA, med tornadovarningar och skador som följd på många platser. Inför naturkrafterna är man pytteliten.
Här har vi idag stormvindar, ösregn och bara 3-4 plusgrader. Längre norrut har det t.o.m. snöat. Bortåt 10 000 av Vattenfalls elabonnenter är utan ström.
Vädret är bort-i-tok.
"Blåsiga" kramar!

Annika said...

Usch! Läskigt. Jag tycker INTE om åska pga. smällarna - inte Lillhunden heller. VI gömmer oss i källaren då. Men hoppas det blir svalare igen iallafall.
Kram

Anne-Marie said...

Desiree: Det var en otrolig urladdning med alla blixtar.
Nej, jag har heller inte varit med om något liknande.
Jag drar ut även TVn för det mesta när det åskar. Och jag har "surge proctectors" som jag tror fungerar rätt bra.
Det har blivit svalare i kväll. Igår natt var det varmt fortfarande.
Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Det var både intressant och litet skrämmande tycker jag. Så många blixtar är nog ovanligt att man har i ett åskoväder.
Usch, det låter otrevligt med ovädret på Irland.
Jag vill gärna skydda min elektroniska utrustning om det går.
Igår natt var det fortfarande onaturligt varmt. I kväll verkar det vara svalare som tur är,

Anne-Marie said...

Gunilla: Regnet var mycket välkommet. :) Men nu har det blåst ordentligt under ca 1 dag så det har det nog torkat upp igen.
Åska är inte att leka med och jag har stor respekt för åskoväder. En av mina bästa vänner när jag var liten hade sin farmor boende på samma tomt i ett litet hus. Hon hade fått klotblixtar in i huset genom eluttagen! Hemskt.
Dina upplevelser låter inte trevliga de heller.
Jag har läst om översvämningarna i Paris och även i Tyskland. Det verkade som om man i Paris trodde att det värsta var över. Klimatet är verkligen i obalans med torka på vissa håll och mycket regn på andra.
Igår natt var det fortfarande varmt men i kväll kämner jag svalare luft komma genom mina öppna fönster.
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Karin: Jag vet inte alls hur många blixtar som är "normalt" under ett åskoväder men jag har aldrig sett så många blixtar oavbrutet lysa upp himlen. Det var som om någon stod och avfyrade dessa med jämna mellanrum.
Jag var med om ett stort åskoväder på Chicagos flygplats. Ingen rolig upplevelse och givetvis blev alla flighter försenade. Inklusive min.
Det är svalare i kväll och jag hoppas att min bostad skall svalna litet nu.
Kramar!

Anne-Marie said...

Anna: Ja, då vet du hur det mullrar bland bergen. :) Det var inte alls så mycket muller som det borde ha varit under ovädret hos oss.
Man skall ha stor respekt för åskoväder och jag vill gärna skydda min elektronik om jag kan.
Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Jag var av någon anledning inte rädd direkt. Tyckte bara att det var litet otrevligt med så otroligt många blixtar. Även om ovädret var nära var det aldrig rakt över oss som tur var.
Och självklart tänkte jag på risken för bränder när det blixtrade hela tiden. Jag tror att våra brandkårer är mer förberedda numera med tanke på alla bränder och den fortsatta torkan.
Ja, vi tycks ha någon "connection" att ibland skriva om liknande saker. :) Kul tycker jag.
Jag ville följa i alla fall litet på datorn eftersom det fortsatte med blixtarna under så lång tid. Men jag var noga med att inte ha datorn inkopplad i eluttaget som jag brukar.
Det är fantastiskt egentligen att man kan följa stormar och se var de befinner sig. Förr hände saker och ting utan att man visste något alls egentligen.
Det regnade inte så länge men det var rätt intesivt. Och nu i kväll känns det svalare tack och lov. :)
Kramar tillbaka!!

Anne-Marie said...

Ruth: Blixtar är något man skall ha respekt för.
Jag är inte rädd men tycker det känns skönt när ovädret dragit förbi.
Jag pratar heller inte i telefon. Vill inte bli "fried in my ears".
Det verkar som om USA har stora och intensiva oväder och de tycks inte bli färre allteftersom åren går.
Trevligt med köksrenovering även om det blir litet rörigt.
Ser att du fått en kommentar från Kristine hos mig beträffande en kommentar du gjort på en annan blogg. Vet inte riktigt hur det går ihop. :)

Anne-Marie said...

Kristine: Not sure if Ruth will see your comment here. Hopefully she does.

Anne-Marie said...

Annica: Du har till och med räknat ut hur ofta det blixtrade. Jag tyckte det verkade blixtra oftare än var femtonde sekund men det är svårt att veta när man är mitt uppe i det hela.
Att ha åska i januari är konstigt och kan onekligen ge domedagskänsla.
USA har många, stora och ödeläggande oväder. Tornados förstör orter varje år. Allt verkar större här.
Jag såg hos dig - och kommenterade - ditt blåsande och rena vintervädret.
Märkliga tider.
Svalare kramar! :)

Anne-Marie said...

Annika: Ja, har man djur - framför allt hundar - är åska inte trevligt. Jag är inte direkt rädd men håller mig givetvis inomhus och pratar inte i telefon och drar ut kontakter.
Just det här ovädret var mycket märkligt. Konstiga vibbar - som Annika skrev om hos sig.
Kram!

Gunnel said...

Det var ett rejält åskväder! Vi har tack och lov inte haft något liknande här. Det har faktiskt inte åskat alls än så länge i år. Jag tycker det är väldigt obehagligt, och det ruskigaste är oväsendet, även om jag vet att det är det minst farliga. Kram

Rebekah M said...

Usch och fy! Man känner verkligen sin litenhet när det åskar. Vi hade också ett rejält åskväder, i förrgår natt. Det gick inte att sova, och vår katt, McDuff, var så rädd så jag var uppe och höll honom sällskap. Det var ingenting i klass med det Du beskriver, dock.

I Florida, för många år se'n, upplevde jag ett massivt åskoväder. Jag var på bio, och hela byggnaden skakade.

De har säkert ordentliga åskledare här, för där vi bor är högsta punkten i hela sta'n. Men man skulle nog egentligen ha en så'n där "surge protector" så att inte modemet blir stekt. (Och jag skulle ta mig tid och leta upp vad "surge protector" heter på svenska, men jag känner inte för det just nu ... 😊)

Tant Gröns Lilla Bod said...

Himmel och pannkaka, vilken dramatik! Jag har aldrig hört talas om liknande oväder! :o
Hemma i Småland väntar och längtar vi också efter regn. Det åskade litegrann förra helgen men inte en droppe regn över oss. I ett par av grannkommunerna hade det dock vräkt ner och för ett par veckor sedan var det så mycket regn att det talades om vattenfyllda källare! Vi är bra på att vara "lagom" i Sverige, men när det gäller den detaljen så behövs det lite övning just nu :).

Jag önskar dig ett fint veckoslut med lagom regn och sol!

~ Maria ~

Anonymous said...

Har ingen aning om vem Kristine är tyvärr.

Ruth

Anne-Marie said...

Skönt för er att ni inte haft så mycket åska. Jag tar gärna regn men kan gärna vara utan åskan.
Mullret är nog i stort sett ofarligt. :) Inte blixtarna.
Kram!

Anne-Marie said...

Rebekah: Det var ett konstigt åskoväder och de ljungande blixtarna såg nästan overkliga ut.
Stackars Mc Duff. Djur har det inte lätt under åskoväder eller stora fyrverkerier.
Om det kommer riktigt nära kan det bli rena vibrationerna. Jag minns en åskknall när jag var liten som kom direkt efter blixten och då skakade hela huset.
Troligen säger ingen surge protector på svenska ens i Sverige. ;) Man har ju bestämt sig för att göra engelskan till officiellt språk verkar det som. :)

Anne-Marie said...

Maria: Vi har absolut inget lagom här numera. Ena dagen är det +35 och ett par dagar senare kan det vara kallt nästan. Och åskoväder är ju oftast väldigt lokala. Vi skulle behöva massor med regn men nu har Kalifornien kommit in i den torra årstiden - även när det inte är torka - så nu blir det brunt under flera månader framöver.
Har läst att det brutit ut flera skogs/markbränder i Sverige på olika håll pga att det är torrt. Och Öland har tydligen blivit tvunget att få vatten dittransporterat. Underlig värld vi lever i. :)
Ha en fin helg du också!

Anne-Marie said...

Ruth: Litet märkligt att hon lämnade en kommentar här om du kommenterat på en annan blogg som hon läst. Oh, well. :)

olgakatt said...

Åska har jag stor respekt för. För en vecka sedan hade vi ett rejält åskväder med stora hagel. Vårt modem gick sönder för tredje gången av åska och alla utslagna blommor i trädgården krossades. 15 km bort kom en kulblixt in på en vind och huset brann ner.
Ditt oväder låter helt mardrömslikt! Jag hade varit jätterädd!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Man skall absolut ha stor respekt för åskan. Det har jag och jag var tacksam att det inte låg precis över oss med alla de blixtar som kom. Men visst var det litet otäckt att det var så intensivt som det var.
Men så oturligt med ert modem och tragiskt med blommorna. Oj, kulblixt låter hur farligt som helst. Jag tror att vi kommer att få en del åskoväder i sommar. Förhoppningsvis blir de inte som det vi hade förra helgen.