Monday, April 10, 2017

En sjö i skogen

Det är så härligt att se vatten igen efter den långa torkan. Det lär vara rekorddjup snö uppe i Sierra Nevada-bergen i år. För ett par år sedan fanns ingen snö när snödjupet skulle mätas. Det är i Sierra Nevada som snön “lagras" som sedan blir till det vatten som stora delar av Kalifornien använder.

Jag kör gärna “bakvägen" in till Mt Shasta eftersom det knappt finns några bilar där och takten är lugnare än på motorvägen I-5. I lördags när jag skulle handla mat stannade jag till vid en liten sjö som fylls med vatten vintrar som denna när det regnat och snöat mycket. Under några år har det knappt funnits något vatten där på grund av torkan.

Det var riktigt stämningsfullt med det spegelblanka vattnet, molnen och snön som kommit under natten. Vi har fortfarande ovanligt kyligt och i fredags drog ett oväder in med snö och regn. Klicka på bilderna så syns de bättre. :)





18 comments:

Gunnel said...

Det är så vackert med spegelblanka sjöar. Men är det inte lite sent med snö vid den här tiden? Låter ruggigt kallt. Kram

Från Glam till Damm said...

Hej Anne-Marie,

Jag gillar också småvägar för då har man chansen att se så mycket mer och köra i sin egen takt.
Vilken vacker sjö och miljö och det påminner mig faktiskt om Sverige :-)

Ha en underbar dag!

Kram, Anneli

Äventyret framtiden said...

Mycket vackra bilder!
Här snöar det just nu så vädret påminner en del om det ni har.
Aprilsnö ger fåragö som det heter.
Ha en fin dag Anne-Marie!

Anonymous said...

Tänk, vilken skillnad vatten gör! Underbara foton.

Läste att Gov. Brown har sagt, att den långa torkan är över
(för den här ggn iaf), och gräsmattor kan vattnas igen.
Hoppas på en sommar utan stora skogsbränder.

Våren är här på riktigt nu efter en lång upp-och-ner temperaturåkning.

Ruth i Virginia

Annica said...

Vackra bilder men framförallt skönt att ni fått både regn och snö igen. Nederbörd behövs ju för att allt ska vara i balans och fungera. Utan vatten står vi oss slätt.
Här talar man om att i Götaland och Svealand ligger grundvattennivåerna långt under de normala så det finns risk för vattenbrist under sommaren. Förra året körde man tankbilar med vatten till Öland.
Det är ju inte en populär önskan men det vore nog bra med en riktigt regnig vår söderöver. I Norrland är det inte lika besvärligt. Än så länge. :/
Kram från - fortfarande - snörika norr!

Marina said...

Mycket vackra bilder som verkligen andas lugn och ro - härligt!

Anne-Marie said...

Det var ovanligt stilla vid sjön. Ikväll är det allt annat än stilla med kraftig blåst.
För det mesta brukar det vara varmare än vad vi har nu. Det tycks fortsätta med det kyligare vädret, en del regn och blåst till och från. Tror att du har mer vår i Skåne än vad vi har här i Kalifornien. :)
Kram

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Jag gillar inte den stora motorvägen eftersom min bil är en mindre modell och kan inte köra lika fort som de flesta som kör motorvägen. Bakvägen passar mig mycket bättre. :)
Det var väldigt stämningsfullt vid sjön. Ja, litet likt Sverige kanske det är men ni har många fler lövträd än vad vi har plus att det blir så brunbränt här på sommaren.
Ha en fin dag! Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Tack!
I kväll blåser det och regnar och är mer som vinter än vår. Det verkar som om västkusten ligger i kyligare luft pga jetströmmen.
Vi får se om det kommer mer snö här eller om det blir mest regn.
Ha det gott!

Anne-Marie said...

Ruth: Tack! Och visst gör vatten att det blir en helt annan känsla. Vi har väldigt få naturliga sjöar här. De flesta är “man made."
Tydligen har det uppmätts stora mängder snö uppe i Sierra Nevada-bergen och det verkar ju positivt för Kalifornien.
Det som kanske kan hända är att det kommer att växa väldigt pga allt regn och att det därför finns större risk för skogsbränder. Förhoppningsvis blir det inte lika många som det varit de senaste åren.
Här har vi definitivt mer vårvinter än riktig vår.

Anne-Marie said...

Annica: Tack! Ja, det har regnat och snöat sedan i november förra året. Vattenbristen började bli rätt akut i stora delar av Kalifornien men inte nu.
Jag har förstått att det har varit en ovanligt torr vinter i delar av Sverige. Det kanske blir restriktioner även i Sverige med till exempel bevattning. Jag minns att jag läste om tankbilarna på Öland.
Nej, nu “hädar" du Annica. ;) Svenskar vill bara ha sol och värme. När vi får det varmare framöver kanske det ändras i Sverige. Eftersom jetströmmarna styr vädret över hela världen tycks varmare och torrare på en plats innebära kyligare och blötare på en annan. Och ibland “låser sig" jetströmmen och det verkar den nog ha gjort den här vintern.
Kramar!

Anne-Marie said...

Marina: Tack! :)
Ja, det var verkligen lugnt och stilla just när jag var vid sjön. I kväll kan det nog gå vågor på sjön.

Steel City Anna said...

Wow sa vackert. Makalost vackert. Skulle ocksa valja den vagen :)

Rebekah said...

De här bilderna är så stämningsfyllda ... nästan magiska! De är ännu bättre här än på FB!

Anne-Marie said...

Anna: Tack snälla! :) Jag kör gärna den vägen även om den tar litet längre tid. Man får dock se upp för alla djur som kan komma ut på vägen som rådjur, ekorrar, vilda kalkoner osv. :)

Anne-Marie said...

Rebekah: Tack! Ja, det kändes litet magiskt. Jag har inte hunnit och orkat göra om bloggen så att bilderna visas större utan att man klickar på dem men det skulle jag helst ha. Eftersom jag trixat så mycket med koden på min nuvarande blogg skulle det bli ett större projekt. :)

Rebekah said...

Anne-Marie,
Ja, bildvisaren är en av Blogger's bästa ... 'features'. Den är mycket bättre än WordPress.

Det där med trixandet och koden; det var som ett intresse i sig självt, som jag hade under flera år. Jag kunde spendera timmar, jag hade sån't tålamod och det var så'n tillfredsställelse när jag fick till det som jag ville. Nu har jag tappat det! Totalt! Jag har sagt upp mitt betalda WordPress, för jag bryr mig inte längre (hos WordPress måste man betala för att få tillgång till koden).

Anne-Marie said...

Rebekah: WordPress-mallarna till bloggar är mycket bättre än Bloggers. De ser ut som riktiga hemsidor vilket inte Blogger alls gör. Det var en anledning till att jag mixtrade med koden en hel del. Ja, har man tiden att trixa med koden är det roligt tycker jag. Nu har jag inte hunnit och under många månader var jag ju rätt handikappad pga axelskadan.
Jaha, det visste jag inte att man måste betala hos WordPress för koden. Det verkar ju litet konstigt tycker jag.